Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct vánoční cukroví | babiččiny recepty na vánoční cukroví

Jak upéct vánoční cukroví | babiččiny recepty na vánoční cukroví. Babiččiny recepty na vánoční cukroví vycházely ze staročeských tradic a lidové kuchyně. Místo cukru se často používal med a nepohrdlo se ani výrazněji kořeněnými druhy drobného vánočního cukroví, v oblibě byly tradičně staročeské zázvorky nebo anýzky. Vyzkoušejte babiččiny recepty na vánoční cukroví a tipy ze starých českých kuchařek.

1

Medové tyčinky

Pro přípravu 50 ks babiččiných medových tyčinek potřebujete:

550 g hladké mouky

40 g másla

100 g moučkového cukru

100 g medu

2 vaječné žloutky

1 polévkovou lžíci rumu

citronovou kůru a mletou vanilku

2 polévkové lžíce sody

čokoládovou polevu

Nejprve utřete máslo, cukr, med a vaječné žloutky se dvěma lžícemi vody a rumem. Přidejte citronovou kůru, vanilku, sodu a mouku. Z vypracovaného a vyváleného těsta nakrájejte tyčinky a v předehřáté troubě na 180 °C je pečte 10 minut. Jakmile vychladnou, půlku každé medové tyčinky namáčejte v čokoládové polevě.

2

Zázvorky

Na babiččiny staročeské zázvorky potřebujete:

2 bílky a 2 vaječné žloutky

20 g čerstvě mletého zázvoru

180 g moučkového cukru

280 g hladké mouky

Z těchto ingrediencí připravíte dva plechy tradičních zázvorek. Vaječné žloutky, zázvor, dorůžova opraženou a vychladlou mouku vetřete do ušlehaného sněhu z vaječných bílků. Vypracujte těsto, z rozváleného těsta vykrajujte tvary zázvorek, ty nakonec položte na plech opatřený pečicím papírem a ponechte v chladu několik hodin. Pečte 10 až 12 minut v předehřáté troubě při teplotě 180 °C. Jeden skvělý recept na staročeské zázvorky najdete i v odkazech.

3

Sádlové pracny

Jak už název vánočního cukroví od babičky napovídá, zapotřebí pro jeho přípravu bude:

150 g sádla

180 g cukru

280 g hladké mouky

100 g mletých ořechů

mletý hřebíček

nastrouhaná čokoláda (kterou můžete vyměnit za kakao)

Suroviny na sádlové pracny smíchejte a vypracujte těsto. Pracny pečte v předehřáté troubě na 160 °C. Z formiček na pracny je vyklepněte až zchladnou, jinak se vám mohou rozpadnout.

4

Anýzky

Na tradiční přípravku cukroví anýzků si nachystejte:

1 lžičku mletého anýzu

550 g polohrubé mouky

špetku prášku do pečiva

250 g moučkového cukru

1 lžičku vanilkového cukru

60 g másla

2 vejce

200 ml zakysané smetany

Příprava těsta na anýzky je snadná. Sypké suroviny prosejte na vál, přidejte ostatní ingredience a vypracujte těsto, které necháte odpočinout v chladu. Těsto vyválejte v tenkou placku a vykrajované tvary pečte zhruba 8 až 10 minut dorůžova v troubě při teplotě 180 °C. Z uvedeného množství surovin upečete 50 anýzků.

5

Skořicové vánoční cukroví ─ skořicové čtverečky nebo hvězdičky

45 kusů skořicových čtverečků připravíte:

2 a 1/2 hrnku hladké mouky

1 hrnku moučkového cukru

loupaných mandlí, lískových ořechů

1 lžičky mleté skořice

125 g másla

1 vejce

šťávy a kůry z 1 citronu

ovocné zavařeniny na slepování

50 g čokolády na vaření

Začněte tím, že mouku promícháte s cukrem, mandlemi a skořicí. Po přidání másla, vejce, citronové kůry a citronové šťávy vypracujte těsto. Skořicové čtverečky vykrajujte ze 4 mm silného pováleného těsta. Plech si vyložte pečicím papírem, skořicové čtverečky pečte při 180 °C asi 10 minut. Spojte ovocnou zavařeninou a nakonec ozdobte rozteklou čokoládou a lískovým oříškem.

6

Boží milosti

Boží milosti ─ to je název pro vánoční cukroví v podobě dozlatova usmažených uzlíků obalených v moučkovém cukru. Pro jejich přípravu je ideální:

1 vejce

80 g másla

20 g rumu

40 g 12% smetany

1 lžičku prášku do pečiva

80 g cukru krystal

300 g hladké mouky

citronová kůra

moučkový cukr na obalení

tuk na smažení

Do rozpuštěného a vychladnutého másla přidáme vejce, cukr, smetanu a rum a spolu s citronovou kůru vyšleháme, postupně zapracujeme mouku a prášek do pečiva. Z dobře propracovaného a vyváleného těsta nakrájejte malé proužky, které zauzlíte a usmažíte v horkém tuku. Nakonec obalíte do moučkového cukru a necháte vychladnout.

7

Babiččino staročeské linecké

Připravte si:

250 g hladké mouky

120 g moučkového cukru

130 g másla,

1 vejce

kůru z půlky citronu

1 sáček vanilkového cukru

višňovou marmeládu

Z těchto surovin na babiččino staročeské linecké vypracujte těsto (kromě marmelády), vyválejte a vykrajujte v něm různé tvary lineckého. Pamatujte na to, že jedna vykrajovaná půlka bude mít plný tvar, do druhé vykrojíme ještě malé kolečko uprostřed. Pečte čtvrt hodiny a po vychladnutí spojte marmeládou.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct laskonky | recept
Jak upéct laskonky | recept. Laskonky patří mezi nejoblíbenější (nejen) vánoční cukroví. Křehké tělo laskonek se báječně snoubí s jemným lahodným krém…