Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na výrobu šperků z křišťálové pryskyřice

S křišťálovou pryskyřicí jsem se setkala teprve letos na jaře. Původní záměr s tímto materiálem byl úplně jiný, než výroba šperků. Chtěla jsem odlévat velké deskovité bloky, ve kterých by byly zalité přírodniny, a vytvořit z nich v bytě předělové stěny. Po prozkoumání trhu jsem ovšem zjistila, že z ekonomického hlediska je to nereálný nápad. Nicméně materiál mě zaujal a chtěla jsem ho vyzkoušet aspoň v malém měřítku - tedy na špercích.

Co je potřeba

Balení křišťálové pryskyřice (obchod s výrvarnými potřebami)
Komponenty na výrobu odlévaných šperků (obchod s výrvarnými potřebami)
Barvy na sklo - 1 a více barev

1
Postup práce s pryskyřicí je v každém příbalovém letáčku, takže se omezím jen na osobní zkušenost s použitím. Komponenty na šperky, které se dělají odléváním, seženete nejsnáz na internetu. V kamenných obchodech není výběr zdaleka tak velký a na internetu existují specializované obchody, které jsou zaměřeny víceméně právě na tuto techniku.
2
Motivy, vkládané do lůžek, jsou nejvhodnější na lesklém fotografickém papíře. Ten nenasákne a nevzniknou na něm tmavé - mokré skvrny. Můžete zpracovat vlastní fotografie, upravené v některém fotografickém editoru, nebo zakoupit listy s motivy různých velikostí a výřezů v obchodech s výtvarnými potřebami.
3
Další možností je namalovat motiv přímo do lůžka a tak vytvořit neopakovatelný originál. Použit se mohou akrylové barvy nebo barvy na sklo či porcelán. Já pracuji s oběma druhy, barvy na sklo jsou značky Pebeo.
4
5
Nejvíc se mi na pryskyřici líbil právě ten kopeček, který hustá hmota udělá. Snažila jsem se přijít na to, jakým způsobem toho docílit, protože čerstvě rozmíchaná pryskyřice je dost tekutá a snadno přeteče přes okraj lůžka. Nechala jsem ji tedy pár hodin ležet, dokud nebyla jako hustý med a teprve potom s ní pracovala. Je důležité hustotu sledovat a hlídat chvíli, kdy je ještě použitelná, protože při velkém zatuhnutí dochází k problému s bublinkami. Z příliš husté hmoty se už tak snadno neuvolňují a je nutné je sledovat a včas propichovat ostrým párátkem.
6
Druhou možností je využít bublinky jako zajímafý efekt. K tomu je nutné nechat hmotu zatuhnout poměrně dost - asi jako med vytažený z lednice. Při takové hustotě už neteče a jen velmi zvolna se srovnává hladina do hladkého povrchu. Bublinky vzniklé při manipulaci s takto hustou pryskyřící už v ní zůstanou.
7
Při schnutí je nutné, aby šperky byly ve vodorovné poloze a přiklopeny nějakou nádobou nebo krabicí proti prachu. Sebemenší smítko se okamžitě přilepí a vytvoří na povrchu neodstranitelný defekt. Pokud se Vám líbí spíše šperky se zalitými motivy, hodně velký výběr pro inspiraci najdete i na stránkách www.umcentrum.cz, kde se dají motivy i zakoupit na fotopapírech. Přeji hodně zábavy a nápadů ve vašem tvoření.
Autor: Mariel
Hodnocení
Vladimír (neověřeno) | Ne, 12/01/2013 - 12:12

Dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli někdo nevíte jak zalít hmyz do pryskyřice aby vypadal jako před tím. Moc hezky vypadá třeba toto http://www.olivin.cz/hmyz-v-pryskyrici/ . Poraďte jak toho docílit v domácích podmínkách

Alice Kopečná (neověřeno) | St, 04/10/2013 - 23:54

Díky moc za článek, líbí se mi že vychází opravdu z vlastní zkušenosti a autorka zde prozrazuje i různé vychytávky . :-)

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Obrázek není k dispozici