Přejít k hlavnímu obsahu

Jak využít k léčbě smetanku královskou

Sytě žlutá a skromná květina je královnou jarních luk, zahrad a kdejakých trávníků. Smetanka královská, lékařská, lidově nazývaná pampeliška vyrůstá z dlouhého a hlubokého kořene a je v léčitelství dost ceněná. K léčbě se využívá celá i s kořenem. Nejvhodnější období pro sklizeň pampelišky je duben a květen.

1
Pampeliškový čaj z kořene a listůJako močopudný a celkově posilující prostředek, neboť bylina obsahuje značné množství vitamínů, zejména vitamín C si připravte takto: Hrst listů a očištěný, na kousky nařezaný kořen (může být i sušený) s lodyhou svaříme v půl litru vody a necháme 15 min. vylouhovat. Na jeden šálek čaje potřebujete 1 až 2 lžičky této léčivky. Po jednom šálku pijeme ráno a večer po dobu 4 - 6 týdnů. Ráno pijeme na lačno, večer nepijeme před spaním. Kořen pampelišky posiluje funkci jater, pro obsah insulinu je výborný pro diabetiky.
2
Pampeliškový salát Mladé listy pampelišky (trhané jen na jaře, k podzimu jsou trpké a nechutné) jsou křehké a plné vitamínů i minerálů. Spolu s řeřichou z nich připravíte výborný a aromatický salát. Pampeliška účinně a spolehlivě čistí krev a je známá svou schopností likvidovat toxiny z těla.
3
Pampeliškový med Vyrobte si domácí pampeliškový med. Jak na to? Svaříme asi tak 400 květů pampelišky s 2 litry vody a nakrájíme citrony - vaříme 15 minut, pak necháme 24 hodin louhovat. Scedíme přes plátno, přidáme 2 kg cukru a ještě 1 až 1,5 hod. vaříme. Když sirup zhoustne, plníme ho do sklenic.
4
Ve specializovaných obchodech koupíte vše z pampelišky V těchto prodejnách si můžete koupit pampeliškové šťávy, čaje a pampeliškovou kávu. Ta se vyrábí z praženého kořene. pro svoji trpkost a zvláštní chuť však nemá mnoho příznivců. Pampeliškové šťávy a čaje jsou vhodné k celkovému posílení a ozdravení organismu, odvodnění a odbourání škodlivin z těla, při žlučníkových potížích, jako prevence proti vytvoření ledvinových a žlučových kaménků a k vylučování již vzniklých kamenů.

Listy nebo kořeny pampelišky by neměli užívat lidé se žlučníkovými kameny bez konzultace s lékařem, lidé s obstrukcí žlučovodů nesmějí užívat pampelišku vůbec. V případě žaludečních nebo dvanácterníkových vředů by měla být pampeliška konzumována s opatrností, neboť může zvýšit produkci žaludečních šťáv.

Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

Foto: Alfred Borchard, zdroj: www.sxc.hu

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Jak léčit afty přírodní cestou | rady a tipy. Většina z Vás se již bohužel s nepříjemnými aftami v ústech setkala. Přesná příčina tohoto zánětlivého o…