Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si ochočit potkana

31. Říjen 2013

Potkan laboratorní? Nebo potkan domácí? Ne, nejedná se o krysu, jak si mnoho laiků myslí, ale o šlechtěného hlodavce, kterého je možné si ochočit a který se pak může stát takovým malým psíkem s dlouhým ocáskem. Uvažujete, že si potkana pořídíte na domácí chov? Nebo dokonce jste už navštívili zverimex a potkana si odnesli domů? Pár rad, jak si ochočit potkana, se může hodit i vám.

1
Zásadou každé výchovy je čas. Pokud nevěnujete potkanovi čas, nemůžete očekávat, že si vás zamiluje. Co to znamená v praxi? Potkan se vejde všude, je skladný a má rád společnost. Proto ho doma noste například na rameni, dávejte mu jíst z ruky. Když sedíte, dejte si ho na klín a mluvte na něj. Čím více času budete svému zvířátku věnovat, tím rychleji si na vás zvykne. Pokud je potkan plachý, můžete mu pomoci, aby si na vás zvykl, například tím, že mu půjčíte (na mazlení a hraní) své tričko, které jste měli předtím na sobě. K prolomení ledů vám také dobře poslouží, pokud mu nabídnete z ruky nějaký potkaní pamlsek.
2
Zde je dobré upozornit na to, že pro správné ochočení potkana je důležité pro něj vybrat vhodné jméno. Váš potkaní miláček potřebuje jednoduché, nejlépe znělé dvojslabičné jméno. Když při hovoru s ním budete toto jméno často vyslovovat, potkan si na něj velice rychle zvykne a než se nadějete, přijde za vámi na zavolání.
3
Potkan potřebuje také svůj domeček. Zcela určitě by to měla být klec s patrem, protože potkan je vynalézavý a hravý. Akvárium se možná líbí rybičkám, ale potkan ho ocenit neumí. Když vyberete vhodnou klec, potkan bude šťastný a spokojený. Proč? V protikladu od ostatních zvířat považuje klec za svůj domov, ne za vězení.
4
Kromě času, vhodného jména a domečku je pro potkana důležité mít dostatek podnětů pro život. Čím starší potkan je, tím méně chce běhat a hrát si. Nicméně stadium ochočování je v období, kdy je potkan velmi neposedný. Prozkoumejte různé hry, které je možné s potkanem hrát a nebojte se je vyzkoušet.
5
Co říci na závěr? Potkan je skvělým zvířátkem, které nezklame. Čas, který zpočátku investujete do jeho ochočení, se vám následně mnohonásobně vrátí zpět při společném soužití.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Reg Mckenna, zdroj: wikipedie.cz, wiki/Soubor:WildRat.jpg

Hodnocení
Anet21 (neověřeno) | Út, 10/01/2019 - 15:41

In reply to by Darina (neověřeno)

Ahoj mám doma též potkana a chytit se zkraje taky nedal. Vždy se mi někam schoval. Ale šla jsem na něho rafinovaně jako on na mě... Vzala jsem jablíčko do dlaně a on mi vlezl na ruku sám. Pak jsem si ho brala na mikinu, kterou jsem pak položila na zem a dala ho na ni a teď pokaždé kdykoliv přijdu z práce se objevím v kuchyni vleze si na patro a začne se natahovat :-) otevřela jsem občas i klec a sám si vyleze nahoru na klec :-) je to můj mazlíček

Kačka Z. (neověřeno) | Pá, 06/03/2016 - 11:11

Dobrý den, potřebovala bych poradit s ochočením. Pořídila jsem si dva malé potkánky, samičky. Bohužel se jim hned dvě první noci po sobě podařilo utéct z klece, nebyla dostatečně zabezpečená. Vždy jsem je chytly, i když se chytit samozřejmě nechtěly dát Od té doby je klec zabezpečená, ale stále hledají způsob, jak by z klece utekly. Máme je doma dva týdny, a kdykoli se je pokusím vzít do ruky, okamžitě se snaží utéct. Jedna z nich v rukách chvilinku vydrží, ale druhá stále lehce kouše do prstů a nechce se nechat vůbec chytit. Prosím poraďte, jak je přeučit, aby nechtěli utíkat, ale být u člověka? Děkuji předem za odpověď.

Kristyna Bukáčková (neověřeno) | Pá, 01/09/2015 - 22:54

In reply to by Darina (neověřeno)

Ahoj ,dočetla jsem se, že máš problém se svým potkankem. Já mám doma skoro 2,5 letou potkanici. Na začátku to taky nebylo lehké. Vem si potkanka i s klickou někam, kde budete sami. CChvíli na něj mluv. Jestli ma v kleci domeček, tak mu ho vyndej, aby se na tvůj hlas soustředil a nespinkal. Mluv s nim. 5-10 minut a pak mu podej nějakej pamlsek, ale nejlepší je, aby si ho od tebe vzal sám. Dělej to takhle dokud si nezačne trochu zvykat. Hlavně dbej na to, aby potkanek byl hodně mezi váma, aby nebyl často sám. Nejlepší bude, když ho dáš někam do kuchyně nebo do obyvaku.

Darina (neověřeno) | St, 08/27/2014 - 20:53

Ahoj potřebuju poradit..pořídila jsem si potkánka.. mám ho doma asi 11 dní jenže mám problém.. ani za nic nechce do ruky.. na většině stránkách píšou že se mají brát do ruky co nejdřív .. ale jak ? nechytím ho .. ani za nic když už se o to pokusím spíš vyjede a nebo začne pískat...bojím se že s takovou ho nikdy nenaučím :(

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici