Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vybrat střední školu

30. Listopad 2015

Výběr střední školy bývá rozhodnutím, kde se střetává přání dětí a požadavky rodičů. Středních škol existuje velké množství a pro mladého člověka je velmi obtížné si vybrat. Z toho důvodu je dobré postupovat s výběrem podle kritérií, které nám široké možnosti jednoduše přefiltrují a dětem tak zbude pouze několik myslitelných variant pro pokračování studií. Je třeba mít na paměti, že se nejedná o obyčejné rozhodnutí, ale o rozhodnutí, které nás nasměruje do našeho budoucího života. Podle jakých kritérií vybírat?

1
1. První volbou jsou osobní sklony, schopnosti a vlastnosti. Ačkoliv je to v mladém věku těžké, tak je potřeba, aby si dítě představilo, jaké povolání by chtělo vykonávat. Mnoho dětí se nechá ovlivnit svými spolužáky, je ovšem třeba zapomenout na takové nutkání a vybírat zcela čistě podle osobních možností. Dítě rozhoduje o své budoucnosti, nikoliv o svých spolužácích. Jestliže je dítě nerozhodné, tak je vhodné si udělat testy, které nabízí stránky ministerstva školství a jsou dostupné i na pracovních úřadech. Testy mají za účel odhalit naše sklony a pomoci nám s výběrem. 2. Dalším kritériem je pokračování ve studiu. Je potřeba si uvědomit tento fakt a na základě toho se rozhodnout, jestli budeme chtít po střední škole studovat dále či nikoliv. 3. Pokud chce dítě vykonávat v budoucnu určitou odbornou profesi, tak je potřeba si zjistit, jakou střední školu kvůli tomu musí absolvovat. Jedná se především o gymnázia, sportovní školy, obchodní školy, jazykové školy a další. V takovém případě je výběr závislý především na vysoké škole. 4. Důležitý faktor je vzdálenost. Jsou li požadavky menší, tak je zbytečné vybírat vzdálenou střední školu, když bližší dokáže nabídnout stejné podmínky. Jedná se především o střední odborná učiliště, průmyslové a ekonomické střední školy. Vzdálená střední škola může být ovšem vhodná pro osamostatnění. Je třeba zvážit, jestli je pro dítě vhodné cestovat daleko za studiem. Jestliže není v blízkém okolí vhodná střední škola, tak je to nezbytné. 5. Finance jsou bohužel smutným důkazem, že i jejich role hraje při výběru školy roli. Soukromé střední školy mohou lákat svými podmínkami, ovšem je potřeba si dopředu rozmyslet, jestli jste schopni platit školné po celou dobu studia. 6. Studijní výsledky jsou faktor, který nelze přehlížet. Pokud jsou nároky střední školy příliš vysoké, tak je nevhodné na ně umísťovat děti za každou cenu. Naopak mnoho studentů je podceňováno, je nevhodné se ihned snížit k méně náročnému výběru, dítě může mít kdykoliv možnost přestoupit. 7. Důležité je myslet na pracovní trh. Je nelogické vybírat profesi, která již přesytila trh. Před výběrem školy je vhodné udělat drobný průzkum a porovnat v něm vlastní touhu po profesi a aktuální poptávku trhu. Nikdo zcela jistě nechce, aby jeho děti byly ihned po škole evidování na úřadu práce.
Autor: chorche
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak a proč si koupit dodávku z bazaru?
Jak ukončit své povinné ručení?