Přejít k hlavnímu obsahu

Jak se vyznat v druzích jógy

14. Leden 2020

Když se řekne jóga, většina z laiků si představí krkolomnou tělesnou pózu, soustředěný výraz ve tváři a velkou výdrž. To je ale velmi zjednodušující. Pod slovem jóga se skrývá celá řada směrů a stylů, které si získávají čím dál více svých obdivovatelů a nadšenců.

1

Mezi základní a asi nejznámější patří hatha jóga. Jde o rozvážný, klidný a klasický styl jógy, u nás stále nejrozšířenější. Ačkoli cvičení jednotlivých ásan vypadá velice harmonicky a ladně, některé jsou poměrně obtížné a je zapotřebí mít dobrou fyzickou kondici.

Přesto je to dobrá volba pro začátečníky, kteří se teprve se cvičením seznamují.

Bývá pro ni charakteristická určitá sestava ásan, které se vykonávají v určitém pořadí, ale nemusí to být pravidlem. K největším přednostem patří protažení svalů, jejich posílení, zlepšení dýchání a získání celkové pružnosti. Vede také ke zklidnění mysli a k obrácení pozornosti na sebe, své tělo a dech.

2

K novějším stylům se řadí power jóga. Oproti hatha józe je dynamičtější, namáhavější a hodí se spíše pro ty, kteří doufají, že díky pravidelnému cvičení zhubnou. Lektor může jednotlivé lekce jakkoli obměňovat, což ocení ti, kteří mají rádi změnu a nebaví je ustálená sestava.

3

Ashtanga jóga je založena na precizním provedení cviků, které jdou přesně po sobě. Cílem je posílit pevnost a pružnost svalů a zkoordinovat fyzický pohyb s dechem.

Zlepšuje se krevní oběh a v některých případech dochází nejen ke zformování postavy, ale i ke snížení hmotnosti.

4

Mezi populární styly patří i bikram jóga. Ta pomůže zvýšit celkovou fyzickou kondici a pružnost. Počítejte ale s tím, že v místnosti, kde se cvičí, bývá zhruba 42 °C a vlhkost přibližně čtyřicetiprocentní. Rozhodně se tedy pořádně zapotíte. Jednotlivé pozice jsou dynamické, rychlé a jedná se prakticky o 26 ásan z hatha jógy, doplněných o dechová cvičení. Naprosto nezbytnou pomůckou je ručník a dostatek tekutin na pití.

5

K poměrně speciálním se řadí aqua jóga. Už z názvu vyplývá, že se cvičí ve vodě, která tělo nadnáší, a tak mu dovolí vykonat některé náročnější pozice. Na druhou stranu některé nelze provádět vůbec nebo v upravené, modifikované podobě.

6

Existují také další druhy jógy, jako je například akrobatická jóga, čínská jóga, gravi jóga pro nastávající maminky, jóga pro děti nebo v poslední době čím dál vyhledávanější hormonální jóga, zvaná též jako hormonální jógová terapie.

  • Pokud se necítíte dobře nebo trpíte chronickým onemocněním, poraďte se s lékařem, než začnete kurzy jógy navštěvovat
  • S ohledem na svůj zdravotní stav a věk vybírejte takový druh, který vašemu zdraví prospěje a nebude v kontraindikaci s aktuálním zdravím

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak se vyznat v pletacích jehlicích
Ruční práce, zejména pletení, jsou na vzestupu. Nejedna žena si chce vlastnoručně vyrobit originální šálu, nákrčník, čepici nebo svetr, protože na trh…
Jak správně vybírat přízi na pletení
Řada pletařek, které s tímto hobby teprve začínají, bývá bezradná, pokud jde o výběr vhodné příze. Tu lze rozdělit podle několika kritérií, zejména dl…
Jak vybrat vhodné nordické hole
Nordické (walkingové) hole se pro mnohé milovníky turistiky staly oblíbeným pomocníkem. Usnadňují chůzi v nerovném terénu a řada lidí si bez nich…
Jak najít přátele
Jak najít přátele | rady a tipy. Ačkoli nás spojují sociální sítě a jsme našim blízkým k dispozici prostřednictvím počítače a mobilního tele…