Přejít k hlavnímu obsahu

Jak poznat příznaky a léčit angínu

15. Únor 2016

Angína je vlastně lehčí nebo těžší zánět mandlí. Příčin vzniku angíny však může být mnoho, rozhodně jde o onemocnění, které by pacient měl konzultovat s lékařem a případná domácí léčba by měla mít vlastně jen podpůrný charakter. Angína je totiž onemocnění bakteriálního původu, ale nezřídka se setkáme s původcem virovým, ba dokonce i mykotickým, to třeba u lidí, kteří se léčí imunosupresivy. Angína se šíří kapénkovou infekcí, tedy vzduchem. Inkubační doba se pohybuje mezi jedním až třemi dny, ale někdy se angína hlásí jako nachlazení rýmou, únavou apod., ale někdy se její počátek dá určit takřka na vteřiny, tedy časem, kdy začne bolet v krku.

1
Příznaky angíny? Nejčastěji se angína projevuje bolestmi a pálením v krku, zhoršením polykání, zduřením lymfatických uzlin na krku, ale také zvýšenou teplotou, únavou a také bolestmi svalů a kloubů. U menších dětí to může být i zvracení a bolesti hlavy. Teploty jsou provázeny i zimnicemi. Hnisavé mandle značí obvykle onemocnění bakteriálního typu, mandle zarudlé a nižší teploty angínu virového původu.
2
Mimo léčby angíny doporučené lékařem, nejčastěji podáváním antibiotik, můžeme k upevnění zdraví a urychlení odchodu nemoci přispět i my. Měli bychom zvýšit konzumaci čerstvého česneku, který se přidává do majonézy, kečupu a nebo je namazaný na chlebu. Účinné je také zvýšit přísun vitamínu C, kdy se uvádí jako nejlepší šípková růže, ale také červený i černý rybíz, paprika nebo zelí.
3
Babky bylinářky by mohly v boji proti angíně také poradit, třeba bylinkovou směs z rozdrcených rostlin v poměru 10 dílů listy lípy, 5 dílů heřmánku, 5 dílů malinových listů, 5 dílů kořenu proskurníku, 5 dílů přesličky, 2 díly šalvěje, 2 díly máty a 1 díl anýzu. Směs použijeme jako čaj, na hrneček jedna lžička směsi, ale nechat vylouhovat půl hodiny. Pak přecedit a vypít. Bylinkový čaj na angínu se podává třikrát denně.
4
Na krk se doporučují různá kloktadla, kdy opět sáhneme k bylinkářkám. Smícháme stejné množství heřmánku, jitrocele, podbělu, měsíčku, kopřivy, máty a tymiánu necháme společně půl hodiny vylouhovat v šálku teplé, ale ne horké vody. Jiné kloktadlo je obdobné smíchání měsíčku, magické šalvěje a heřmánku, kdy je šest lžiček na půl litru teplé vody a také půl hodiny louhování. Kloktáme pak podle potřeby několikrát denně.
5
Dobrý je i tzv. Priessnitzův obklad. Ten se udělá tak, že kolem krku si omotáme studený obklad, překryjeme suchým obkladem a nějakým igelitem. Necháme působit asi půl hodiny. Zpočátku je to nepříjemně studené, ale pak je to velmi příjemné. Děti můžeme zabalit celé, sice se budou nejdřív zlobit, ale pak budou spokojené.
6
Po dobrání antibiotik předepsaných proti angíně lékařem bychom měli obnovit střevní mikroflóru, kterou právě antibiotika značně poškodí. Proto se doporučuje jíst jogurty nebo užívat Acidophilus a hlavně začít jíst zdravou výživu bez rafinovaného cukru. V době rekonvalescence by měli kuřáci silně omezit kouření a nekuřáci by se měli vyhnout zakouřeným prostorům. Kouření dráždí krční sliznici. Stejně tak je třeba na nějakou dobu omezit sport a namáhavé činnosti.

Neléčená angína může způsobit velké potíže, ať je to revmatická horečka, selhání ledvin, některé otoky v těle atd. Takže angínu nikdy nepodceňujte a raději více léčby než žádnou.

Při projevení příznaků angíny se neprodleně poraďte o léčbě se svým lékařem!

Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: heřmánek, Agnieszka Mac, ID: 173738, sxc.hu

Hodnocení
Igor (neověřeno) | St, 11/09/2016 - 09:26

S angínou, kterou jsem měl i několikrát do roka, mi hodně pomohlo užívání Bactoralu. Dal jsem na radu lékařky, vyzkoušel ho a neměnil bych.

Luba (neověřeno) | Čt, 06/02/2016 - 12:20

Angínu jsem měl během roku asi 4x. Vždycky to bylo stejné. Teploty, bolesti při polykání, oteklé dásně, návštěva doktora, antibiotika, neschopenka. Projížděl jsem diskuze o angínách a hledal pomoc. Pak jsem se na pár diskuzích dočetl o Bactoralu. Většinou to byla jen chvála. Zkusil jsem ho a ke chvále se přidávám. Moc mi pomohl. A možná mi zachránil i práci.

Radka Klapáčová (neověřeno) | Čt, 02/04/2016 - 16:35

Tak já na začínající bolest v krku ihned používám cucací pastilky, které mi většinou pomůžou, protože si nemůžu dovolit být nemocná a vzít si volno.. :( vyzkoušela jsem jich hodně, ale až Herbalmedy medical mě mile překvapily.. ta jejich bylinná chuť je super - druh pastilek se trošku liší v bylinách.. takže ideál... ty na krk jsou s jitrocelem a mateřídouškou..takže skvělá chuť a navíc nestojí majlant :-)

Další zajímavé články

Jak léčit afty přírodní cestou | rady a tipy. Většina z Vás se již bohužel s nepříjemnými aftami v ústech setkala. Přesná příčina tohoto zánětlivého o…
Suché a popraskané paty bijí do očí a nemůže je vykompenzovat ani váš jinak dokonalý vzhled, vyladěné oblečení, luxusní make up a perfektní účes. Jste…