Přejít k hlavnímu obsahu

Jak oblékat dítě do školky

01. Září 2016

Jak obléknout dítě do školky může být dilema mnoha rodičů. Je však potřeba vycházet z přirozených potřeb dítěte, jež si hraje, pohybuje se, skáče, cvičí, a střídají se i klidové činnosti. Tohle je nutné zohlednit a mít i na mysli individuální aspekt. Některé dítě se snadno zpotí a je mu spíše teplo, jiné dítě je častěji nemocné a možná více zimomřivé. V místnosti ve školce má dítě vesměs punčocháče nebo hrací kalhoty s ponožkami a k tomu tričko nebo mikinu. Při volbě oblečení dítěte reagujeme zároveň podle ročního období a teploty v místnosti.

1
Kreativní činnost a učení ve školceV předškolním zařízení se odráží běžný denní život se zaměřením na výchovně vzdělávací činnosti, s důrazem na harmonický duševní a fyzický rozvoj dítěte. Dítě se cítí dobře a přirozeně, když si může hrát, zároveň se učí a rozvíjí své poznání, pracuje na různých aktivitách, kreativně tvoří. K tomu potřebuje i pohodlné oblečení. Prádlo by nemělo být těsné, vrchní oblečení má být funkční a rodiče musí počítat s tím, že se dítě případně trochu umaže. Na výtvarnou výchovu je dobré mít zástěrky, přesto se nemusí povést uchránit čisté rukávy a podobně.
2
Jaro, léto, podzim, zima ve školceDěti chodí na procházky nebo na školní zahradu témě za každého počasí (s výjimkou deště a silnější mrazu). Pro případ vlhkého počasí a bláta dobře poslouží nepromokavé kalhoty, které by mělo dítě mít připravené na šatně a na účel vycházky si je vždy oblékne. Mohou být slabé (navlékací), které oblékne přes vycházkové kalhoty a nebo zateplené, nepromokavé. Na ven může mít i převlékací bundu nebo v teplejším počasí mikinu, záleží však na podmínkách školky a kapacitních prostorách. Důležitá je i obuv, stabilně by tam měly mít své místo holinky. V případě vlhkého počasí, bláta není nic neobvyklého, že dítě vyšlápne každou louži.
3
Pro případ nehodyVybavte dítě do školky i náhradním prádlem. Může se snadno stát, že se dítě při obědě zamaže, polije a pak se náhradní tričko nebo mikina nejen hodí, ale je to vlastně nezbytné mít se do čeho převléknout. U menších dětí je potřeba i náhradní spodní prádlo pro případ nehody, kdy nestihne nebo zapomene doběhnout na záchod. Když je přihrádka ve školce na šatně kapacitně nedostatečná, alternativně poslouží taška nebo závěsný sáček na převlékací oblečení.
4
Vést dítě k samostatnostiDítě ve školce se učí samostatnosti, postupně zvládá sebeobslužnou činnosti, a proto by mělo mít oblečení, které zvládne zapnout, rozepnout, přezůvky by měly mít zapínání, které dokáže ovládat, zavazování na kličky se respektuje, že dítě je nemusí hned umět zavazovat, ale postupem doby se je naučí buď ve školce nebo doma. Nedávejte dětem oblečení – trička, mikiny, které mají malý výstřih. Jestli se vám horko-těžko podařilo na dítě oblečení navléknout, zpět to už nejde. Dejte přednost jen praktickému oblečení.
Autor: Jirina Novakova | Zobrazit autorská práva

foto: Bc. Libuše Landová

Hodnocení

Další zajímavé články

Nabídka obuvi je v našich obchodech obrovská. Když si kupujeme boty, chceme, aby byly nejenom pohodlné, ale aby také dlouho sloužily. Zejména když byl…
Obrázek není k dispozici
Kniha je pro děti velkou inspirací, zdrojem všeobecného poznání, ale i zprostředkovatelem dosud nepoznaného reálného života. Kladný vztah ke knize můž…