1

Železo

Tato látka je velmi důležitá pro tvorbu hemoglobinu v červených krvinkách, zejména u dospívajících dívek. Železo čerpejte z fazolí, čočky, celozrnné mouky, ovesných vloček, tmavozelené listové zeleniny, ovoce, zelené petržele, vaječných žloutků atd. Tuto stravu doplňujte různými ovocnými a zeleninovými šťávami, které pomáhají tělu přeměnit potřebné látky do formy nezbytné pro chod organismu.

2

Vitamin B12

Tento vitamin má velký význam pro chod celého nervového systému a tvorbu červených krvinek. Jeho nedostatek může způsobit únavu, podrážděnost nebo mravenčení v končetinách. Vitamin B12 obsahují různé mléčné výrobky, vejce, potraviny obohacené o vitamin B12 (např. sojové mléko) atd. Užívat lze pochopitelně i doplňků stravy. Neměli byste to ale moc přehánět s tučnými mléčnými výrobky, vybírejte raději ty nízkotučné.

3

Vápník

Vápník je významným spojencem při tvorbě a udržování zdravých kostí a zubů. Nedostatek může způsobit různé problémy jako např. křivice u dětí. Vápník najdete opět v mléčných výrobcích, ve výrobcích ze sóji (mléko, jogurt, sýr, tofu), ořechách, tmavězelené listové zelenině, sezamových a slunečnicových semínkách apod. Pro vstřebání vápníku do těla je nutný vitamin D, který získáte např. díky slunci.

4

Folát (kyselina listová)

Tato látka je důležitá pro tvorbu červených krvinek, brání vzniku rozštěpu páteře před otěhotněním. Nedostatek folátu může způsobit i poškození ještě nenarozeného plodu nebo únavu. Kyselinu listovou hledejte v zelené listové zelenině (brokolice, zelí atd.), fazolích vejcích, ovoci, arašídech, celozrnných obilovinách. Při těhotenství je asi lepší užívat doplňky stravy s kyselinou listovou, aby byl zajištěn zdravý plod.

5

Bílkoviny

Jako vegetarián můžete získat dostatečné množství bílkovin např. z obilnin, brambor, ořechů a luštěnin. Kvalita bílkovin je sice nižší než těch, které jsou masového původu, ale to lze nahradit konzumací různých typů rostlinných bílkovin.

6

Vyvážená strava vegetariána

Měla by se skládat ze základních potravin jako jsou těstoviny, brambory, rýže a celozrnný chléb spolu s dostatkem čerstvé zeleniny a ovoce, ořechů a semen různého druhu.

Tipy

Existují ještě dva další typy „vegetariánů“: a) vegani, kteří jedí jen potraviny rostlinného původu, tzn. nejedí ani mléko a vejce; b) pescatariáni, kteří jedí ryby, ale ne maso.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (2 votes)