Co je potřeba

  • slunné stanoviště
  • vlhkou půdu
  • vodu
  • chlévskou mrvu
1

Kostival je léčivá trvalka, která má v současné době již celkem 30 různých odrůd. Všechny tyto druhy kostivalu si můžete na své zahrádce snadno vypěstovat. Kostival si celkem snadno vypěstujete i ze semen. Semena kostivalu zasejte brzy na jaře do pařeniště, odkud budete moci po cca 4 týdnech přesadit malé sazeničky na konečné místo na zahradě.

2

Rostlinky kostivalu sázejte pak v průběhu měsíce dubna na slunné nebo mírně zastíněné místo. Sazeničky kostivalu saďte v 60 cm rozestupech, protože po čase mohou vyrůst až skoro v dvoumetrovou rostlinu. Kostival nesázejte do jen tak ledajaké půdy. Rostlina potřebuje, aby půda byla vlhká, humózní a bohatá na živiny.

3

Rostlinu kostivalu pravidelně zalévejte, má větší nároky na vlhkost. Na jaře a v létě tuto trvalku také přihnojte chlévskou mrvou.

4

Kostival vám bude kvést od května do srpna. Právě v tomto období sbírejte její listy a oddenky, které pak následně můžete použít k léčebným účelům. Účinky kostivalu jsou protizánětlivé, podporuje léčbu zranění, tvorbu krvinek, léčbu kožních deformací, vředů i zlomenin. Pokud máte kostivalu moc, použijte jej i jako stravu pro prasata.

5

Rostlinu množte podle libosti kromě zimy po celý rok (množí se oddenky).

Tipy

Jak používat kostival:

Sbíráme kořen a někdy i list kostivalu. Kostival se používá jako mast nebo na obklady – urychluje hojení ran, ideální je na zlomeniny, při zánětu žil nebo při pohmožděninách. Nejrychleji působí kostivalový roztok, kostivalová mast působí zato dlouhodobě, účinné látky se vstřebávají pozvolna.

Varování

Na vnitřní užití kostivalu se lékaři nedokázali zatím shodnout. Kostival používejte jen zevně, vnitřně mimo jiné dráždí sliznice žaludku a trávicího traktu.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.4
Average: 4.4 (5 votes)