Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pečovat o teflonovou pánev

16. Únor 2016

Teflonová pánev byl malý zázrak pro kuchyni každého milovníka vaření. Je to pánev potažená teflonovou vrstvou, na níž by se jídlo nemělo připalovat. Měla znamenat další ulehčení při práci v kuchyni, ale místo toho způsobila i dost zmatku kolem toho, jak s ní zacházet. Říkáte si: co je to za vynález, když vyžaduje speciální péči? Odpovídám: to máte totéž jako se sklokeramickou deskou. Některé novoty zkrátka vyžadují i nové zacházení. Jak tedy s teflonovou pánví pracovat?

1

Používání pánve

Teflonová pánev vyžaduje používání speciálních nástrojů, se kterými budeme potraviny v ní míchat nebo nabírat. Buď stačí obyčejné vařečky nebo různé dřevěné nástroje, anebo existují speciální nástroje vyrobené také z teflonu: různé teflonové naběračky, obracečky apod. Ty už jsou samozřejmě dražší.
Nepoužívejte kovové nástroje jako jsou lžíce, vidličky nebo naběračky. Těmi by se mohl povrch pánve trvale poškodit. Nejen že se pak taková pánev začne připalovat, ale je to i zdraví škodlivé takovou pánev dále používat.

2

Pánev na plotýnce

Pánev by se měla zahřívat, až když už v ní jsou potraviny. Pokud ji necháte prázdnou na rozehřáté plotýnce, hrozí, že teplota začne rozkládat samotný teflon, který pak může popraskat a změnit barvu. Menší úlomek teflonu může znamenat pro tělo totéž jako menší úlomek skla. Větší nevědomá konzumace teflonu může způsobit rakovinu.

3

Umývání pánve

Pánev by se neměla za normálních okolností připalovat, proto byste ani neměli potřebovat drátěnku. Pokud by vás to ale přece jen napadlo, rozhodně ji nepoužívejte. Tou by se povrch pánve zničil.
Pánev je možné vyčistit papírovým ubrouskem. Pokud se tím pánev neumyje dostatečně, použijte saponát na mytí nádobí a houbičku. Pozor, houbička by se měla dotýkat pánve z té jemnější strany, nikoliv z té hrubší.
Pánev se také dobře čistí tím, že na pánvi rozehřejete hrubozrnnou sůl. Nečistoty se uvolní a pánev pak nemusíte drhnout. Stačí pouze přejet jemnější stranou houbičky a saponátem.

4

Uskladňování pánve

Uskladňuje se jako každé jiné nádobí, na to nevyžaduje žádné zvláštní zásady.

5

Čas na výměnu

Nic není věčné a postupem času se vaše pánev bude tak jako tak poškozovat. Až se na ní objeví místa, která budou mít jinou barvu a na která se bude přichytávat připravovaná potravina, je čas se zamyslet nad výměnou pánve. Odborníci totiž varují před škodlivými úlomky teflonu, které se začnou z pánve uvolňovat, když už začne pánev „stárnout“.

Autor: Nikita
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vybrat kuchyňský nůž | rady
Jak vybrat kuchyňský nůž | rady. Baví Vás vaření a chcete si dopřát kvalitní vybavení? Nebo prostě vaříte často a chcete si práci v kuchyni ulehčit? A…
Jak vyrobit domácí hnojivo na růže
Jak vybrat ledničku
Jak vybrat ledničku | rady a tipy. Různé velikosti, provedení, doplňky. Jak se vyznat ve výběru nové lednice a jak koupit tu, která Vám bude vyho…