Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zakázat styk rodiče s dítětem

20. Listopad 2012

V České republice se podle statistik rozvádí každé druhé manželství. Rozcházejí se nejen cesty manželů, ale mnohdy i ty rodičů a dětí. Zatímco rodiče nikdo nemůže nutit, aby spolu zůstávali v jedné domácnosti či se spolu stýkali i po rozvodu, u dětí narážíme na problém. Podle zákona má totiž dítě právo na styk s oběma rodiči a rodič má zase právo na styk s dítětem (a právu na jedné straně vždy odpovídá povinnost na straně druhé). Ale co dělat, když dítě k druhému z rodičů nechce, má z něho strach nebo dokonce panickou hrůzu?

1
VÝCHOVA STYKU JIŽ BYLA / DOSUD NEBYLA SOUDEM UPRAVENA Aneb první otázka, kterou si musíte odpovědět. a) Pokud již soud upravil styk rodiče s dítětem, přičemž se může jednat i o vaší dohodu s matkou/otcem dítěte schválenou soudem, máte povinnost se tímto soudním rozhodnutím řídit až do doby, než soud opětovně rozhodne. Tedy například máte v ruce rozsudek, že dítě se na dobu po rozvodu svěřuje do péče matky a otec je oprávněn se s dítětem stýkat každý lichý víkend v měsíci, plus týden o jarních prázdninách a dva týdny v měsíci srpnu. Tedy jako matka jste povinna nejen tento styk umožnit, ale i dítě k tomuto setkání adekvátně připravit. Nepřejete-li si, aby se otec s dítětem stýkal (např. otec začne pít, hrát hazard, je agresivní), je na vás zažádat u soudu o změnu rozsudku v tom smyslu, že styk otce s dcerou či synem bude zakázán. b) Nebyl-li styk vašeho bývalého partnera s dítětem dosud soudem upraven a vy mu dítě nechcete půjčovat, pak je na něm udělat první krok a zažádat soud o úpravu styku. Vy naopak budete mít po celou dobu řízení možnost namítat a prokazovat všechny skutečnosti, proč setkávání druhého rodiče s dítětem není v zájmu dítěte. Pozn.: Situace uvedená pod bodem b) nemusí být vůbec neobvyklá. Ze zákona totiž platí, že dohoda o styku rodičů s dítětem nevyžaduje schválení soudu. Tedy i rodiče nezletilého dítěte, kteří se rozvádějí, se na styku mohou dohodnout pouze ústně. (Např. soud autoritativně rozhodne / schválí dohodu rodičů, že se nezletilé děti svěřují do péče otce a dohoda o tom, že si matka bude děti brát k sobě každý týden od pátku do neděle už zůstane pouze předmětem dohody rodičů.)
2
PŘÍSLUŠNÝ SOUD Zákaz styku je natolik zásadní, že o něm může rozhodnout pouze soud. V prvním stupni rozhoduje okresní soud v místě bydliště dítěte.
3
SOUDNÍ POPLATEK Jedná se o řízení, které nepodléhá soudnímu poplatku. Přístup k soudu je tak zajištěn skutečně všem rodičům.
4
ARGUMENTACE Nejstěžejnější část vašeho návrhu je vylíčit a navrhnout důkazy k prokázání svých tvrzení, tedy proč je nutné v zájmu dítěte zakázat styk s otcem. Soud je třetí strana, který rozhoduje pouze na základě toho, co bude v řízení prokázáno. Soud tedy neví, že váš bývalý partner je agresivní alkoholik, ačkoli to ví celá vaše rodina, všichni vaši známí i učitelka ve škole. Vaše argumentace by měla být věcná, konkrétní a systematická. To že si s bývalým partnerem nemůžete přijít na jméno ještě neznamená, že se partner není schopen postarat o svou dceru či svého syna. Popište, že se dítě druhého rodiče bojí, že před návštěvou brečí, uzavře se do sebe. Nezapomeňte uvést, jak se k dítěti druhý rodič chová, když ho má sebe. To vám je samozřejmě schopno nejlépe říct pouze dítě. Navrhněte výslech svědků, dále můžete doložit svá tvrzení posudkem lékaře, psychologa, pedagoga atd. Je-li dítě schopno samo formulovat své názory, soud ho může vyslechnout v nepřítomnosti obou rodičů, případně může nechat udělat znalecký posudek na základě vyšetření dítěte psychiatrem / psychologem. Ptát se na názor dítěte je nejen právo soudu, ale dokonce jeho povinnost (to samozřejmě neplatí tehdy, je -li dítě příliš malé nebo není-li schopno se k věci adekvátně vyjádřit kvůli mentálnímu postižení atd.) Není třeba se výslechu dítěte soudem bát. Dítě není obžalovaný a jeho výslech neprobíhá tak, jako v případě dospělých. Naopak, pokud dítě samo dokáže soudu říct, co mu na druhém rodiči vadí a proč se s ním nechce setkávat, usnadní to vaše postavení. Nesnažte se ale dítě ovlivňovat. Soud / psycholog rychle pozná, jestli dítě tlumočí fráze druhého rodiče, nebo sděluje svůj vlastní názor. Soud je povinen zkoumat, jestli styk nezletilého dítěte s druhým rodičem neohrožuje nejen jeho fyzický vývoj (např. rodič používá fyzické tresty), ale také jeho psychiku.
5
ZÁKON O RODINĚ Stěžejní je ustanovení § 27 citovaného zákona, zejména odst. 3: § 27 (1) Dohoda o styku rodičů s dítětem nepotřebuje schválení soudu. (2) Soud však styk rodičů s dítětem upraví, vyžaduje-li to zájem na jeho výchově a poměry v rodině. Bránění oprávněnému rodiči ve styku s dítětem, pokud je opakovaně bezdůvodné, je považováno za změnu poměrů, vyžadující nové rozhodnutí o výchovném prostředí. (3) Jestliže je to nutné v zájmu dítěte, soud styk dítěte s rodičem omezí nebo jej i zakáže. (4) Vyžaduje-li to zájem dítěte a poměry v rodině, může soud upravit styk dítěte s prarodiči a sourozenci.

