Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vysoké výživné na děti můžete očekávat

17. Listopad 2009

Souboje o děti a výši výživného jsou během rozvodu nejobtížnější a nejbolestivější. Po té, co jeden z rodičů prohraje souboj o dítě (pokud o jeho péči usiloval), čeká jej další kolo vyjednávání o výši výživného, lidově řečeno o alimenty. Výživné se v průběhu času může měnit v závislosti na změnách potřeb dětí a příjmech rodičů. Spory o výživné tedy s rozvodem zdaleka nemusí končit (a obvykle ani nekončí).

1
Výše výživného Výše výživného závisí na příjmech rodiče, kterému dítě není svěřeno do péče. Ten je povinen předložit soudu doklady o všech svých příjmech a na jejich základě soud o výši výživného uvažuje. Další věci je, jestli má daný rodič vyživovací povinnost k dalším osobám (dětem, nemohoucím rodičům apod.), což případnou výši výživného může snížit. Přihlíží se i k individuálním potřebám dítěte (zájmy, škola, zdravotní stav). V České republice se obvykle výživné pohybuje od pěti stovek k pěti tisícům (průměrně necelých šestnáct set), ale u bohatých rodin to může být mnohonásobně více.
2
Funkce výživného Funkcí výživného je zajistit dětem srovnatelný životní standart jako mají rodiče. Na podílení se na životním standartu rodičů mají děti právo ze zákona. S výživným hospodaří rodič, kterému byly děti svěřeny do péče až do doby, kdy dítě dosáhne plnoletosti. Pak je výživné adresováno přímo jemu.
3
Forma výživného Pravidelně (ve většině případů jednou měsíčně) placené výživné nemusí být použito jen na okamžitou spotřebu v podobě jídla a dalšího zboží. Je dobré pravidelně placené výživné využít k různým stavebním a jiným spořením. Ve výjimečných případech soud stanoví jinou podobu platby výživného, například když z nějakého důvodu hrozí zdržení plateb, soud určí speciální fond, ze kterého je potom výživné čerpáno.
4
Změna výživného Při změně některé z podmínek na základě které se určuje výše výživného může kterákoli strana požádat o změnu výživného. Například, když rodiči s vyživovací povinnosti trvale a zásadně klesnou příjmy, může soud požádat o snížení výše výživného. Nebo naopak pokud příjmy vzrostou anebo se zvětší potřeby dítěte (což se s přibývajícím věkem děje dost často), může rodič, který má děti v péči, požádat o zvýšení výživného.
5
Výživné se nevrací Pokud je rozhodnuto o změně výživného, doplácí se zpětně vždy jen ve prospěch dítěte. Tedy pokud je výživné zvýšeno, doplácí se zpětně od doby, kdy se podmínky pro zvýšení výživného prokáží (změna potřeb dítěte, zvýšení platu). Naopak, když je výživné sníženo, zpětně se nevrací. Vychází se ze zásady, že výživné je průběžně spotřebováno na výživu dítěte, tudíž nemůže vzniknout nárok na jeho navrácení.
6
Výživné nemusí být všechno To, že jeden z rodičů platí výživné, neznamená, že veškeré další náklady na dítě se jej již netýkají. Zvlášť pokud se nějakou formou podílí na jeho výchově, je dobré, aby se podílel i na některých extra vydáních jako může být nákup lyží, jazykový pobyt apod. Takovéto platby nad rámec výživného a jiné dárky se do výživného nezapočítávají. Vše závisí pochopitelně na výši výživného a na vzájemné domluvě rodičů.
7
Výživné po dosažení plnoletosti Po dosažení plnoletosti nárok na výživné přechází z pečujícího rodiče na dítě. Nárok na výživné trvá do dvaceti šesti let pokud se potomek „soustavně připravuje na budoucí povolání“, tedy na příklad studuje vysokou školu. Pokud chce mladý dospělý od rodiče výživné zvýšit, může, ale pokud zvýšení u soudu dosáhne, tak již tato suma není vyplácena zpětně. Nabytím plnoletosti vzniká situace, kdy potomek může dostávat peníze od obou rodičů, například když studuje v jiném městě. Soudit o peníze se tak může zvlášť s každým z rodičů. Tato situace však není obvyklá.
Autor: MN
Hodnocení
leona (neověřeno) | Pá, 09/11/2015 - 16:10

