Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na domácí kváskový chléb | recept

Domácí kváskový chléb | recept. Proč chléb kynutý pomocí kvásku a ne z droždí? Protože kváskový chléb je lépe stravitelnější, má vyšší obsah hodnotných látek, je příjemně nakyslý a vydrží déle čerstvý. Mouka obsahuje tzv. kyselinu fytinovou, která může odvádět z těla důležité minerály. Díky delšímu kunytí těsta s kváskem se však tato kyselina odbourá. Kváskový chléb pomáhá čistit krev, upravuje trávení (nenadýmá), posiluje svaly i nervový systém. Pojďme si z pečení chleba udělat příjemný rituál a provonět byt.

Co je potřeba

  • 600 g kvásku
  • 600 g mouky (např. žitné celozrnné nebo chlebové, špaldové, lze různě kombinovat)
  • 300 ml vlažné vody (více či méně dle typu mouky, celozrnná potřebuje více)
  • 25 g soli (1 rovná polévková lžíce je asi 20 g)
  • kmín
  • dle chuti: semínka slunečnicová, dýňová, lněná, chia, bylinky, sušená rajčata, olivy..
1

Kde vzít kvásek? Nejjednodušší řešení je požádat někoho, kdo kvásek udržuje – stačí asi dvě polévkové lžíce. Také je možné si jej koupit v místní pekárně nebo si jej založit doma – stačí k tomu pouze žitná mouka a voda, přibližně 5 dní a trocha trpělivosti. Postup na výrobu chlebového kvásku naleznete zde: Jak připravit chlebový kvásek. V prodejnách zdravé výživy či v DM drogerii lze koupit také kvásek sušený, k jehož oživení stačí 3 dny.

2

Vedení kvásku: Kvásek lze uskladnit v lednici, kde vydrží cca týden až dva. Ideální je tedy péct 1x či víckrát týdně. Naše babičky nechávaly kvásek vysušit. Před použitím do těsta je nutné kvásek přikrmit: 1. Vytáhněte jej tedy z lednice (např. ráno) a nechte chvíli stát, aby dosáhl pokojové teploty. Poté k němu přidejte cca 150 g žitné mouky a 150 ml vlažné vody, dobře promíchejte, přikryjte utěrkou a nechejte několik hodin stát na teplém místě, než celá směs prokvasí (cca 5 hodin). 2. Kvásek znovu přikrmte stejným množstvím mouky a vody a počkejte několik hodin. 3. Až je směs pěkně naběhlá s bublinkami, je kvásek připraven. Odeberte si asi 2 lžíce na příště a uložte do lednice.

3

A konečně jdeme na přípravu kváskového chleba: V míse smícháme mouku se solí, kmínem a semínky, přilijeme kvásek, promícháme a postupně přidáváme vodu dle potřeby. Hutnější těsto kyne déle, moc řídké zase rychle a může se při pečení propadnout nebo může být chléb příliš mokrý. Správnou konzistenci časem vychytáte. Pořádně prohněteme ručně nebo pomocí hnětacích háků. Formu na chleba vymažeme olejem, dáme do ní těsto a necháme kynout na klidném a teplém místě. Kyne několik hodin – od 3 až po 8 i 10 hodin. Záleží na mnoha faktorech. Pozor, ať s formou nebouchneme, nakynuté těsto by mohlo spadnout. Troubu předehřejeme na 250 °C a vložíme do ní formu (důležité je opravdu počkat, až je trouba dostatečně horká). Pečeme přibližně 10 minut a poté snížíme teplotu na 200 °C. Celkově trvá pečení asi 30 minut. Správně upečený chléb poznáme podle dutého zvuku, když na něj zaklepeme. Chléb hned vyklopíme z formy a necháme vychladit na mřížce. Nechaný ve formě by navlhnul. Povedl se Vám?

Kváskový chléb je nejlepší uchovávat zabalený v utěrce z bavlny nebo lnu. Jeho výhodou je, že vydrží až dva týdny a neplesniví.

Autor: Radka kořenářka | Zobrazit autorská práva

fotoarchív Radky Kořenářky

Hodnocení
Pavlína (neověřeno) | Ne, 01/13/2019 - 21:08

Občas peču chleba již několik let, ale tento se mi dnes mimořádně vydařil. Příprava je zdlouhavá, ale opravdu stojí za to! Rodina ocenila velmi chutnou večeři - domácí chléb s domácím sýrem (z bílého jogurtu). Mňamina.

Kateřina (neověřeno) | Út, 11/27/2018 - 15:27

Skvele take tento recept vyzkousim chci se zeptat kde bych sehnala nejakou formu na pripravu toho chleba??

HanaKvapilová (neověřeno) | Ne, 07/31/2016 - 21:18

Hurá, na kváskový chodím 3 km do prodejny na kopci a mají ho jen 1 x týdně a je to ladoha.

Zdeňka Dimitrovová (neověřeno) | So, 07/30/2016 - 13:57

Vážení,děkuji Vám moc za výborné rady,které v podstatě každodenně ráda používám...Jste báječní a já Vás s potěšením doporučuji celé své rodině a přátelům.Přeji hodně zdaru.

Další zajímavé články

Ořechový chléb | recept. Pečení domácího chleba je zábava a peče ho spousta lidí, stačí zabrousit do některých internetových diskusí. Také jste této „…
Jak na zdravější pečenáče | recept. Jistě znáte pečenáče, oblíbené kousky ryb osmažené v trojobalu a naložené na sladkokyselo. Ty kupované bohuže…