Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat GPS navigaci do auta

13. Červen 2013

GPS navigace je neocenitelným pomocníkem na cestách. Vybrat si v současné době můžete z GPS navigace do auta, na kolo, na motocykl anebo GPS do mobilního telefonu. Každý typ GPS navigace je určen pro jiné využití, a proto je pochopitelné, že každé z nich má také i svá specifika. My se však tentokráte zaměříme na to, jak vybírat GPS navigaci do motorového vozidla.

1
Dříve než se vrhnete na nákup GPS, důkladně si promyslete, kolik chcete do přístroje investovat. Kvalitní GPS navigace jsou v současné době dostupné již za 3000 korun.
2
Vodítkem pro výběr GPS navigaci je také i to, v jakých zemích jej chcete používat (kam jezdíte). Podle této skutečnosti si pak vyberte mapy, které GPS obsahují. Výrobci obvykle nabízí přístroje s různými balíčky map. Zde je nutné dát si pozor, jelikož ne každá navigace má mapy přehledné, důkladné a s možností aktualizace. Všímejte si, zda vám navigace odpoví na určenou polohu správně a jestli jsou mapy podrobné (do úrovně ulic). Mapy může mít GPS navigace uloženy na paměťové kartě anebo přímo uvnitř (zde už je to o tom, co vám osobně vyhovuje více). Zajímejte se také o to, kolik v GPS naleznete tzv. POI bodů (points of interest = body zájmu), čím více jich naleznete, tím lépe. Oč jde? Body zájmu představují zaznamenání čerpacích stanic, banek, parkovišť, nemocnic, škol a podobně.
3
Prohlédněte si u GPS řádně displej. Nejde však ani tak o jeho velikost (i když je pravda, že větší displej velmi láká), ale hlavně o jeho jas, antireflexní vrstvu, schopnost velkého rozlišení a snadné ovládání. Jas a antireflexní vrstva je potřebná z toho důvodu, abyste na displej viděli i tehdy, když bude svítit sluníčko. I sebevíc veliký displej s malým rozlišením je vám k ničemu. Velké rozlišení obrazu potřebujete pro získání přesných informací. Optimální je, když má GPS velké rozlišení a displej ve formátu 16:9. Většina moderních GPS je ovládána s pomocí dotyku. Při výběru GPS navigace dbejte na to, aby bylo menu v češtině, rychle reagovalo, bylo přehledné a jednoduché, a to i přesto, že se jedná o navigaci s více funkcemi.
4
Při výběru GPS navigace je rozhodně důležitá hlasová navigace. Rozdíly můžete zaznamenat nejen v tom, zda k vám hovoří žena, muž anebo třeba Pavel Liška, ale hlavně v jejich kvalitě (srozumitelnosti, rychlosti reakce, podrobnosti).
5
Při nákupu GPS navigace si také důkladně prohlédněte GPS držák, který určuje komfort při užívání přístroje i vaši bezpečnost v případě nehody. Držáky pro GPS navigaci s aktivním konektorem vás zbaví nutnosti každodenního spojování a odpojování kabelem. Jistě také oceníte, pokud je možné držák po každé jízdě velmi snadno a pohodlně skrýt, čímž nebudete lákat zloděje.
6
Lepší, ale dražší GPS pak mají i nějaké další funkce, které vám zpříjemní vaše cestování, jde např. o tzv. Radio Data Systém – Traffic Message Channel, Handsfree, zaznamenávání a plánování trasy, hlídání povolené rychlosti a sledování, kde jsou umístěny radary. Při výběru GPS navigace zvažte, jaké funkce jsou pro vás výhodné a jaké využijete. Radio Data Systém – Traffic Message Channel, nebo také RDS – TMC je služba, která vám poskytuje informace (i během jízdy) o aktuální dopravní situaci (objížďky, nehody, uzávěrky a podobně). K této službě však potřebujete mít pořádnou anténu, abyste ona data mohli přijímat. Příjem těchto dat je zadarmo, problém však v Česku často bývá v jejich neaktuálnosti a nepřesnosti. K využití GPS s handsfree potřebujete mobilní telefon s Bluetooth, jen tak můžete oba systémy propojit a hovory vyřizovat prostřednictvím mikrofonu a reproduktorů v GPS navigaci. Tato funkce je velice jednoduchá a velice praktická. Co se týče zaznamenávání a plánování tras, oplatí se tehdy, jestli jezdíte často a složitější anebo delší trasy. Pokud má GPS MP3, můžete ji použít i jako rádio anebo hudební přehrávač. GPS navigace s možností hlídání rychlostí umí porovnat vaši aktuální rychlost, s tou v daném místě povolenou. Pokud maximální rychlost překročíte, GPS vás varuje hlasovým signálem. Sledování radarů je v některých zemích zakázané a pokutované. Nejde přitom o antiradar, ale o databázi radarů, před nimiž vás GPS včas varuje.
Autor: chorche | Zobrazit autorská práva

Foto: SeppVei, wikipedie.cz, zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Car_navigator_in_action.JPG

Hodnocení
Janek Lebeda (neověřeno) | Pá, 08/23/2019 - 22:16

No, já dřív na navigaci hodně používal svůj smartphone. Bohužel ale můj smartphone nepatří zrovna mezi ty nejlepší, takže už se mi několikrát stalo, že se navigace na něm zasekla a já musel během jízdy telefon restartovat. Právě z tohoto důvodu jsem si raději pořídil klasickou GPS navigaci. S tou jsem velmi spokojený. Super na ní je i to, že na displej je lépe vidět na přímém slunci, protože není lesklý.

Karola (neověřeno) | Pá, 07/31/2015 - 23:30

Tak zkuste rammounts cz - tam si zadáte, co máte za navigaci, na čem jezdíte a ono vám to nabídne, z čeho můžete vybírat, já jsem takhle kupovala na Vánoce příteli držák na kameru, jinak tomu taky vůbec nerozumím:-)

Určitě vyloženě na navigaci, ideálně i na tu danou, mám Tomtoma. Přijde mi, že to bude lepší než nějaký univerzální držák,

A chcete to vyloženě na navigaci nebo byste raději něco univerzálního, abyste tam mohl mít i telefon?

Libor (neověřeno) | Čt, 07/30/2015 - 20:05

Dobrý den, vím, že se článek týká navigace do auta, ale potřeboval bych poradit ohledně navigace na moto a konkrétně mě zajímá nějaký kvalitní držák - kamarád si teď něco pořídil, ale bylo to tak nestabilní, že s tím nakonec ani nevyjel, protože to vypadalo, že při prvním hrbolu upadne celý držák i s navigací. Poradíte mi, kam se obrátit, nebo jak vybírat? Děkuji

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
GPS navigace je skvělý vynález, který nás již mnoho let provází na cestách. Každá navigace již při zakoupení obsahuje databázi map, po kterých může sv…
Obrázek není k dispozici
Autorádio dokáže být příjemným společníkem na cestách, který pomáhá navodit dobrou náladu, udržuje pozornost při jízdě a je také zdrojem důležitých a…
Jak správně vybrat mixér | rady a tipy. Pokud jste se rozhodli pro koupi mixéru, ale nejste si jisti, jaký typ vybrat, není divu. Kamenné i internetov…