Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat chlupaté knedlíky s vajíčky | recept

Chlupaté knedlíky s vejci, na které přinášíme recept, patří mezi klasická, nenáročná a levná jídla, na nichž si velmi pochutnají hlavně děti, ovšem čas od času jimi „nezhrdnou“ ani dospělí. Recept na chlupaté knedlíky s vajíčky je určen těm, kteří s vařením nemají velké zkušenosti, a nebo už na toto „starodávné“ jídlo pozapomněli.

Co je potřeba

Staré brambory (asi 1,5 kg se slupkami, 1 kg oloupaných)
Polohrubá mouka (asi 250 gramů)
7 vajec
Sádlo nebo olej
3 velké cibule
Zelené koření (petržel, pažitka a podobně)
Sůl

1
Chlupaté knedlíky s vajíčky si mnozí připomínají s prázdninami u babičky. Kastrol “chlupáčů“ se zlatými domácími vajíčky a zelenou petrželkou byl chutnou a levnou krmí, kterou babičky spolehlivě a na delší dobu zaplnily „kachní žaludky“ vnoučat všeho věku na „letním bytě“. Proč se chlupaté knedlíky tak často vařily začátkem léta? Protože se na ně výborně hodily staré brambory zbylé ve sklepě, o které v konkurenci s novými už nebyl zájem. Staré brambory použijeme i v našem receptu.
2
Staré brambory zbavíme klíčků a oloupeme. Dá to dost práce, ale použití dobré škrabky na zeleninu ji usnadní. Z brambor pečlivě odřežeme všechny podezřelé kousky – suché, černé. Bude poměrně dost odpadu. Pro čtyři zdatné jedlíky (a aby bylo i na přidání) potřebujeme asi kilo čistých brambor. Oloupané brambory opláchneme a nastrouháme na struhadle s jemnými očky.
3
Staré brambory jsou suché, takže už nepustí žádnou vodu. Do mísy přidáme jedno vejce (pro zpevnění) a tolik polohrubé mouky, abychom vymíchali pevné, ale ne tvrdé těsto. Pro orientaci – asi 250 gramů, ale spíš mouku přisypáváme podle potřeby. Kdo nemá moc velký cit ve vařečce, může těsto míchat čistou rukou.
4
Oloupeme, opláchneme a na drobnější kousky nakrájíme tři velké cibule. Na jednu plotýnku dáme velký hrnec s osolenou vodou, na druhou plotýnku větší kastrol. Na dvou poctivých lžicích dobrého sádla nebo na půl deci oleje začneme smažit cibulku. Když zezlátne, vypneme přívod tepla. Kdyby byla cibule nahnědlá, v případě elektrického sporáku kastrol odložíme na jinou plotýnku (aby se nepřipálila). Když voda ve vedlejším hrnci vře, namočenou lžicí vykrajujeme noky (asi na půl lžíce) a zavaříme do vroucí vody.
5
Zavařené chlupaté knedlíky asi po dvou minutách podebereme dřevěnou vařečkou, aby se odlepily ode dna hrnce. Víc nemícháme, abychom je nerozmačkali. Knedlíky vaříme asi deset minut. Poté jeden velký na zkoušku vybereme a na prkénku rozřízneme – brambory uprostřed musí být provařené. Pak chlupaté knedlíky scedíme, ale pozor, neproplachujeme, aby nám v cedníky zůstaly i malé odvařené kousky.
6
Vrátíme se k cibulce. Kastrol můžeme přemístit na horkou plotýnku, kde se vařily knedlíky. Zahřejeme tuk a na cibulku vlijeme syrová vajíčka. Je lepší jedno každé rozklepnout nad „kontrolní“ miskou, abychom případně včas eliminovali vejce špatné a nezkazili si jím všechny ostatní suroviny. Na jednu porci počítáme jedno až dvě vejce – podle toho, jak vzácná nám vajíčka jsou. Mírně osolíme a usmažíme, mohou být i tužší.
7
Jestliže máme nějaké zelené bylinky, nasekáme je a přidáme do usmažených vajec. Výtečná je docela obyčejná kudrnaté petržel, pažitka nebo zelená nať mladé cibulky, ale chutná je i petrželová nebo celerová nať. Bylinky je vhodné připravit předem. Zamícháme do vajec a rychle přisypeme scezené chlupaté knedlíky.
8
Chlupaté knedlíky dobře zamícháme s vejci a s bylinkami. Malé kousky odvařeného těsta, které zůstalo v cedníku, se spojí s vajíčky a utvoří „vazkou spojovací hmotu“, která činí chlupaté knedlíky s vajíčky vláčnými (a kterou mají děti ze všeho nejraději). Ochutnáme a případně mírně přisolíme. Žádné jiné koření toto jídlo nepotřebuje.
9
Chlupaté knedlíky s vajíčky podáváme s čerstvou zeleninou, ale nejlépe k nim chutná křehký hlávkový salát se sladkokyselou zálivkou nebo okurkový salát (s kefírem). V případě tohoto jídla se osvědčilo dát doprostřed stolu buď celý kastrol, a nebo – abychom dodrželi zásady stolničení – přesypat všechny chlupaté knedlíky s vajíčky do nahřáté servírovací mísy a podat na stůl, aby si každý mohl nabrat a přidat podle chuti. Dobrou chuť!

- Jestliže máme nějaký masový výpek (třeba z pečeného bůčku), můžeme cibuli osmažit na něm.
- Někdo k cibuli přidává i trochu slaniny, uzeninu nebo uzené, ale děti o to nijak nestojí, jídlo to prodraží – a už to nejsou ty „pravé chlupáče s vajíčky“.

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto ke článku Jak udělat chlupaté knedlíky s vajíčky | recept: (jez)

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak udělat chlupaté knedlíky
Recept na chlupaté knedlíky. Chlupaté knedlíky jsou výborné s uzeným masem a se zelím. Pro přípravu chlupatých knedlíků potřebujeme brambory, mouku, v…
Jak uvařit dýňové chilli | recept
Jak zapéct květák s uzeninou | recept
Zapečený květák s uzeninou | recept. Květák je na trhu po celý rok, ale podzimní květák, vypěstovaný na poli nebo zahrádce, má mnohem lepší chuť. S ry…
Jak vyrobit dýňové křížaly | recept