Co je potřeba

vosk - můžete si koupit parafín
- ale není nad to ušetřit, a tak pokud máte doma nějaké zbytky svíček posbírejte je a využijte
- v horším případě si můžete koupit úplně ty nejobičejnější, nejlevnější všude dostupné svíčky
dva rendlíky - můžou být i hrnce, ale pro snadnější zacházení doporučuji dva různě veliké rendlíky
formičky - pokud máte silikonovou formu na různé kreativní tvoření, můžete použít
- pokud nemáte, nevadí, prostě použijete kovové formičky na vánoční cukroví
bavlnka - na očka k zavěšení
voda, tác, potravinové barvivo, nůž

1

Nejprve si nachystejte vše potřebné. Na tác si rozložte formičky. Navažte si očka. Budete muset pracovat celkem rychle, protože vosk rychle tuhne.
Do většího rendlíku dejte vodu a menší vložte do většího.
Do menšího dejte vosk, či zbytky svíček a oba rendlíky postavte na hořák a zapalte plyn.
Rozpouštíte ve vodní lázni, tak jako čokoládu.

2

Při rozpouštění směs míchejte.
Pokud dosáhne voda varu, plyn stáhněte. Voda nesmí prsknout do rendlíku, došlo by ke znehodnocení vosku. Také se vosk nesmí přehřát, pro možné riziko vzplanutí. Je tedy důležité rozpouštět vosk pozvolna, míchat a neustále jej hlídat. Jakmile dojde k rozpuštění vyjměte staré knoty pryč. Podle chuti obarvěte, buď barvou na svíčky anebo potravinovým barvivem, není to však nutné a můžete se vrhnout na tvoření ozdob.

3

Lití do formiček.
Roztopený vosk opatrně vlévejte do předem uchystaných formiček. Vzápětí do nich opatrně vkládejte očka, a to tak, aby se nepotopila až na dno. Po dolití poslední formičky nechte vosk vychladnout. Můžete si pomoci chladem (ledničkou, balkonem a podobně).
Po zatuhnutí opatrně ozdůbky z formiček vylupujte. Někdy je potřeba do formičky klepnout. Ozdoba pak často vyskočí sama. Můžete si pomoci i jemným tahem za očko.
Na desce pak máte hrubé ozdoby. Vezmete si nůž a upravíte případné nerovnosti. A můžete zavěsit na stromeček.

Tipy

Vosk můžete navoněk esenciálními, či vonnými oleji, které pak provoní i pokoj.
Před prací s voskem, formičky zlehounka promastěte. Ozdoba se pak bude lépe vylupovat.
Ozdoby můžete použít i v jiném ročním období, záleží jen na použití motivů formiček.
Pravé tradiční české ozdoby z vosku se vyrábějí z včelího vosku, který je však dražší. Ten nepřibarvujte! Jeho výhodou je i ta, že sám o sobě krásně voní.
Pokud se vydáte cestou recyklace, vyjde vás tvoření skutečně na pár korun.

Varování

Děti by neměly pracovat bez dospělého dozoru.
Nezapomínejte, že parafín je hořlavina a při nezodpovědné práci by tedy mohlo dojít k jeho zapálení.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.30769
Average: 4.3 (13 votes)