Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct pravé staročeské zázvorky | recept

30. Říjen 2014

Recept na zázvorky. Zázvorky jsou cukrovím, ze kterého na nás dýchá atmosféra Vánoc našich babiček. Škoda je, že dnešní hospodyňky je připravují ze sušeného zázvoru a citrónové kůry. Ale jestli chcete vědět, jak chutnaly ty původní staročeské z čerstvého zázvoru a citrónové šťávy, vyzkoušejte tento jednoduchý recept na toto skvělé vánoční cukroví.

Co je potřeba

560 g hladké mouky
500 g moučkového cukru
4 vejce
1 balíček prášku do pečiva
2 lžičky čerstvého nastrouhaného zázvoru
1 lžíce citrónové šťávy

1
Vánoční zázvorky můžeme péct už v listopadu. Nejdříve důkladně promícháme a propracujeme všechny suroviny. Naše babičky musely kmitat vařečkou v míse asi půl hodiny, ale když si pomůžeme moderními šlehacími vymoženostmi, smrskne se tento čas asi na 5-7 minut. Je to opravdu nutné, protože zvlášť čerstvý zázvor se v těstě hůř rovnoměrně rozkládá, takže při lajdáckém vymíchání budou některé zázvorky mdlé a jiné zase přeostřené.
2
Získáme poměrně tuhé těsto, které se ale nesmí drolit. To vyklopíme na pomoučenou pracovní desku a vyválíme plát o síle cca 3 mm. Vykrajujeme různé tvary. Původně se zázvorky vykrajovaly takovými podlouhlými třapatými formičkami tvarově ne nepodobnými mořským koníkům. Ty jsou dnes k dostání jen těžko. Bohudíky tvar vykrajovátek báječnou chuť zázvorek neovlivní.
3
Vykrojené zázvorky vyskládáme na plech potažený pečícím papírem nebo alobalem a uložíme na noc do chladnější místnosti. V teplé kuchyni by mohly vyschnout moc a při pečení by správně nenaběhly.
4
Druhý den rozpálíme troubu na 220 °C. Vložíme plech se zázvorkami a pečeme dozlatova. Trvá to podle druhu trouby 5-8 minut. Hotové zázvorky poznáte podle lehce narůžovělých okrajů. Tehdy neváhejte a vyndejte je z trouby. O chvíli později by ztmavly a připálily se.
5
Zázvorky necháme vychladnout a uložíme do dózy do chladnější spíže. Do Vánoc tu pěkně změknou. Zázvorky ozdobíme zhruba týden až dva před Štědrým dnem. Dobře se k tomu hodí nejrůznější cukrové polevy. Využít můžeme i různých ozdobných prvků, jako např. jedlých perliček nebo barevného sypání. Původní zázvorky se ale zdobily citrónovo-cukrovou polevou.
6
Recept na citrónovo-cukrovou polevuZe 100 g moučkového cukru, 1 lžíce horké vody a 1 lžíce citrónové šťávy vyšleháme tužší polevu (podle potřeby dosypáváme cukr). Tou potom zdobíme zázvorky.

K pečení vybírejte vždy výběrovou hladkou mouku. Těsto bude lépe držet pohromadě a výsledek bude křehčí. Jestliže se vám těsto špatně zpracovává, přidejte 1 vejce.
Zázvorky se pečou už v listopadu, aby stačily změknout. Ale pokud spěcháte, přidejte do dózy nakrájené jablko.

ZDARMA Kuchařka vánočního cukroví a ZPRAVODAJ NA E-MAIL

* indicates required

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

Foto: Salva Barbera; zdroj: sxc.hu
Foto: Jana Šrámčíková
Foto: Hidden; zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Ano, tvar opravdu má smysl dodržet. ...tradice + při jídle přece hrají všechny smysly...prostě to k tomu patři. . Formičku jsem letos v pohodě koupila v (českých) domácích potřebách, dokonce ve dvou velikostech, jsem vždy pro menší cukroví...děkuju za recept, pekla jsem hned (sušila mírně asi 1 hod na 100) a placka byla 1 mm, dala jsem o lžičku čerstvého zázvoru víc,, jsou výborné a štiplavé křupavé. Jak já je znám, vždy byly bez polevy, světloučké, připomínaly vyšší piškoty, takže jak píše paní Beránková, měl by se určitě žloutek třít (jako na piškot) ...... zázvorky jsou nostalgickou krásnou vzpomínkou na babičku.

JanaZu (neověřeno) | Út, 12/09/2014 - 20:10

Tak já nevím, postupovala jsem podle receptu a bez mixéru se mi rozumné těsto, které by se dalo vyválet, nepodařilo uhníst, těsto bylo tvrdé a lepivé a ani manžel to nedokázal... :)

dobrý den, formičku-vykrajovátko na zázvorky tady mají v článku o zázvoru - jak využívat zázvor, je to právě ted na hlavní straně. http://www.jaktak.cz/jak-v-domacnosti-vyuzivat-zazvor.html
ale ty vykrajovátka jsou v každé sadě, nebo se ted před Vánocemi dají koupit všude na trzích. Ještě je jednoé zázvotkové - taková zahnutá formička, po vnější straně boulovatá. Určitě to znáte. ;=))))

jozka2 (neověřeno) | So, 11/22/2014 - 04:06

Velmi pekne vam dakujem za recept.Prosim vas aky tvar ma mat formicka na Zazvorniky,vedeli by ste mi povedat?vdaka.

jozka2 (neověřeno) | So, 11/22/2014 - 04:06

Další zajímavé články

Dvoubarevné kokosky | recept. K pečení kokosek se mnozí uchylují kvůli přebývajícím bílkům z jiných druhů cukroví. Zároveň jde o jedno z nejrychlejšíc…
Dvoubarevné pracny | recept. Pracny jsou nejtradičnější z tradičních druhů vánočního cukroví. Pečou se téměř v každé domácnosti a není snad nikdo, kdo…