Přejít k hlavnímu obsahu

Jak a kdy správně řezat hortenzie

18. Září 2014

Řez hortenzií je tak trochu věda, jelikož existuje několik druhů a v podstatě každá odrůda vyžaduje svůj specifický způsob řezu. Pokud má někdo z pěstitelů problém s tím, že mu hortenzie v loňském roce nekvetla, bývá toho příčinou obvykle nesprávně zvolený způsob řezu.

Co je potřeba

zahradnický nožík nebo nůžky

1
Asi největší množství pěstitelů má na zahradě HORTENZII VELKOLISTOU. Ta kvete od srpna do příchodu mrazů. Ve vápenatých půdách mají obvykle červené a růžové květy, v kyselých půdách mohou být květy až modré barvy. Odkvetlá květenství nakonec zezelenají. Odkvetlé zbytky loňských květů a tenké slabé výhonky odřežeme brzy na jaře, ihned, jakmile pominou poslední mrazíky. Výhonky, které kvetly v minulém vegetačním období, zkrátíme nad párem silných pupenů asi 15 až 30 cm od báze. Rostlinu poté přihnojíme a nasteleme.
2
Vzpřímený rostoucí kmen tvoří HORTENZIE LATNATÁ. Snadno ji rozpoznáme podle květních kuželů, které dosahují 20 až 30 cm. Tyto hortenzie kvetou na letošních výhoncích již od poloviny léta. U těchto druhů můžeme intenzitu řezu obměňovat. Pokud mají keře velké latnaté květy, stříháme výhonky ještě koncem roku až po místo, kde vyrůstají ze starého dřeva. Pouze pokud chceme, aby se keře více rozrůstaly, odřežeme jen 10 až 20 cm dlouhé jednoleté výhonky. Jestliže nejsou tyto keře upravovány vůbec, rozrůstají se do výšky i šířky až 3 metrů. Problémem je potom nepočetné kvetení.
3
Poněkud exoticky působící je HORTENZIE SARGENTOVA díky svému chlupatému načervenalému olistění a masitým větvičkám. V období července a srpna vytváří ploché talířovité květy. Ty jsou zvenku bílé a uvnitř načervenalé. U tohoto druhu čekáme s řezem raději až do poloviny května. Protože raší poměrně brzy, bývají nové jarní výhonky často vystaveny pozdějším jarním mrazíkům. Zmrzlé výhonky a odkvetlé okolíky, které poznáme podle toho, že zčernaly, odstraníme po nejbližší boční výhonek nebo silný pár pupenů.
4
Vůbec však nesestřihujte HORTENZII DRSNOU. Naopak HORTENZIE STROMEČKOVITÁ snese i hlubší řez, a to na jaře před vyrašením. HORTENZIE PILOVITÁ se seřezává stejným způsobem jako hortenzie velkokvětá.
Autor: ZBohdalova
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici