Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat GPS navigaci do auta

13. Červen 2013

GPS navigace je neocenitelným pomocníkem na cestách. Vybrat si v současné době můžete z GPS navigace do auta, na kolo, na motocykl anebo GPS do mobilního telefonu. Každý typ GPS navigace je určen pro jiné využití, a proto je pochopitelné, že každé z nich má také i svá specifika. My se však tentokráte zaměříme na to, jak vybírat GPS navigaci do motorového vozidla.

1

Dříve než se vrhnete na nákup GPS, důkladně si promyslete, kolik chcete do přístroje investovat. Kvalitní GPS navigace jsou v současné době dostupné již za 3000 korun.

2

Vodítkem pro výběr GPS navigaci je také i to, v jakých zemích jej chcete používat (kam jezdíte). Podle této skutečnosti si pak vyberte mapy, které GPS obsahují. Výrobci obvykle nabízí přístroje s různými balíčky map. Zde je nutné dát si pozor, jelikož ne každá navigace má mapy přehledné, důkladné a s možností aktualizace. Všímejte si, zda vám navigace odpoví na určenou polohu správně a jestli jsou mapy podrobné (do úrovně ulic). Mapy může mít GPS navigace uloženy na paměťové kartě anebo přímo uvnitř (zde už je to o tom, co vám osobně vyhovuje více). Zajímejte se také o to, kolik v GPS naleznete tzv. POI bodů (points of interest = body zájmu), čím více jich naleznete, tím lépe. Oč jde? Body zájmu představují zaznamenání čerpacích stanic, banek, parkovišť, nemocnic, škol a podobně.

3

Prohlédněte si u GPS řádně displej. Nejde však ani tak o jeho velikost (i když je pravda, že větší displej velmi láká), ale hlavně o jeho jas, antireflexní vrstvu, schopnost velkého rozlišení a snadné ovládání. Jas a antireflexní vrstva je potřebná z toho důvodu, abyste na displej viděli i tehdy, když bude svítit sluníčko. I sebevíc veliký displej s malým rozlišením je vám k ničemu. Velké rozlišení obrazu potřebujete pro získání přesných informací. Optimální je, když má GPS velké rozlišení a displej ve formátu 16:9. Většina moderních GPS je ovládána s pomocí dotyku. Při výběru GPS navigace dbejte na to, aby bylo menu v češtině, rychle reagovalo, bylo přehledné a jednoduché, a to i přesto, že se jedná o navigaci s více funkcemi.

4

Při výběru GPS navigace je rozhodně důležitá hlasová navigace. Rozdíly můžete zaznamenat nejen v tom, zda k vám hovoří žena, muž anebo třeba Pavel Liška, ale hlavně v jejich kvalitě (srozumitelnosti, rychlosti reakce, podrobnosti).

5

Při nákupu GPS navigace si také důkladně prohlédněte GPS držák, který určuje komfort při užívání přístroje i vaši bezpečnost v případě nehody. Držáky pro GPS navigaci s aktivním konektorem vás zbaví nutnosti každodenního spojování a odpojování kabelem. Jistě také oceníte, pokud je možné držák po každé jízdě velmi snadno a pohodlně skrýt, čímž nebudete lákat zloděje.

6

Lepší, ale dražší GPS pak mají i nějaké další funkce, které vám zpříjemní vaše cestování, jde např. o tzv. Radio Data Systém – Traffic Message Channel, Handsfree, zaznamenávání a plánování trasy, hlídání povolené rychlosti a sledování, kde jsou umístěny radary. Při výběru GPS navigace zvažte, jaké funkce jsou pro vás výhodné a jaké využijete.

Radio Data Systém – Traffic Message Channel, nebo také RDS – TMC je služba, která vám poskytuje informace (i během jízdy) o aktuální dopravní situaci (objížďky, nehody, uzávěrky a podobně). K této službě však potřebujete mít pořádnou anténu, abyste ona data mohli přijímat. Příjem těchto dat je zadarmo, problém však v Česku často bývá v jejich neaktuálnosti a nepřesnosti. K využití GPS s handsfree potřebujete mobilní telefon s Bluetooth, jen tak můžete oba systémy propojit a hovory vyřizovat prostřednictvím mikrofonu a reproduktorů v GPS navigaci. Tato funkce je velice jednoduchá a velice praktická. Co se týče zaznamenávání a plánování tras, oplatí se tehdy, jestli jezdíte často a složitější anebo delší trasy. Pokud má GPS MP3, můžete ji použít i jako rádio anebo hudební přehrávač.

GPS navigace s možností hlídání rychlostí umí porovnat vaši aktuální rychlost, s tou v daném místě povolenou. Pokud maximální rychlost překročíte, GPS vás varuje hlasovým signálem. Sledování radarů je v některých zemích zakázané a pokutované. Nejde přitom o antiradar, ale o databázi radarů, před nimiž vás GPS včas varuje.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak instalovat mapy do navigace
GPS navigace je skvělý vynález, který nás již mnoho let provází na cestách. Každá navigace již při zakoupení obsahuje databázi map, po kterých může sv…
Jak vybrat autorádio | rady
Jak vybrat autorádio | rady. Autorádio dokáže být příjemným společníkem na cestách, který pomáhá navodit dobrou náladu, udržuje pozornost při jízdě a…
Jak správně vybrat mixér
Jak správně vybrat mixér | rady a tipy. Pokud jste se rozhodli pro koupi mixéru, ale nejste si jisti, jaký typ vybrat, není divu. Kamenné i internetov…