Přejít k hlavnímu obsahu

Jak na základní údržbu pevných disků

Stejně jako DVD, monitor či tiskárna potřebují i další komponenty počítače jistou úroveň údržby. Podívejme se tedy na údržbu toho nejdůležitějšího – pevného disku, na který ukládáte fotografie, texty, hudbu či jiná data.

Co je potřeba

Počítač s operačním systémem Microsoft Windows

1

Základní údržbou pevného disku není míněno jeho rozebrání šroubovákem a vydrhnutí součástek přípravkem proti prachu. Nám postačí prostředí operačního systému Windows a jeho nástroje k tomu určené.

2

Otevřete okno Tento počítač a pravým tlačítkem myši klikněte na pevný disk vašeho počítače (obvykle C:, případně i jiná písmena, pokud máte disků více) a vyberte možnost Vlastnosti.

3

V nově zobrazeném okně vyberte druhou záložku pojmenovanou Nástroje. Těmi jsou Kontrola chyb a defragmentace disku. K našim účelů použijeme oba nástroje.

4

Nástroj Kontrola chyb nám pomůže na pevném disku odhalit chyby a chybné sektory. Nabízí také možnost jejich automatické opravy. Pro ty, kteří počítačům méně rozumí, doporučuji zatrhnout obě nabízené možnosti. Nástroj poté automaticky provede kontrolu i všechny případné opravy.

5

Druhý nástroj, defragmentace disku, je určena k přemístění „roztržených souborů“. To jsou soubory, které nemohly být zapsány na oddíly pevného disku jako jeden celek a musely být uloženy na více míst (na jejich funkčnosti to však poznat nejde).

6

Po výběru disku stiskněte tlačítko defragmentovat. Nástroj nejprve analyzuje rozložení souborů na disku a poté provede jejich přesun na vhodné pozice. Pokud není nutné disk defragmentovat, budete na to upozorněni.

Takto lze udržovat i paměťová média - flashky (USB klíčenky), paměťové karty či externí pevné disky.

Disk lze defragmentovat pouze v případě, že je na něm nejméně 15 % volného místa.
Doba trvání defragmentace disku zívisí na mnoha faktorech. Někomu může trvat pár minut, jinému zablokuje používání PC i na několik hodin.

Autor: MTB
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak napsat inzerát na seznamku
Jak napsat inzerát na seznamku | rady a tipy. Při seznamování přes internet je inzerát v podstatě jediný prostředek, kterým můžete protějšek zaujmout.…
Jak překonat strach z létání
Jak překonat strach z létání | rady a tipy. Ačkoliv je létání vůbec nejbezpečnější typ dopravy, mnoha lidem už jen představa letadla způsobuje stres.…
Jak na roztřepené konečky vlasů
Jak na roztřepené konečky vlasů | rady a tipy. Konečky vlasů jsou nejcitlivějšími částmi celého vlasu, takže první problémy se projevují většinou práv…
Jak vyhlásit památný strom
Také jste si při procházkách nebo výletech po krásách vlasti všimli stromů, které jsou označeny smaltovanou tabulkou s nápisem „památný strom“? Znamen…