Co je potřeba

560 g hladké mouky
500 g moučkového cukru
4 vejce
1 balíček prášku do pečiva
2 lžičky čerstvého nastrouhaného zázvoru
1 lžíce citrónové šťávy

1

Vánoční zázvorky můžeme péct už v listopadu. Nejdříve důkladně promícháme a propracujeme všechny suroviny. Naše babičky musely kmitat vařečkou v míse asi půl hodiny, ale když si pomůžeme moderními šlehacími vymoženostmi, smrskne se tento čas asi na 5-7 minut. Je to opravdu nutné, protože zvlášť čerstvý zázvor se v těstě hůř rovnoměrně rozkládá, takže při lajdáckém vymíchání budou některé zázvorky mdlé a jiné zase přeostřené.

2

Získáme poměrně tuhé těsto, které se ale nesmí drolit. To vyklopíme na pomoučenou pracovní desku a vyválíme plát o síle cca 3 mm. Vykrajujeme různé tvary. Původně se zázvorky vykrajovaly takovými podlouhlými třapatými formičkami tvarově ne nepodobnými mořským koníkům. Ty jsou dnes k dostání jen těžko. Bohudíky tvar vykrajovátek báječnou chuť zázvorek neovlivní.

3

Vykrojené zázvorky vyskládáme na plech potažený pečícím papírem nebo alobalem a uložíme na noc do chladnější místnosti. V teplé kuchyni by mohly vyschnout moc a při pečení by správně nenaběhly.

4

Druhý den rozpálíme troubu na 220 °C. Vložíme plech se zázvorkami a pečeme dozlatova. Trvá to podle druhu trouby 5-8 minut. Hotové zázvorky poznáte podle lehce narůžovělých okrajů. Tehdy neváhejte a vyndejte je z trouby. O chvíli později by ztmavly a připálily se.

5

Zázvorky necháme vychladnout a uložíme do dózy do chladnější spíže. Do Vánoc tu pěkně změknou. Zázvorky ozdobíme zhruba týden až dva před Štědrým dnem. Dobře se k tomu hodí nejrůznější cukrové polevy. Využít můžeme i různých ozdobných prvků, jako např. jedlých perliček nebo barevného sypání. Původní zázvorky se ale zdobily citrónovo-cukrovou polevou.

6

Recept na citrónovo-cukrovou polevu

Ze 100 g moučkového cukru, 1 lžíce horké vody a 1 lžíce citrónové šťávy vyšleháme tužší polevu (podle potřeby dosypáváme cukr). Tou potom zdobíme zázvorky.

Tipy

K pečení vybírejte vždy výběrovou hladkou mouku. Těsto bude lépe držet pohromadě a výsledek bude křehčí. Jestliže se vám těsto špatně zpracovává, přidejte 1 vejce.
Zázvorky se pečou už v listopadu, aby stačily změknout. Ale pokud spěcháte, přidejte do dózy nakrájené jablko.

ZDARMA Kuchařka vánočního cukroví a ZPRAVODAJ NA E-MAIL

* indicates required

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.97436
Average: 4 (39 votes)