Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat majoránku

03. Duben 2015

Proč se do pěstování majoránky pustit? Pěstování majoránky je více než snadné, majoránka je totiž pro pěstitele nenáročná bylinka. A její účinky? Působí příznivě proti nadýmání, nechutenství, průjmech a nachlazení, je ale hlavně oblíbeným kořením v kuchyni pro dochucení polévek, omáček a masitých jídel. Jak na pěstování majoránky? Jak na pěstování majoránky za oknem? Tady je pár tipů.

1
Pěstování majoránky Pěstování majoránky je vhodné na teplém místě chráněném před větrem, majoránce se daří v dobře hnojené, lehce záhřevné a úrodné půdě. Semena majoránky sejeme koncem dubna do truhlíku v pařeništi, přesazujeme zhruba v květnu do trojsponu s mezerami 15 cm. Dodržujeme vzdálenosti, majoránka se košatí do šířky. Majoránku sázíme po 4 rostlinkách do jednoho trsu. Hnojíme organickými hnojivy.
2
Pěstování majoránky za oknem Pěstování majoránky za oknem v truhlíku je možné na místě s dostatkem světla. V truhlíku nebo květináči nám majoránka vydrží až do jara.
3
Sklizeň majoránky, použití a skladování majoránky Majoránku můžeme sklízet už začátkem léta. Odřežeme ji asi 6 cm od země, zase nám doroste do podzimu. Majoránku používáme v sušeném nebo čerstvém stavu. Čerstvou majoránku použijeme třeba do bramborové polévky nebo bramborových placek. Majoránku sušíme při teplotě max. do 40 °C, skladujeme v uzavřené nádobě. Majoránku používáme do polévky, pečeně, uzenin, při vaření luštěnin, do omáček či těstovin.

Čaj (nálev z majoránky): 2 lžičky suché drcené natě přelijeme ¼ l vroucí vody a necháme 15 minut stát. Pijeme 1 šálek denně proti nadýmání, žaludečním křečím, pro uklidnění, při migréně a bolestech hlavy.

Mast z majoránky: 1 čajovou lžičku sušené natě vaříme 1 minutu s 1 polévkovou lžící červeného vína. Přidáme 1 lžíci másla, roztavíme a přecedíme. Po vychladnutí uložíme do lednice. Vtíráme do nosu při rýmě.

Mast z majoránky na špatně se hojící rány: 1 lžičku šťávy vylisované z čerstvé natě rozetřeme s 5 lžičkami nesoleného másla nebo borové vazelíny. Mast přikládáme na špatně se hojící, mokvavé a zanícené rány.

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: Mateusz Atroszko, zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Tento problém znám, když maminka zasela semínko vojtěšky a pak se s jetelí objevila i tato
zákeřná rostlina. Lidově ji u nás nazývají zerzula a pokud se objeví, je konec s jetelem, úplně ho zadusí. Mě se stalo, že jsem koupila na trhu sazenice majoránky a bohužel s ní i "zerzulu", protože jsem věděla, co by následovalo, hned jsem napadené sazenice zlikvidovala a byl pokoj.

karel (neověřeno) | So, 04/18/2015 - 19:46

Dobrý den
Zasel jsem majoránku do minipařeniště,vzešla,mírně hnojím tekutým hnojivem na bylinky,ale stále polehává!To je nejhorší na této rostlince,že než vyroste aspoň 10cm.tak je to hrůza.Co s tím??dekuji K.

Pravděpodobně se jedná o kokotici jetelovou - parazitickou rostlinu.
Hlavně si ji nenechte na zahrádce vysemenit.

Josef Soukup (neověřeno) | Po, 07/01/2013 - 09:20

Vyskytl se nám stejný problém. Bohužel neznám tu rostlinu, ale je velmi nepříjemná. Velmi utiskuje majoránku. Děkuji za odpověď.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Meduňka je vytrvalá léčivá bylinka, kterou uplatníte i v kuchyni. Meduňka k nám přišla z Malé Asie. Je dnes s oblibou pěstována na zahrádkách, na balk…
Obrázek není k dispozici
V zeleném koření spatřovali naši předkové především zjara záruku dobrého zdraví. I když nás už netrápí jarní únava z avitaminózy tolik jako je, pořídi…
Jak zapéct lilky s tuňákem | recept. Ještě nedávno byl u nás lilek (baklažán) málo používanou plodovou zeleninou. Poslední dobou získává na oblibě a j…