Vyloučení styku dítěte s matkou / otcem nemá vliv na úpravu vyživovací povinnosti k dítěti! Jinak řečeno i tehdy, zakáže-li soud jednomu z rodičů vídat se s dítětem, je tento rodič povinen platit stanovené výživné. A to až do doby, než se dítě bude schopno samo živit.

Zakázat styk dítěte s rodičem není záležitost jednoho dne. Pokud s rozhodnutím soudu nesouhlasíte, odvolejte se.

Nevíte-li si s něčím rady, obraťte se na právního zástupce případně na orgán sociálně-právní ochrany dětí.

Článek má informativní charakter, redakce neodpovídá za případnou škodu.

Autor: Zuzana B.
Hodnocení
Barbora (neověřeno) | Pá, 09/09/2016 - 18:24

Dobry den chci se zeptat zda je normalni kdyz mam vnuka ve sve peci a matka meho vnuka, nema urceny styk s ditetem ale vnuk k ni utekl ze chce byt s ni abych ji ho musela nechat? Dekuji za odpoved.

Katka (neověřeno) | St, 06/29/2016 - 09:41

Dobrý den,
mám skoro 6ti letého syna z prvního nemanželského vztahu.Soudně není upraven styk s otcem.Pouze výše alimentů a že je v mé péči.Otec se o syna přes psych.problémy přes rok nestaral,nebyl k zastižení,vypnutý tel.,nikdo o něm nevěděl.Poté jsem se dozvěděla,že byl na psychiatrii.Nyní se objevil a chce syna vídat každých 14dní pátek - neděle plus o letních prázdninách tři týdny.Syna mu dávám tedy dle ústní dohody co 14dní,ale na prázdniny mi to přijde moc,ty 3týdny,i když rozvržené.Navíc jsem se nyní od syna dozvěděla,že bude na dovolené s prarodiči kdesi v kempu v jižních Čechách.Nikdo se mě neobtěžoval informovat.Mohu mu tedy styk s prarodiči zakázat aniž by to bylo postižitelné soudem?Mají právo si ho brát takto bez mého vědomí a odvézt aniž bych věděla kam?Děkuji

vallova zdenka (neověřeno) | Pá, 10/30/2015 - 19:53

dobry den chtela bych se zeptat na to zdali je mozne aby matk ktera ma debilitu 3 stupne muze stykt se svoji dcerou je ji 5 let jk m jit na nastevu tk breci a tyden ji dvame do kupy z te nastevy prosim vas neco delat .dekuji za pochopeni vallova

Milan (neověřeno) | So, 10/03/2015 - 22:23

Dobrý den, s manželkou máme 3-letého syna a manželka se dlouhodobě o syna nestará,chodila po nocích ven se svým milencem, který je alkoholik a je agresivní+psychickou poruchu,několikrát se pokusil o sebevraždu a napadl mě v našem bytě a to před mým synem a ten měl z toho trauma? Na to konto jsem podal návrh na rozvod a svěření syna do své péče. opustil jsem se synem společnou domácnost již před 9 měsíci a matka dítěte nemá o syna zájem,neptá se na něho.Většinou si vzpomene 1 za mkěsíc nebo 1 za dva měsíce. Teď se naposled se synem viděla v červnu. Na schůzky chodí se svým milencem a nereaguje na to,že si nepřeji aby byl přítomen. Je šance takové ,,matce,, zakázat styk s dítětem? A má váhu u soudu to,že i se svou dcerou z předešlého manželství se nestýká více jak 8 měsíců,že také nejeví zájem a neplatí výživné ani tomu bývalému,kterému byla dcera svěřena a ani mě?Že vlastně je stíhána pro přečin zanedbání povinné výživy a výchovy? Děkuji za odpověď.

Jara Ciprová (neověřeno) | St, 07/22/2015 - 20:08

Neví někdo, jestli jsem povinna předat dítě, když se otec dostaví na styk pozdě? Tedy např 20 min po určené době styku? Moc děkuji.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
O výživném se vedou časté diskuze, stejně jako o jeho zvýšení, jehož potřeba nastává zvláště tehdy, roste-li dítě a s ním i jeho zájmy a potřeby. Stej…
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Občas se stává, že se pár rozejde ještě během doby, kdy je žena těhotná. Když se dítě narodí, otec (v lepším případě) začne platit výživné a mnohdy si…
Obrázek není k dispozici
Platební rozkaz je spolu s rozsudkem a usnesením formou soudního rozhodnutí. Přitom můžeme rozlišovat platební rozkaz, směnečný a šekový platební roz…
Obrázek není k dispozici
Střídavá péče o dítě je téma, které vyvolává mnoho emocí. Zatímco psychologové střídavou péči o dítě zpravidla schvalují, což odůvodňují tím, že dítě…