Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a co udělat v listopadu na zahradě

15. Listopad 2014

Tento měsíc je měsícem ukončujícím každoroční vegetační sezonu na našich zahradách. Jak již samo jméno měsíce napovídá, nejvíc práce budeme mít se shrabáváním listí.
Listopad je také nejvhodnějším obdobím pro výsadbu dřevin!

Co je potřeba

hrabě,
kompostér,
rýč,
přikrývací plachty,
krycí síť na jezírko

1

Veškeré listí patří do kompostu. Máte-li na zahradě ořešák, jeho listí je třeba míchat s listím ostatních stromů, trávou a trochou substrátu. Vysoká vrstva listů na kompostu je nevhodná stejně jako vysoká vrstva trávy. Optimální je promíchat listí, trávu, substrát, rozdrcené větvičky a natě trvalek.

2

Je třeba zrýt záhony a půdu nechat v tzv. hrubé hroudě. Mráz si s ní již poradí. Promrzání půdy pomůže vytvořit drobtovitou struktury půdy a ta zajistí dobré přijímání zimních srážek.

3

Pokud máme na zahradě jezírko, je dobré zabránit padání listí i do něj, nejlépe tak, že přes něj natáhneme síť.

4

Tento poslední podzimní měsíc je především obdobím čištění a sklízení zahrady. V této době také vzniká nejvíce rostlinných zbytků, proto je také nejvhodnější připravit kompost. Ze zahrady sklízíme již poslední zbytky sklizně a kromě toho i zahradní nábytek či okrasnou keramiku. Je zkrátka důležité vše uložit tak, aby to mráz a sníh nepoškodily.

5

Pokud je potřeba vápnit zahradu, listopad je pro to ideálním obdobím. Na zjištění obsahu vápníku v půdě existuje jednoduchý test: ze zahrady si přineseme hrudku půdy, necháme ji zcela vysušit a pak ji pokapeme obyčejným octem. Pokud alespoň trochu zašumí, vápníku v půdě je dost ! Pokud nezašumí, vápníme.

6

Pokud například rekonstruujeme starší zahradu a citíme potřebu přesadit některé vzrostlejší keře, můžeme to provést právě v tomto období. Práci si usnadníme svázáním výhonů a větví k sobě. Budeme se snažit vyrýt keř s co největším kořenovým balem. Sázíme ze země do země a při přesunu dbáme na to, aby z kořenů zemina neopadala.

7

Při podzimním úklidu se snažíme zvedat a otáčet všechno, co dlouho leželo nebo stálo na stejném, místě. Nalezneme tak spoustu slimáčích vajíček, která zlikvidujeme. Toto opatření výrazně oslabí první jarní slimáčí generaci. Vajíčka jsou rosolovitá, obsahují tudíž hodně vody a proto bude postačovat, když na vzduchu vyschnou. Také je mohou sezobat ptáci, pokud pro ně budou vajíčka dostupnější.

Autor: ZBohdalova
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak zazimovat zeleninovou zahradu
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat a stříhat zlatici
Obrázek není k dispozici
Jak a co dělat v lednu na zahradě
Jak a co udělat v září na zahradě
Obrázek není k dispozici
Jak seskupovat rostliny na zahradě