Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uvařit výborný bramborový knedlík | recept

14. Duben 2015

Bramborový knedlík | recept. Ačkoli se příprava bramborového knedlíku nejeví složitě, není tomu tak. Abyste uvařili výborný bramborový knedlík, je zapotřebí dodržet několik důležitých zásad, na které se můžeme nyní společně podívat. Jak uvařit výborný bramborový knedlík vám poradí následující řádky.

Co je potřeba

1 kg brambor
400 - 600 g dětské krupice
1 vejce
1 lžička soli
1 lžíce škrobu

1
Na bramborový knedlík se nejlépe hodí salátový typ brambor- tedy varný typ A.Brambory uvaříme ve slupce, vodu slijeme a brambory necháme zcela vychladnout a oschnout. Všechna tekutina, která by byla v bramborách navíc, by narušila správnou konzistenci knedlíku. Proč nepracovat s bramborami horkými? Vím, že jsou kuchařky, které mi namítnou, že celý život dělají bramborový knedlík z brambor horkých, i já ho tak dělávala. V okamžiku, kdy jsem ale zjistila, jaká paráda je knedlík dělat z brambor studených, tento způsob rozhodně upřednostňuji. Fígl je v tom, že s horkými bramborami a následně s těstem, musíte pracovat neskutečně rychle, jinak vám těsto bude řídnout pod rukama. A to je pro výsledný efekt bramborového knedlíku zcela zásadní. Knedlík nebude držet tvar a zcela jistě se vám rozvaří na kaši. Brambory si tedy uvařte a nechejte vychladnout klidně i přes noc.Mouka – vyzkoušela jsem snad všechny varianty, mouku hrubou, krupici, krupičku dětskou, nebo jejich kombinaci. Nejvíce jsem však spokojená s dětskou krupicí. Je daleko jemnější a lépe se provaří. Můžete si udělat malý test a podívat se, jak knedlík vypadá na lomu, struktura bude jiná než z hrubé krupice či mouky. Kolik té dětské krupice dát? Pravidlem u bramborových knedlíků je, že čím větší podíl budou mít brambory, tím bude i knedlík více nadýchaný. Musíte si však dát pozor, abyste krupičky nedali málo, jinak se vám knedlík rozvaří. Doporučuji se držet zásady, že na 1 kg oloupaných brambor dáme minimálně 400 g a maximálně 600 g krupičky. Vejce - na 1 kg brambor, dejte jedno vejce, nebojte se dát celé.Škrob - bramborový škrob dokáže divy, pokud zvolíte jiný varný typ než A, určitě přidejte do těsta 1 polévkovou lžíci na 1 kg brambor. Pokud máte vhodný varný typ brambor a přesto chcete mít jistotu, že knedlík bude jedna báseň, dejte jednu lžíci také.Sůl – knedlík by měl být výrazný, ale ne přesolený. Doporučuji ze zkušenosti dát na 1 kg brambor 1 vrchovatou lžičku soli.
2
Jak prakticky na těstoBrambory nastrouháme tak, že ½ polovina bude na jemno a ½ nahrubo. Knedlík získá pěknou a výraznou strukturu. Nebude vypadat jako uplácaná bramborová kaše. Přidáme ostatní ingredience.
3
Zpracování těsta Vše si připravte na pracovní plochu a rukama těsto prohnětejte. Krupici přisypávejte po částech. I když se vám bude zdát, že je těsto dostatečně pevné, může zdání klamat a poznáte to až ve vodě. Proto se držte minimálního doporučeného množství krupičky, které uvádím.
4
Jak na tvar knedlíkůTěsto si rozdělte na menší díly. Vytvořte šišky, které budou mít průměr cca 5 cm. Nedělejte šišky příliš široké, mohlo by se stát, že knedlík bude uvnitř nedovařený.
5
Jak na tvar plněných knedlíkůPokud se rozhodnete knedlíky plnit, zvolte si vaši variantu velikosti knedlíku a vytvořte si placičku. Vložte náplň a knedlík dobře uzavřete, aby se vám ve vodě neotevřel. Důležité je, aby byla náplň tepelně upravená a vychladlá.
6
Vaření Připravíme si velký hrnec a vodu dáme vařit ještě před tím, než začneme zpracovávat těsto. Bramborové knedlíky vložíme do vody a opatrně je pošťouchneme za cca minutu až dvě vařečkou, aby se nám ke dnu nepřilepily. Za několik minut vyplavou, nedejte se ale zmást, ještě nejsou hotové. Čas začneme měřit od okamžiku vložení knedlíků do vody, kulaté knedlíky vaříme okolo 10-12 minut a šišky 20-22 minut. Zda je bramborový knedlík hotový, poznáme podle toho, že ho rozlomíme, nevidíme syrová zrnka krupičky. Ihned knedlíky vyndáme a jen na pár vteřin „protáhneme“ studenou vodou. Bramborový knedlík se tak na povrchu zpevní. Vezmeme vidličku a knedlík propícháme, aby vyšla pára a knedlík se nesrazil. Knedlík krájejte dostatečně ostrým nožem, abyste ho na řezu nezničili a nevypadal jako sražený. Dobrou chuť!
Autor: loglindak | Zobrazit autorská práva

Fotografie: archiv autorky

Hodnocení
poetkavlasta (neověřeno) | So, 04/11/2015 - 21:48

Znám ještě jiné bramborové knedlíky, které jsem často dělávala k zelí a pečené huse
. nebo pečené kachně. Jsou lehké, rychlé, připravovala jsem je až po uvaření zelí a dopékání masa.
Recept: 4 housky nebo rohlíky pokrájíme na kostičky.
4 větší syrové brambory oloupáme a ustrouháme (jako na brambor. placky), přidáme sůl,
1 celé vajíčko
4 lžíce hrubé mouky
Vše smsícháme a tvoříme knedlíky jako pěst veliké. Hned vhazujeme do předem připravené vroucí vody
a vaříme (dle velikosti) 10 - 15 minut přikryté poklicí. Nesmí přestat vařit.) Příprava celkem asi 20 min.
Nám vždy moc chutnaly! Vlasta
Mů táta je měl rád samotné a studené k meltové kávě. Vždy chtěl, abych jich uvařila víc, aby na něho zbyly.

Další zajímavé články

Recept: Bramborové noky se pro nás mohou stát rychlým a levným východiskem, když z nějakého důvodu nemůžeme připravit klasický bramborový knedlík, a p…
Obrázek není k dispozici
Jak uvařit brambory? Základní recept na to, jak uvařit brambory. Vařené oloupané brambory můžeme podávat s máslem a nakrájenou petrželkou.