1

Před začátkem hubnutí navštivte nejprve svého lékaře, který posoudí váš zdravotní stav a poradí s problémem případné vaší nadváhy. Zdravotnický poplatek ve výši 30 Kč vám přinese více užitku, než utrácet za nesmyslné diety, které nezaberou. Vaše nadváha může mít původ v dědičnosti, hormonálních změnách nebo v užívání některých léků.

2

Spočítejte si svůj BMI index. Obezita se řadí k civilizačních chorobám, tedy onemocněním, které jsou způsobeny moderním životním stylem. K takovým chorobám se řadí i deprese nebo různá cévní onemocnění. BMI představuje zkratku pro Index tělesné hmotnosti (z angličtiny Body mass index). BMI index je ale pouze orientační, protože nezohledňuje další individuální faktory, jako je například hmotnost svalstva. Na výpočet BMI indexu najdeme na internetu jednoduché kalkulačky. Stačí znát svou hmotnost a svou výšku. Například weby: Chudnuti-jako.sk: http://www.chudnutie-ako.sk/bmi/ AbecedaZdraví.cz: http://www.abecedazdravi.cz/bmi Výslednou hodnotu porovnejte s následujícími daty podle klasifikace Světové zdravotnické organizace. Příklad: Jsem 175 cm vysoký a vážím 97 kg. BMI index je 32,0. Spadám tak do kategorie BMI 30 až 34,9 – tedy obezity prvního stupně. To signalizuje středně zvýšené zdravotní riziko. Což může mít dopad na vysoký krevní tlak, cukrovku, bolesti kloubů apod. Základní klasifikace podle Světové zdravotnické organizace: BMI Kategorie 0 - 18.4 Podváha 18.5 - 24.9 Normální hmotnost 25 - 29.9 Nadváha 30 - 34.9 Obezita I.stupně 35 - 39.9 Obezita II.stupně 40 – více Obezita III.stupně

3

Už se u nás stalo tradicí, že vždy po Novém roce se zaplní sportovní střediska novými návštěvníky, kteří si dali novoroční předsevzetí, že zhubnou. O hubnutí po vánocích je vysoký zájem. Nadšení ale u mnohých pomine poté, co zjistí, že hubnutí je také o náročné fyzické aktivitě. Přední dietologové doporučují během hubnutí se zdravou stravou pohyb. Ten je primárním předpokladem pro úspěch. Zdravá strava je žádaným doplňujícím prostředkem. Připravte si proto svůj tréninkový plán. Nemusí být náročný, měl by odpovídat hlavně vaší fyzické kondici.

4

Hubnutí pomocí zdravé stravy je jednoduché. Přestaňte jíst taková jídla, která neprospívají vašemu tělu. Mezi nevhodné potraviny přední dietologové řadí upravované mléko, mléčné výrobky, tučná masa a uzeniny, sladkosti, čokoládu, smažená jídla, jídla z rychlých občerstvení, slepičí vejce, kávu, máslo a margarín, kořeněná jídla a bílé pečivo. Rovněž 100% ovocné šťávy. Mezi zdravou stravu doporučovanou pro hubnutí pak zejména zeleninu a ovoce, mořské ryby, kuře, rýži, bezlepkové těstoviny.

5

Zhubnout a dosáhnout lepší kondice, to je jedna stránka věci. Začít se omezovat v jídle a v tom, co máme rádi, druhá. Abychom doslova netrpěli, upravíme si svůj jídelníček tak, abychom nestrádali. Drastické změny nemusí prospět. A to zejména z toho důvodu, že obvykle pak dietu po nějakém úspěchu či neúspěchu ukončíme a vracíme se k původnímu životnímu stylu. A s tím roste i riziko zvýšení hmotnosti. Zdravá strava může být chutná. Neváhejme si dopřát i sem tam náš oblíbený chleba se sádlem. Ale ne tak často jako dosud. Vše má své meze. Platí jedno zásadní pravidlo – naše tělo potřebuje dostatečný přísun živin. A v tom se omezovat nelze.

6

Někteří doporučují, aby si ten, kdo vé hubnutí myslí vážně a přesto má problém dodržovat svůj nový jídelníček, jídlo připravoval den dopředu a ukládal do potravinových boxů do lednice. Používáme čerstvé potraviny, přiměřené porce si připravíme ráno na celý den.

Tipy

Jednodenní hladovka jednou za měsíc je pro naše tělo očistou a detoxikačním prostředkem. Pamatujeme ovšem na dostatečný příjem tekutin.

Klíčová slova

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.555555
Average: 3.6 (9 votes)