Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat a koupit čerstvou rybu

Maso ryby je obecně považováno za velmi zdravou potravinu. Rybí maso je velmi chutné a bohaté na důležité vitamíny a minerály. Jak ale koupit rybu opravdu čerstvou, například pro přípravu japonského sushi?

Co je potřeba

ryba

1
Celá rybaPři koupi celé čerstvě zabité ryby si jako první všímáme očí: musí být vypoulené a jasné, nikoliv zapadlé nebo kalné. Další na řadě jsou skřele: musí přiléhat a žábry pod nimi být jasně červené. Kůže čerstvé ryby je na omak slizká, lesklá a vlhká, ale ne mazlavá. Když do kůže zatlačíte prstem, utvoří se důlek, který se ovšem nejpozději do několika vteřin sám vyrovná. Celá ryba musí vonět pouze slanou nebo sladkou vodou, nikoli rybinou.
2
Porcovaná rybaU porcované ryby se řídíme hlavně podle vůně. Opět musí být cítit vodou, nikoli rybinou. Čerstvé maso je vlhké, hladké, rovnoměrně barevné a leskne se jako perleť. Oschlé nebo nažloutlé okraje masa, nepravidelné skvrny a charakteristický pach ryb svědčí o tom, že bylo maso skladováno příliš dlouho.
3
Jak poznat čerstvého tuňákaNejčastější rybou, kterou lze u nás koupit čerstvě naporcovanou (nepočítáme-li výlovy v sádkách nebo rybnících), je tuňák. Plátky tuňáka by měly mít tmavou malinovou barvu. Tmavohnědé maso není na škodu, ale znalý prodejce by je měl odkrojit ještě před koupí, protože uchovává nežádoucí pach rybiny. Naopak pobledlé maso s viditelnými bílými nebo smetanově zbarvenými šlachami čerstvé rozhodně není.
4
Prodejce se neptejteNejčastější otázkou, kterou zákazníci prodejcům pokládají, je obligátní: „Je ta ryba opravdu čerstvá?“ Uznejte, že taková věta si zaslouží jedinou odpověď: „Ano, samozřejmě,“ ať už je pravda jakákoli. Pokud se už musíte ptát, používejte raději: „Která ryba je nejčerstvější?“ nebo „Ty ryby vám sem přivezli dneska ráno?“ Ovšem pravdivou odpověď můžete očekávat jen u opravdu solidních prodejců, kterých je bohužel málo. Proto bude lepší, když si nastudujete výše zmíněné rady a vyrazíte do obchodu už vyzbrojeni znalostmi. Pak vás nějaký nepoctivý obchodník zaručeně nedoběhne.

Čerstvou rybu uložte ihned po příchodu domů do chladničky a zpracujte ji ještě ten den.

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

Foto: Gokhan Okur; zdroj: sxc.hu
Foto: Megan Stevens; zdroj: sxc.hu

Hodnocení
cerstverybybrno (neověřeno) | Čt, 12/29/2011 - 03:59

JAK POZNÁTE ŽE JSME ČERSTVÉ
Určitě nám dáte za pravdu, že při nákupu čerstvý ryb následují hned po pozdravu a přání další důležité dotazy jako:

JE RYBA ČERSTVÁ?
JAK DLOUHO JE RYBA NA PRODEJNĚ?
JE USKLADNĚNA VHODNÝM ZPŮSOBEM?
KDY VÁM RYBY PŘIVEZLI (PŘÍVEZOU)?

a spousta dalších důležitých otázek.

Snad Vám při nakupování čerstvých ryb a to nejen na našem e-shopu www.cerstverybybrno.cz trochu pomůže alespoň formou několika základních informací.
Jak poznáte skutečně čerstvou rybu

OČI má jasné vypouklé
KŮŽE leskne se, má na sobě sliz
MASO pevná konzistence masa
TĚLO po přitlačení prstu na povrch těla(kůže) je maso pružně a vrátí se do původního tvaru
ŽÁBRY mají růžovou až sytě červenou barvu
VŮNĚ pokud se jedná o mořskou rybu – svěží mořská vůně, mořské řasy

Jak poznáte starou rybu

místo rybí vůně připomínající moře cítíte zkažené maso

šedé až hnědé zbarvení žáber

zapadlé a kalné oči

po přitlačení prstu na povrch těla(kůže) se maso nevrací a zůstává na kůži prohloubení

JAK POZNÁTE ŽE JSME ČERSTVÉ

JE RYBA ČERSTVÁ?
JAK DLOUHO JE RYBA NA PRODEJNĚ?
JE USKLADNĚNA VHODNÝM ZPŮSOBEM?
KDY VÁM RYBY PŘIVEZLI (PŘÍVEZOU)?

a spousta dalších důležitých otázek.

Jak poznáte skutečně čerstvou rybu

OČI má jasné vypouklé

KŮŽE leskne se, má na sobě sliz

MASO pevná konzistence masa

Jak poznáte starou rybu

šedé až hnědé zbarvení žáber

zapadlé a kalné oči

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Kapr na černo recept. Vynikající recept na kapra. Tento recept na kapra je nejstarší dochovaný český recept na štědrovečerní rybu. Doporučuje se přip…
Jak o Vánocích nepřibrat
Vánoční svátky mají své neopakovatelné kouzlo a každá generace je prožívá jinak. Dříve se na Vánoce držel půst a poté se podávaly prosté pokrmy s mini…
Obrázek není k dispozici
Když se řekne sushi, většina z nás si vybaví charakteristická malá kolečka tvořená rybou a rýží a obalená řasou. Druhů sushi je ale mnohem více. Takže…