Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct pravé staročeské zázvorky | recept

12. Září 2020

Jak upéct pravé staročeské zázvorky | recept. Zázvorky jsou cukrovím, ze kterého na nás dýchá atmosféra Vánoc našich babiček. Škoda je, že dnešní hospodyňky je připravují ze sušeného zázvoru a citrónové kůry. Ale jestli chcete vědět, jak chutnaly ty původní staročeské z čerstvého zázvoru a citrónové šťávy, vyzkoušejte tento jednoduchý recept na toto skvělé vánoční cukroví.

Co je potřeba

560 g hladké mouky
500 g moučkového cukru
4 vejce
1 balíček prášku do pečiva
2 lžičky čerstvého nastrouhaného zázvoru
1 lžíce citrónové šťávy

1

Vánoční zázvorky můžeme péct už v listopadu. Nejdříve důkladně promícháme a propracujeme všechny suroviny. Naše babičky musely kmitat vařečkou v míse asi půl hodiny, ale když si pomůžeme moderními šlehacími vymoženostmi, smrskne se tento čas asi na 5  až 7 minut. Je to opravdu nutné, protože zvlášť čerstvý zázvor se v těstě hůř rovnoměrně rozkládá, takže při lajdáckém vymíchání budou některé zázvorky mdlé a jiné zase přeostřené.

2

Získáme poměrně tuhé těsto, které se ale nesmí drolit. To vyklopíme na pomoučenou pracovní desku a vyválíme plát o síle cca 3 mm. Vykrajujeme různé tvary. Původně se zázvorky vykrajovaly takovými podlouhlými třapatými formičkami tvarově ne nepodobnými mořským koníkům. Ty jsou dnes k dostání jen těžko. Bohudíky tvar vykrajovátek báječnou chuť zázvorek neovlivní.

3

Vykrojené zázvorky vyskládáme na plech potažený pečícím papírem nebo alobalem a uložíme na noc do chladnější místnosti. V teplé kuchyni by mohly vyschnout moc a při pečení by správně nenaběhly.

4

Druhý den rozpálíme troubu na 220 °C. Vložíme plech se zázvorkami a pečeme dozlatova. Trvá to podle druhu trouby 5 - 8 minut. Hotové zázvorky poznáte podle lehce narůžovělých okrajů. Tehdy neváhejte a vyndejte je z trouby. O chvíli později by ztmavly a připálily se.

5

Zázvorky necháme vychladnout a uložíme do dózy do chladnější spíže. Do Vánoc tu pěkně změknou. Zázvorky ozdobíme zhruba týden až dva před Štědrým dnem. Dobře se k tomu hodí nejrůznější cukrové polevy. Využít můžeme i různých ozdobných prvků, jako např. jedlých perliček nebo barevného sypání. Původní zázvorky se ale zdobily citrónovo-cukrovou polevou.

6

Recept na citrónovo-cukrovou polevu Ze 100 g moučkového cukru, 1 lžíce horké vody a 1 lžíce citrónové šťávy vyšleháme tužší polevu (podle potřeby dosypáváme cukr). Tou potom zdobíme zázvorky.

K pečení vybírejte vždy výběrovou hladkou mouku. Těsto bude lépe držet pohromadě a výsledek bude křehčí. Jestliže se vám těsto špatně zpracovává, přidejte 1 vejce.
Zázvorky se pečou už v listopadu, aby stačily změknout. Ale pokud spěcháte, přidejte do dózy nakrájené jablko.

Autor: notburga
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat vosí hnízda | recept
Jak udělat vosí hnízda | recept. Klasika vánočních svátků s malou kapkou alkoholu. Sepsala jsem pro vás recept na vosí hnízda, věřím, že se vám bude l…
Jak upéct dvoubarevné kokosky | recept
Dvoubarevné kokosky | recept. K pečení kokosek se mnozí uchylují kvůli přebývajícím bílkům z jiných druhů cukroví. Zároveň jde o jedno z nejrychlejšíc…