Dobrý den,
manžel se v únoru roku 2012 rozvedl a soud mu určil alimenty na dceru(tenkrát12let) 3000Kč. Tehdejší průměrný plat mého muže byl 15400Kč. Jeho bývalé ženy 14300Kč. V tu dobu jsme nebyli manželé, ale již jsem byla u soudu uvedena, že bydlíme společně a průměrný plat činil 9800Kč. Od listopadu 2012 jsme manželé, můj průměrná plat je nyní 11200Kč. Manželův,ale klesl plus minus 13500Kč měsíčně. Nechodíme nikam za kulturou a já navíc denně do zaměstnání ujedu 50kilometrů. Což je asi 2500měsíčně jen za benzín pro mne. Máme nějaké menší půjčky, které jsme vždy spláceli. Inkaso internet telefony 3550Kč Aby bývalou ženu vyplatit, musel si vzít hypotéku 3600Kč..Bývalá paní má průměrný plat 15500Kč. A je vlastníkem nemovitosti, plus splácí hypotéku na byt. Nyní by chtěl manžel zažádat o snížení alimentů na dceru, ale nevíme, zda by to tak zvaně "vyšlo".. Můžete nám prosím poradit. Děkuji Leona

Mike Řeřicha (neověřeno) | So, 07/11/2015 - 11:32

Rozešel jsem se s přítelkyní 12.1..2015 ,máme 2 děti 6 a 5 let. Měl jsem nemovitý majetek bez finančního výdělku který mi matka darovala 2013. ,po rozchodu v prosinci 2015 jsem převedl majetek zpět na moji matku.Soud rozhodl že dohodou budu platit výživné 40000.- plus 7000.- na stavební spoření celkem 47000.- . vycházeli z nemovitého majetku který jsem měl 2 roky jako dar od matky.Výnos z nájemného zůstával matce.Vydělávám momentálně 50000.- měsíčně a na výživné si musím půjčovat.Dá se změnit výše výživného a jak? Jak dlouho bude přechodný nemovitý majetek rozhodující pro výši výživného? Matka dětí nechce pracovat , kdo by mi s tímto problémem mohl pomoci?
S pozdravem
Řeřicha
11.7.15

Otec Pešek (neověřeno) | Út, 04/16/2013 - 20:51

Jsem sám s dcerou a na této stránce jsem hledal nějaká fakta pro zvýšení výživného od matky mé dcery. Co mne ale dostalo, bylo video jak vyrobit chobotničku, ale hlavně jak vyrobit muchomůrku!!! Je to opravdu nářez. Škoda, že nejsem samoživitelka, ale jen obyčejný mužský.
Asi půjdu rači na brigádu, abych dceři vynahradil ztrátu sociálního statutu, který měla před rozvodem,
a tak nemůžu dělat muchomůrky podle videa. Ale třeba se z toho zcvvoknu a budu je dělat v PL v rámci arteterapie.
O my God!!!
Otec Pešek.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Spory o děti bývají u soudních řízení o rozvodu předmětem nejtvrdších hádek a sporů. Je proto nutné se na tento leckdy nepříjemný boj dobře připravit.…
Obrázek není k dispozici
Střídavá péče o dítě je téma, které vyvolává mnoho emocí. Zatímco psychologové střídavou péči o dítě zpravidla schvalují, což odůvodňují tím, že dítě…
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Domácí násilí je fenomén, který je podstatně rozšířenější, než se na první pohled zdá. Důvodem je častá neochota lidí přiznat si skutečnost, že jsou o…
Obrázek není k dispozici
V případě rozvodu budete ve většině případů potřebovat služby právníka. Jsou lidé, kteří se před soud postaví sami, ale až na výjimky není toto řešení…