Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat a využít šalvěj | rady

Jak pěstovat a využít šalvěj | rady. Existuje mnoho druhů šalvěje, asi nejznámější je však šalvěj lékařská, která se využívá nejen pro své léčivé účinky, ale také v kuchyni. Mezi další známé druhy šalvěje patří např. šalvěj bílá, vyznačující se výraznými očistnými účinky nebo šalvěj luční, jež u nás místy hojně roste ve volné přírodě a má stejné léčivé účinky jako šalvěj lékařská, i když mnohem slabší. V našem článku, vám poradíme, jak pěstovat několik zajímavých druhů šalvěje a také jak je využít.

Co je potřeba

Viz další kroky

1

Začněme tradiční šalvějí lékařskou, jejíž pěstování je poměrně jednoduché a postup je vhodný i pro další druhy šalvěje. Šalvěj pěstujeme buď ze semínek, nebo zakoupíme sazenice (což je samozřejmě jednodušší). Šalvěj lékařská i ostatní druhy šalvěje vyžadují slunečné stanoviště a nepříliš jílovitou půdu s příměsí písku. Zálivka by měla být spíše mírná. V srpnu bylinku zkrátíme omlazovacím řezem zhruba na polovinu. Tento druh šalvěje u nás přezimuje, raději ji ale na zimu překryjeme chvojím.

2

Šalvěj lékařská představuje kombinaci výrazných léčivých látek, úžasného aroma a krásných květů, které budou ozdobou zahrady. Sklízíme listy (od jara do podzimu), které se dají v léčitelství i v kuchyni používat čerstvé a stejně tak sušené.

  • V kuchyni šalvěj poslouží k dochucení pokrmů z masa, sýrů, dušené zeleniny, paštik, nádivek, omáček, apod. Stačí přidat jen velmi malé množství a to až na konci tepelné úpravy.
  • Pro léčebné účely se nejčastěji užívá ve formě čaje z listů či květů. Pomůže mimo jiné proti kašli a dalším onemocněním horních cest dýchacích a při nadýmání. Dále čistí krev, uklidňuje nervový systém a posiluje imunitu. Zevně se pak díky antibakteriálním, dezinfekčním a stahujícím účinkům hodí ke kloktání při zánětech mandlí, bolestech zubů a v krku, apod. nebo k přípravě hojivých koupelí či obkladů.
3

Dalším zajímavým druhem šalvěje je šalvěj muškátová. U nás se tato rostlina pěstuje jako dvouletka.

Opět nádherně a výrazně voní a éterický olej z ní vyrobený je vhodný zejména pro ženy. Mimo jiné pomůže vyrovnat hladinu hormonů v období klimakteria i po porodu a upravuje menstruaci.

4

Pěstování šalvěje bílé je vhodné spíše pro zkušené pěstitele, jelikož semena často nevzejdou. Nicméně sazenice se dají sehnat v některých internetových zahradnictvích. Šalvěj bílá není mrazuvzdorná, proto je nejlepší pěstovat ji v nádobě a na zimu ji přenést do chladnější místnosti.

Tato bylinka oplývá nádhernou vůní (nejsilnější ze všech druhů šalvěje) a již zmíněnými očistnými účinky. Používá se zejména k vykuřování prostor i k energetické očistě předmětů a osob. Dá se však využít i pro léčebné účely a v kuchyni – má podobné účinky jako šalvěj lékařská.

Šalvěj na zahradě neplní jen okrasnou funkci, její aroma odpuzuje komáry, mšice, slimáky a housenky. Květy jsou však velmi důležité pro včely a další opylovače.

V kuchyni se dají používat i listy dalších druhů šalvěje.

Šalvěj neužíváme vnitřně ve velkém množství. Těhotné a kojící ženy by se jí pak měly zcela vyhnout (za předpokladu, že nechtějí snížit produkci mateřského mléka).

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak využít kontryhel | rady a tipy
Jak využít kontryhel | rady a tipy. Kontryhel je bylinka známá jako zázrak pro ženy. Pokud vás trápí gynekologické problémy, poruchy menstruace či nep…