Co je potřeba

mrkev (alespoň dvě na osobu)
hrášek
máslo, smetana, hladká mouka
koření
kuchyňské vybavení a zařízení

1

Dušená mrkev s hráškem se připravuje z čerstvé mrkve (může to být karotka i pozdní mrkev), cibule a mladého hrášku. Protože je čerstvý hrášek málokde ke koupi, a když, tak je jeho sezona velice krátká, obvykle se k mrkvi přidává hrášek sterilizovaný. Hrášek dušenou mrkev jednak chuťově ozvláštní, ale také pokrmu dodá rostlinné bílkoviny. Množství hrášku přidáváme podle vlastní obliby, obvykle stačí jedna střední plechovka na kilogram mrkve.

2

Mrkev oškrábeme, abychom ji zbavili povrchové vrstvy. Na jednu porci pro dospělého počítáme alespoň dvě větší mrkve, ale většinou dušené rkve s hráškem připravíme trochu, aby bylo „na přidání“ nebo na ještě jedno menší jídlo. Výživově tím mrkev určitě nezíská, ale na chuti ji ohřívání přidá.

3

Oloupeme, omyjeme a nakrájíme dvě cibule. Dáme je zpěnit na dvě lžíce másla nebo rostlinného másla, případně můžeme použít i olej. Máslo je ale nejchutnější. Na zpěněnou cibuli nasypeme mrkev nakrájenou na kolečka. Chvíli zeleninu opékáme, pak mrkev lehce osolíme a zalijeme vodou, aby byla tak akorát potopená. Přikryjeme poklicí a necháme dusit do poloměkka.

4

K napolo podušené mrkvi nasypeme hrášek i s nálevem, který mrkev ochutí. Promícháme, provaříme a zahustíme zátřepkou z půl hrníčku vody a jednou dvou (podle množství) lžic hladké mouky. Jinou variantou zahuštění může být zátřepka ze zakysané smetany.

5

Mrkev ochutnáme a podle vlastních zvyklostí „doladíme“ mletým pepřem, lžicí octa nebo citronové šťávy, cukrem a solí. Variantu se smetanou můžeme někdy pro změnu ochutit trochou karí koření. Po dochucení provaříme, ale už za stálého míchání – přidaný cukr a mouka by se mohly připálit.

6

Dušenou mrkev s hráškem podáváme jen s vařenými bramborami. Nebo lze pokrm doplnit volským okem nebo kouskem pečeného masa. Dospělým můžeme k dušené mrkvi s hráškem přidat kousek opečené kvalitní uzeniny, ale dětem pokud možno uzeniny nedáváme (a stolujeme-li s nimi, raději se jich z výchovných důvodů“ také vzdáme).

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.3
Average: 4.3 (10 votes)