Co je potřeba

  • suroviny podle návodů
  • základní kuchyňské vybavení
1

Okurkový salát chutná většině lidí, asi i proto, že na něj jsou od svého dětství zvyklí. Nejčastěji se okurkový salát podává jako příloha ke slaným jídlům, ale když je v domácnosti přebytek okurků, připravuje se okurkový salát ve velké míse jako osvěžující občerstvení, které je vždy „při ruce“.

2

Okurky na salát obvykle loupeme. Když máme okurky „hadovky“ rostlé ve skleníku (foliovníku), můžeme je na salát použít i se slupkou (je měkká). Naopak okurky polní rostlé na zemi a často znečistěné zeminou vždy loupeme. Po oloupání okurky omyjeme.

3

Okurky na okurkový salát nejčastěji strouháme, a to buď na hrubší nudličky na struhadle s velkými očky nebo okurky na salát „krouháme“ na štěrbinovém struhadle. Otázka nudliček nebo plátků v salátu bývá často předmětem veselých rodinných sporů, protože si většinou do své domácnosti přinášíme vzorek ze své původní rodiny. Malým a menším dětem a starým lidem okurku strouháme na nudličky.

4

Po nastrouhání okurky mírně nasolíme, aby pustily šťávu a změkly. Puštěnou vodu nesléváme. Jsou v ní obsaženy některé minerály a rovněž dobře ochutí okurkovou zálivku. Jedině u přípravy řeckého salátu tzatziki, který by měl být hustý, okurku důkladně vymačkáme.

5

Jestliže máme okurků opravdu hodně a máme rádi plné chutě, postačí okurky ve vlastní šťávě dochutit cukrem, octem (citronovou šťávou) a špetkou pepře. Obvyklejší je postup, že jemně nasolené okurky doplníme zálivkou z vody, octa (citronu) a cukru. Mírně opepříme.

6

V některých rodinách je v oblibě i okurkový salát se zálivkou z rozkvedlaného sedlého mléka („od krávy“), kefíru, podmáslí, acidofilního mléka nebo s kyselou či zakysanou smetanou (případně ze směsí vyjmenovaných mléčných produktů). K odpolední svačině nebo lehké večeři někomu chutná okurkový salát s bílým jogurtem.

7

Okurkový salát můžeme udělat s přídavkem nakrájených rajčat a cibule. Jestliže máme okurků málo, zato nevyužitou mladou cuketu, můžeme okurkový salát „nastavit“ i nastrouhanou oloupanou a jader zbavenou cuketou. Jestliže okurkový salát s cuketou dochutíme česnekem a pažitkou, a nebo cibulí a drceným kmínem, dosáhneme velmi zajímavých a příjemných chuťových variant.

8

Pro někoho jsou okurky hůře stravitelné. Některé prameny uvádějí, že stravitelnosti okurkového salátu napomůže lžička dobrého oleje v zálivce. Právě tak se doporučuje pro lepší stravitelnost dochucovat okurkový salát stroužkem česneku.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.42857
Average: 4.4 (7 votes)