Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na jáhlové rizoto s pestem a cuketou | recept

Jáhlové rizoto s pestem a cuketou | recept. Jáhly jsou velice zdravou potravinou, i když poněkud opomíjenou. Jedná se o loupané proso. Jáhly obsahují řadu minerálních látek, jako je draslík, hořčík, fosfor, měď, železo nebo zinek, navíc v nich nalezneme vitamíny skupiny B a také množství vlákniny. Naši předci jáhly jídávali pravidelně především ve formě jahelníku, nákypu se sušenými švestkami.  Z české kuchyně jáhly zmizely z několika důvodů, mezi ty nejdůležitější patří poměrně velká náročnost při pěstování prosa, při špatném skladování celkem jednoduše žluknou, navíc je vytlačila časem rýže. Jáhly lze však jednoduše připravit i moderně. Vyzkoušejte následující recept na jáhly s pestem a cuketou. Jedná se o jednoduché jídlo hotové během chvíle. Je navíc bezmasé, ale slušet mu to bude i s plátkem grilovaného nebo pečeného masa.

Co je potřeba

Co budeme potřebovat na 2-3 porce:

  • 200 g jáhel
  • 5 lžic pesta (bazalkového či jiného dle chuti)
  • 1 menší pórek
  • 1 menší cuketu
  • 2 lžíce oleje
  • sůl, pepř a špetku muškátového oříšku
1

V prvním kroku je třeba oprat jáhly, poté je nasypeme do hrnce, zalijeme vroucí vodou a necháme vařit asi 10 minut doměkka.

2

Mezitím si očistíme pórek a nasekáme ho nadrobno. Cuketu oloupeme, případně pokud máte mladou a z prověřených zdrojů, není třeba ji loupat. Poté ji nakrájíme na kostičky. V hrnci rozehřejeme olej a nasypeme na něj pórek, necháme ho zesklovatět, následně k němu přidáme cuketu. Stáhneme plamen a opékáme asi 10 minut, občas promícháme.

3

Hotové jáhly nasypeme do hrnce k zelenině, promícháme a necháme chvíli opékat, ale je třeba neustále míchat, jáhly se rády přichytávají. Nakonec stáhneme z plamene. Necháme pod pokličkou chvíli dojít. 

4

K hotovým jáhlům zamícháme většinu pesta, trochu si můžeme ponechat na ozdobu. Ideální je samozřejmě použít domácí pesto, ať už bazalkové či z ředkvičkových listů nebo z medvědího česneku. Dochutíme solí, pepřem a muškátovým oříškem. Podáváme jako lehké samostatné jídlo nebo jako netradiční přílohu k masu.

Autor: marketahoz
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak na nadýchanou jáhlovou kaši | recept
Nadýchaná jáhlová kaše | recept. Jáhly jsou výborná, avšak docela opomíjená obilovina. Jsou přirozeně bezlepkové a můžeme je použít namísto rýže jako…
Jak na zeleninové placky | recept
Zeleninové placky | recept. Máte rádi bramborák, ale bývá vám po něm těžko? Vyzkoušejte následující recept na zeleninové placky. Základ je podobný jak…