Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat ačokču

Ačokča pěstování. Ačokča neboli mexická okurka nebo papriková okurka patří do čeledi tykvovitých rostlin a v zemích jejího původu se pěstuje jako zelenina. Domovinou ačokči je Jižní a Střední Amerika. Například v Peru se ačokča pěstuje k různým úpravám. Plody ačokči připomínající lusk se zbaví semen a mohou se například plnit masitou nádivkou podobně jako papriky. Mladé plody se nakládají do sladkokyselých nálevů podobně jako u nás okurky. Zajímavostí je, že peruánští domorodci používají kořeny ačokči k čištění zubů.

Diskuze k článku

Přidat komentář

SimonaOu (neověřeno) | So, 10/29/2016 - 20:39

Skvělý článek :) Ráda bych začala pěstovat ačokču, protože jde dle mého o velmi zdravý druh zeleniny. Na http://homezin.cz/media/acokca-navod-k-pestovani jsem se však dočetla na rozdíl od vašeho článku, že je nutné vysadit ačokču až v létě, protože je velmi náchylná na nízké teploty. Jak to tedy je?

Imramovská (neověřeno) | So, 03/02/2019 - 19:04

Přečetla jsem návod i dotaz "SimonaOu" - osobně vysévám ačokču začátkem dubna přímo do země - mám velký truhlík cca 30 x 50 x 200cm(š x h x d) - používám kompostovku s trochou písku, na dno truhlíku rozložím vrstvu shrabané trávy, eventualně i trávu čerstvě posekanou do zhruba půlky výšky nádoby, na tuto vrstvu výše zmíněnou kompostovku s pískem (4:1) a do takto připravené zeminy vkládám 2-3 semena do jednoho důlku a ve vzdálenosti důlků asi 15 cm a zalévám. Když se tráva vespod zapaří, vyhřívá zeminu a pomáhá semenům klíčit. Po zapaření a zavadnutí podkladu klesne povrch zeminy v truhlíku, ale to nevadí, když mají rostlinky výšku cca 10 cm, povrch opatrně dosypeme kompostovkou. Většinou ze tří semen vyklíčí dvě a můžeme rostliny dále jednotit, ale není to potřeba, pokud jednou za 14 dnů pohnojíme třeba kopřivovym výluhem nebo výluhem z banánovych slupek, eventuálně poprášíme povrch truhlíku před zaléváním sušeným rozemnutým kobylincem, pak ačokča rodí v pohodě. Jen nemá ráda příliš veliká vedra a vzdušné sucho, to kvete jalivě a netvoří plody. Pěstuji ačokču tímhle způsobem už asi 10 let k úplné spokojenosti.

Smrčinová (neověřeno) | St, 04/17/2019 - 10:15

Přikláním se k verzi...je to plevel, který roste všude, ale dobrý plevel. Předem bych chtěla upozornit, že je pěstuji v n.v. 660 m. Po jednom semínku namočeném v sulce po zmrzlých je dávám přímo na políčko pod plastové flašky od sodovky. Políčko mám dostatečně nahnojené. Zalévám pouze o víkendu, neboť je pěstuji na chalupě. Ani loňská vedra jim neublížila. Ze 4 semínek je úroda jak blázen, Nejen že je mám v mrazáku připravené na zimu, ale s chutí schroupnu nějakou přímo na políčku, zavařuji je jako okurky a nejvíce nám chutnají plněné masem, asi jako plněné papriky, jen to peču pouze na přírodno v troubě. Někomu sice nechutnají, jako mé sousedce, ale já je považuji za zeleninu, která nesmí chybět na mých skromných políčkách.

Dardanela1214 (neověřeno) | Čt, 05/30/2019 - 12:02

Dobrý den,pestuji acokcu letos poprvé.Mam ji na balkoně na jižní straně. Krasne roste,má malé kvitky i plody,ale hrozně ji vadnou listy-přes den je ma úplně hadrove,v noci se trošku vzpamatuji. Zalevam,když je ve dvou cm suchá,tj. asi každé 3 dny. Listy začaly vadnou,když jsem rostlinky presadila ven na balkon-predpestovala jsem si sazenicky ze seminek doma za oknem. Můžete mi, prosím poradit,co s tím? Nechtěla bych o rostlinky prijit. .

caroline (neověřeno) | Pá, 06/21/2019 - 12:08

Dobrý den, pěstuji ačokču prvním rokem na zahrádce. Když jsem ji zasadila, byla krásná a měla hodně květů. Postupně začaly květy vadnout a si všimla, že na rostlinách jsou mravenci. Prosím, poraďte mi, co mám dělat.

Další zajímavé články

Jak pěstovat a využít ačokču
Jak pěstovat a využít ačokču | návod na pěstování a využití ačočky. Ačokča (latinsky Cyclanthera pedata) se u nás dnes již stává poměrně známou a…
Jak zpracovat úrodu dýně Hokkaidó
Jak pěstovat a využít vodnici