Přejít k hlavnímu obsahu

Jak položit kameny a základ skalky

16. Červenec 2019

Máte už v hlavě naplánováno, jak bude vaše skalka vypadat, ale teď nevíte, jak do toho? Ze všeho nejdříve si pořiďte kameny rozmanité velikosti, a to nejlépe z pískovce, tufu nebo vápence. Pokud máte vybrané vhodné místo pro výstavbu skalky, nakoupené rostliny, kterými chcete skalku osázet, a dovezené kameny, nezbývá než se pustit do práce. Jak?

1

rámcový plánek

Dobrou pomůckou je malý model vaší skalky v hrubém měřítku, abyste se pak při stavbě měli podle čeho řídit. Stačí na papír načrtnout, kam a jak rozmístíte jednotlivé kameny a rostliny. Kameny v různých velikostech umísťujte v různých úrovních. Skalka by měla vypadat co nejpřirozeněji, ale přitom by měla poskytovat více různých druhů ploch a prostředí pro různé druhy rostlin. Nejdříve si načrtněte velké kameny, které působí jako ty dominantní, z nichž se budou rozvíjet další skalní útvary. Moc hezké je vytvořit jakousi rokli mezi kameny, kterou můžete také osázet plazivou rostlinou, která bude přepadat z rokle dolů.

2

vyvýšení skalky

Jakmile máte model hotový, můžete začít se samotnou tvorbou skalky. Nejdřív vyjměte zrytou půdu ze skalky, např. na kolečko. Poté naneste do vyznačeného (např. kolíky a provázkem obehnaného) místa pro skalku tlustou vrstvu hrubého štěrku nebo úlomků cihel. Tuto vrstvu (vysokou asi 15 cm) přikryjte drny a hlínou, kterou jste si předtím odložili na kolečko. Vrstva šterku je dobrá zejména kvůli vyvýšení skalky, ale také kvůli přirozenému zvlhčování půdy.

3

umístění základních kamenů

Jak už jsem řekla, nejdříve pracujte s těmi největšími kameny, okolo nichž se budou shlukovat ty další, menší. Pro každý kámen vykopejte menší jámu tak, aby byl stabilně upevněný v zemi. Zespoda můžeme velké kameny zaklínit nějakými menšími tak, aby dobře držely.

4

kamenné útvary

Od dominantních kamenů můžete buď utvářet jakési shluky kamenů, ostrůvky nebo menší kameny prostě jen tak poházet kolem. Záleží na vaší fantazii, vždy ale myslete na rostliny, které chcete na kameny zasázet. Pokud se nějaké například rády plazí, srazte dva kameny k sobě tak, aby mezi sebou tvořili jakousi rokli, trochu ji zasypejte hlínou a poté už jen zbývá do jejího vrcholu zasadit rostlinu tak, aby se plazila dolů. Bude vám vytvářet na skalce květinový vodopád.

5

dokončení

Jakmile budete mít všechny kameny rozestavěné, posypte je z boku hlínou a částečně ji udusejte. Na horní vrstvu pak použijte kvalitnější půdu, např. ze záhonu nebo zakoupenou půdu, aby se v ní nově vysazeným rostlinám dobře dařilo. Můžete přidat i trochu zahradního kompostu.

Práce s těžkými kameny je velmi náročná a často si budete muset pomoci speciální přístroji nebo alespoň pákou. Rozhodně nezapomínejte na pracovní rukavice.

Autor: Nikita
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít slunečnici
Jak malovat s dětmi na kameny
Jak pěstovat artyčoky
Jak pěstovat a využít ačokču
Jak pečovat o zahradu přes horké léto?