Přejít k hlavnímu obsahu

Jak uvařit opravdu dobrou křenovou omáčku | recept

Recept na dobrou křenovou omáčku. Křenovou omáčku máme většinou zařazenu mezi nevalná jídla školních a závodních kuchyní. Křenová omáčka ale může být velkou pochoutkou – když si ji připravíme poctivě. Omáčka z křenu je rychlá, zdravá, chutná, a i přes použité dražší ingredience je ve výsledku levná. Přinášíme recept a návod, jak uvařit tu nejchutnější domácí křenovou omáčku, jakou jste kdy jedli.

Co je potřeba

  • křen čerstvý nebo konzervovaný
  • smetana
  • máslo
  • mouka
  • hovězí vývar nebo voda
  • sůl
  • cukr
  • citronová šťáva
1

Že může být křenová omáčka svátečním jídlem, dokládají vzpomínky rodiny Čapkových – jejich „Káček“ si smetanovou křenovou omáčku přál (a dostal) k slavnostnímu obědu po své promoci. Bohužel mnoho lidí si pod pojmem křenová omáčka vybaví spíše bělavé „cosi“ bez chuti a zápachu, kterým bývaly zmáčeny knedlíky ve školní jídelně. My si uvaříme takovou křenovou omáčku, na kterou bychom mohli pozvat i spisovatele Karla Čapka.

2

Na křenovou omáčku budeme potřebovat máslo, mouku, hovězí vývar (nebo vodu), smetanu, čerstvý nebo konzervovaný křen, sůl, cukr a citronovou šťávu. Žádné jiné koření či kořenící přípravky nebudeme do křenové omáčky přidávat. Proto je křenová omáčka vhodná i pro děti a pro lidi s choulostivým zažíváním.

3

Na dvou lžicích másla nebo rostlinného másla opražíme tři lžíce hladké mouky. Jestliže nemáme hladkou mouku, je možno použít i mouku polohrubou. Někdo má dokonce radši, když má omáčka mírnou „texturu“, kterou jí polohrubá mouka dodá. Z másla a jíšky připravíme zlatou voňavou jíšku.

4

Jíšku zalijeme hovězím vývarem (půl až tři čtvrtě litru). Protože v některých rodinách mají rádi křenovou omáčku k vařenému přednímu hovězímu (už zmiňovaný Čapek si přál „pěkný kousek hovězího žebra“), neměla by být o hovězí vývar při vaření křenové omáčky nouze. Jestliže nevaříme hovězí a vývar nemáme, zalijeme jíšku vodou.

5

Vzniklou bešamelovou omáčku důkladně provaříme (asi deset minut). Neměly by v ní být hrudky jíšky. Pak přilijeme kelímek poctivé sladké smetany (tak zvaně ke šlehání), přivedeme k varu a zkorigujeme hustotu: když je omáčka řídká, zahustíme je ještě lžicí mouky rozkvedlané v troše vody nebo mléka. Příliš hustou omáčku trochu zředíme (vývarem, vodou, mlékem). Přidáme tři vrchovaté lžíce strouhaného čerstvého nebo konzervovaného křenu a necháme „překulit“ varem.

6

Odstavíme z plotýnky a dochutíme solí, cukrem, citronovou šťávou nebo octem (přidáváme po lžičkách, aby se nám "neutrhla ruka"). Doladíme do příjemné mírně sladkokyselé chuti. Dochucování provádíme mimo plotýnku proto, že když přidáme do omáčky cukr, hrozí nevratné připálení. Křenovou omáčku podáváme k vařenému hovězímu masu, k vařenému uzenému nebo s kouskem tepelně upravené dobré šunky. Kdo nemá rád maso, pochutná si na křenové máčce s vařeným vejcem. Jako tradiční přílohu podáváme houskový nebo karlovarský knedlík, varianta s vařeným vejcem chutná i s bramborem.

- Jestliže máme rádi křenovou chuť, můžeme množství přidaného křenu v křenové omáčce zvýšit. - Místo jedné sladké šlehačky můžeme použít zakysanou smetanu (jednu až dvě). Výsledek bude "nabřesklejší".

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto k receptu na křenovou omáčku: autorka, jez

Hodnocení

A co je na tom nezdravého? Pokud si nehodláte dělat zahuštěné omáčky každý den, nevidím na tom vůbec nic špatného. Vařili nám to naše babičky a nic se nám nestalo. Nezdravé věci bych spíše hledal v dnešních průmyslově zpracovaných polotovarech a potravinách. Moje prarodiče se oba dožili vysokého věku, rodiče ještě žijí, mně je něco málo přes padesátku, a to jsme se k babičce, později i k mamce na "nezdravou " svíčkovou, koprovku, křenovku atd. vždy moc těšili. Přeji příjemný den.

A kde jste v tomto receptu četla o zdravém. Jak jinak udělat jíšku. Pochlubte se jak ji děláte zdravě.

Linda (neověřeno) | Út, 12/15/2015 - 20:40

Máslo a mouka , prosím co je na tom zdravého? Linda

Dobrý den, děkuji za uznání.Jeden musí být připraven - co kdyby ten Karel Čapek někdy zaklepal? No a když nepřijde, sníme to sami, ne? Ale teď vážně: Přeji Vám, abyste na našich stránkách Jaktak.cz našla vždy to, co potřebujete. jezzina

jarmila vozková (neověřeno) | Ne, 06/15/2014 - 16:58

Srozumitelné a výborné

Další zajímavé články

Řepný kečup | recept. Červená řepa je velice oblíbenou zeleninou. Obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, např. kyselinu listovou, řadu minerálních…
Banánové muffiny | recept. Muffiny jistě nejsou pro zkušené pekaře ničím novým. Jsou skvělé nejen jako dezert, ale díky svému „balení“ se hodí i jako…