Co je potřeba

Počítač s operačním systémem Microsoft Windows

1

Základní údržbou pevného disku není míněno jeho rozebrání šroubovákem a vydrhnutí součástek přípravkem proti prachu. Nám postačí prostředí operačního systému Windows a jeho nástroje k tomu určené.

2

Otevřete okno Tento počítač a pravým tlačítkem myši klikněte na pevný disk vašeho počítače (obvykle C:, případně i jiná písmena, pokud máte disků více) a vyberte možnost Vlastnosti.

3

V nově zobrazeném okně vyberte druhou záložku pojmenovanou Nástroje. Těmi jsou Kontrola chyb a defragmentace disku. K našim účelů použijeme oba nástroje.

4

Nástroj Kontrola chyb nám pomůže na pevném disku odhalit chyby a chybné sektory. Nabízí také možnost jejich automatické opravy. Pro ty, kteří počítačům méně rozumí, doporučuji zatrhnout obě nabízené možnosti. Nástroj poté automaticky provede kontrolu i všechny případné opravy.

5

Druhý nástroj, defragmentace disku, je určena k přemístění „roztržených souborů“. To jsou soubory, které nemohly být zapsány na oddíly pevného disku jako jeden celek a musely být uloženy na více míst (na jejich funkčnosti to však poznat nejde).

6

Po výběru disku stiskněte tlačítko defragmentovat. Nástroj nejprve analyzuje rozložení souborů na disku a poté provede jejich přesun na vhodné pozice. Pokud není nutné disk defragmentovat, budete na to upozorněni.

Tipy

Takto lze udržovat i paměťová média - flashky (USB klíčenky), paměťové karty či externí pevné disky.

Varování

Disk lze defragmentovat pouze v případě, že je na něm nejméně 15 % volného místa.
Doba trvání defragmentace disku zívisí na mnoha faktorech. Někomu může trvat pár minut, jinému zablokuje používání PC i na několik hodin.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (1 vote)