Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zjistit pH půdy

14. Duben 2019

Každý milovník květin by měl být skvělým znalcem přírody. Díky pěstování rostlin musí totiž zjistit vše o hmyzu, počasí i půdě. A právě půdou se dnes budeme zabývat. Jaká půda je pro rostliny nejlepší? pH půdy je jedním z nejsledovanějších faktorů a proto se na něj zaměříme. Jak zjistit pH půdy krok za krokem.

1

Co to je vlastně pH?

Je to číslo, které v chemii vyjadřuje, zda vodný roztok reaguje kysele nebo zásaditě. Pokud mluvíme o vodných roztocích, neutrální hodnotu má v řadě od nuly do čtrnácti logicky číslo sedm. pH půdy poznáme podle poměru vápníku, který je v půdě obvykle v podobě uhličitanu vápenatého. Některé rostliny snesou jak půdu kyselou, tak půdu zásaditou, ale velká většina si vybírá.

2

Jak tedy zjistit pH půdy?

Nejpřesnější měření je měření elektronické. Ze vzorků vyschlé půdy se připraví smícháním s destilovanou vodou suspenze, která se nechá jeden den odležet a poté se v ní měří pH pomocí přístroje pH-metru.

3

Jednodušší možností je použití indikátorových papírků pro určení pH.

Lze je získat ve specializovaných prodejnách a udávají hodnoty s odchylkou maximálně 0,5 pH. Jak se tento speciální papírek používá v praxi? Odeberete reprezentativní vzorek půdy ze zahrady, ve zkumavce smícháte s destilovanou vodou a necháte odležet. Poté do zkumavky vložíte testovací papírek. Podle vzniklé barvy na papírku odečtete pH podle tabulky, která je zpravidla na krabičce testovacích papírků. V zásadě platí pravidlo, že do pH 4,4 je půda extrémně kyselá a naopak půda převyšující 7,7 pH je extrémně alkalická. U neutrální půdy se pH pohybuje mezi hodnotami 6,6 až 7,2.

Co je nejlepším výsledkem pH? Pro většinu českých zahrádek s ohledem na rostliny v nich pěstované, je optimální půda neutrální až mírně kyselá. Zásadité půdy naopak mohou vyhovovat při pěstování aromatických bylinek. Ať se rozhodnete půdu okyselit či ji udělat zásaditější, pamatujte na to, že při špatně odhadnutém faktoru pH půdy může být růst rostlin brzděn.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Víte, jak třídit nápojové kartony?
Jak krmit slepice v zimě
Jak správně umývat a udržovat okna
Jak vybrat ideální ohřívač vody
Jak zbavit domácnost virů a bakterií