1

Proč celozrnné pečivo? Jak již bylo řečeno, pečivo z celozrnné mouky je mnohem zdravější a stravitelnější. Bílá mouka je umleta pouze ze středu zrna, tedy škrobu a lepku. Vnější části zrna – obilka a klíček jsou odstraněny, a proto pak máme problémy s nedostatečným trávením. Škrob se nestráví a poškozuje tak sliznici střeva, zhoršuje se imunitní systém a vznikají různé zažívací potíže. Navíc se ochuzujeme o důležité vitamíny D, E a skupiny B a prospěšnou vlákninu.

2

Celozrnné pečivo musí obsahovat nejméně 80 % celozrnných mouk (dle vyhlášky). Čtěme etikety a složení! U balených výrobků je to snadné, u nebalených je třeba se na složení zeptat. Čím více se budeme zajímat, tím spíše budou prodejci složení uvádět na viditelném místě. Názvy pečiva jsou totiž často matoucí – cereální, vícezrnné, tmavé apod.
Jak se v tom orientovat?
Celozrnné – ve složení musí být na prvním místě celozrnná mouka. Je-li tam pšeničná bílá mouka, nejedná se o celozrnný výrobek.
Vícezrnné –- do vícezrnného pečiva jsou přidány mlýnské výrobky z jiných obilovin než pšenice a žita, luštěniny nebo olejniny v celkovém množství nejméně 5 % z celkové hmotnosti použitých mlýnských obilných výrobků. Proto vícezrnné nemusí být celozrnné. Toto pečivo obsahuje nejčastěji semínka lnu, sezamu, slunečnice, dýně apod.
Cereální pečivo není vyhláškou definováno. Cereální znamená z obilovin, tudíž je to jakékoli pečivo z obilí.

3

Dívejme se na barvu. Pečivo z celozrnné mouky není tak tmavé, jak bychom si mohli myslet (viz ilutrační fotografie – nahoře houska obarvená, dole houska celozrnná). Známé cereální kaiserky mají spíše šedou či hnědou barvu, což je způsobeno obarvením, nejčastěji praženým ječmenem, žitem nebo karamelem, ale celozrnné nejsou. Naštěstí syntetická barviva jsou vyhláškou zakázána. Tmavé pečivo proto není automaticky celozrnné, jenom se tak většinou tváří. Celozrnný výrobek však může být zároveň z celozrnné mouky a navíc obarvený.

4

Testujme i hmatem. Celozrnné pečivo je tužší než to z bílé mouky, protože vláknina váže vodu.

Tipy

Zkuste si upéct domácí chléb či housky a vylaďte si poměr různých mouk a semínek dle vašich chutí.

Varování

Celozrnné pečivo není úplně ideální pro děti a seniory, protože jeho vysoký obsah vlákniny jim může způsobovat problémy. Pečivo z bílé mouky však není řešením. Kompromisem je žitné či žitno-pšeničné pečivo, nejlépe kváskové.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (2 votes)