Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat kvalitní burčák | tipy

Jak poznat kvalitní burčák | tipy. S vinobraním se na pultech obchodů, nebo při různých poutích a slavnostech, objevuje burčák. Jde o částečně zkvašený mošt z plodů vinné révy obsahující harmonický poměr alkoholu, kyselin a cukru. Burčák je meziproduktem při výrobě vína. Většinou se na trhu objevuje burčák z bílých hroznů a je velice populární. Jak můžete rozeznat kvalitní burčák od nekvalitního?

1

1. Kvalitní burčák má světle žlutou barvu a je více nebo méně zkalen kvasným kalem. Nesmí obsahovat žádné mechanické nečistoty ani velké shluky kvasinek. Na dně a stěnách nádoby můžeme vidět jemnou usazeninu.

2. Občas je k vidění i burčák z modrých hroznů, který je červený.

3. Optimální burčák musí mít v rovnováze obsah cukru, alkoholu a aktivní účast kvašení. Zkušení vinaři na něj čekají i dlouho do noci, kdy burčák takzvaně „vaří“.

4. Pokud má burčák správnou aktivitu kvašení, je doporučován lidem se zažívacími potížemi. Obsahuje totiž vitamíny, přírodní cukr, přiměřenou kyselinku a další složky, které ten správný burčák vytvářejí.

5. Kvalitní burčák poznáte nejprve podle vzhledu. Barva by měla být světle žlutá až zlatavá. Tmavší barva napovídá oxidaci moštu, nebo jeho ředění například jablky.

6. Když burčák ochutnáte, měl by být sladší, s kyselinou typickou pro aktuální ročník. Neměly by se objevit hořké tóny, a už vůbec ne chuť zkažených vajec. Je-li cítit hodně alkoholu, pravděpodobně byl sladký mošt ředěn „řezákem“, což je přešlý burčák.

7. Nakupovat burčák byste měli až od počátku vinobraní, a to v osvědčených prodejnách nebo přímo od vinařů, kde je předpoklad poctivosti a kvality. Ptejte se, zda jej vinař doslazoval, a z jaké je odrůdy. Doslazování se provádí, když hrozny na vinici nedozrají a vinař chce vyrobit kvalitní víno.

8. Jste-li laiky, můžete poznat třeba muškátové odrůdy nebo Tramín červený, neboť ty jsou výrazné. Těžko poznáte burčák vyrobený z jednotlivých druhů bílého vína.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak poznat dobré víno | tipy
Jak připravit indický masala chai
Jak si vyrobit gel na praní
Jak vyrobit svíčku ze zbytků vosku