Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se stravovat při tréninku

18. Leden 2017

1

Pravidelně a často! Tohle motto je důležité. Jestli si někdy někdo myslel, že hladověním zhubne – mýlil se, protože je to nesmysl! Pokud nebudete svému tělu dodávat pravidelně dostatek jídla, začne si ukládat tuky, to je logické, stačí použít rozum. Metabolismus se zpomaluje a spaluje velmi pomalu, protože neví kdy, a jestli vůbec dostane přísun potravy. Pokud trénujete, jezte často v menších dávkách, váš metabolismus se zrychlí a začne spalovat. Jezte 6 krát i vícekrát denně. To neznamená, jezte 6 krát více, ale rozdělte si to, co byste snědli za den normálně.

2

Bílkoviny, cukry, tuky Především bílkoviny (proteiny) a cukry (sacharidy) jsou pojmy ve spojitosti se sportem velmi často skloňované. Člověk, který nežije fyzicky aktivním životem, si vystačí s 1g bílkovin na kilogram tělesné váhy denně. Pokud ovšem sportujete je potřeba příděl nejméně zdvojnásobit, optimum je v tomto případě 2 – 2,5g/kg váhy (u kulturistů i více). Sacharidy budou tvořit největší položku na denním jídelníčku (vyhněte se ale jednoduchým cukrům v ovoci a sladkostech!), můžete přijmout i 3g/kg váhy. A nakonec tuky. Ty se jednoduše budeme snažit omezit na minimum. Každý gram tuků obsahuje dvakrát více kalorií než sacharidy a bílkoviny (tuky 9cal/g, sacharidy a bílkoviny 4cal/g).

3

Co jíst? Budeme vybírat potraviny s nízkým obsahem tuku a vysokým podílem bílkovin. Zatímco dostát denní dávce tuků nebo cukrů není celkem vzato žádný problém, s bílkovinami je to těžší. Bílkoviny jsou drahé a v potravě mnohem vzácněji zastoupené než zbylé dvě živiny. Co tedy jíst, aby naše peněženky příliš netrpěly? Tvaroh bez tuku, tuňák, ovesné vločky, těstoviny, rýže, nízkotučné mléko, bílý jogurt, apod. Pokud jsme více při penězích, můžeme pokračovat prsními kuřecími řízky, sýry Cottage nebo například olomouckými tvarůžky. Nezapomeňme na zeleninu, kvůli vláknině a vitamínům (nejlépe salátové okurky, rajčata, paprika) a těsně po tréninku pro rychlé doplnění cukrů poslouží ovoce nebo piškoty.

4

Jak stolovat Není důležité jen, co jíme, ale také jak. Udělejte si čas, sedněte si, jezte pomalu a vychutnávejte.

5

Suplementy Pokud si to můžete dovolit, není od věci zakoupit nějaký doplněk stravy, pokud už opravdu poctivě sportujete. Jestli už vás nebaví jíst denně kilo tvarohu kvůli bílkovinám, na trhu je množství proteinových a sacharidových koktejlů, tyčinek a podobných výrobků, kterými můžete vynahradit nebo zvýšit přirozený přísun živin z potravy.

Dodržovat všechny tyto zásady se zdá těžké. A také to těžké je. Nicméně, snažte se s ohledem ke svým možnostem, co nejlépe naložit s nabytými informacemi a pokuste se upravit svou životosprávu správným směrem.

Autor: Marrp
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak vyrýsovat svalstvo
Jak šokovat svalstvo
Jak začít s tréninkem?
Jak na ketodietu