Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat meduňku | rady

Jak pěstovat meduňku | rady. Meduňka je vytrvalá léčivá bylinka, kterou uplatníte i v kuchyni. Meduňka k nám přišla z Malé Asie. Je dnes s oblibou pěstována na zahrádkách, na balkonech, v květináčích, roste ale také divoce. Meduňka má svou charakteristickou limetkovou anebo citrónovou vůni. V kuchyni se přidává do masitých pokrmů, omáček, dezertů a nápojů. Dokáže dokonce snížit horečku, tlak, nervové napětí, srdeční pulz, umí uklidnit, uspat a zmenšit bolesti při menstruaci. Chcete si meduňku vypěstovat? Poradím vám, jak meduňku pěstovat a jak o ni náležitě pečovat.

Co je potřeba

• semínka meduňky
• květináč anebo zahradu
• půdu
• hnojivo
• vodu
• listí

1

Meduňka potřebuje slunné stanoviště. Barevným variacím meduňky pak vyhovuje více polostín (na slunku totiž vybledne). Důležité je, aby meduňka měla přes poledne stín a byla po celou dobu chráněna před větrem. Meduňku zasaďte do půdy dobře propustné, ideálně hlinito-písčité, bohaté na živiny.

2

Sázet můžete jak sazeničky, tak kvalitní semena meduňky. Ty sázejte do sponu 30x30 cm. Meduňka se vysévá na jaře (v květnu), přičemž je nutno počítat s delší dobou klíčivosti.

3

Meduňka se neobejde bez dostatečné pravidelné zálivky odstátou vodou a přihnojování. Postarejte se o to, aby země byla dostatečně vlhká, nesmí být však přemokřená. Špatná zálivka (málo, mnoho) se pak projeví poruchou růstu. Meduňku přihnojujte nejlépe organickým tekutým hnojivem jednou za 14 dní.

4

Pokud pěstujete meduňku doma, sklízet můžete po celý rok. Venkovní meduňka se sklízí od jara do podzimu, ideálně když je sucho, chladno, odpoledne a nesvítí příliš slunce. Sklízejte lístky meduňky anebo nať s lístky. Meduňku přitom můžete užívat čerstvou, sušenou, naloženou v octu anebo také mraženou.

5

Chcete-li meduňku sušit, rozprostřete ji na papír v suchu a sušte při pokojové teplotě. Sušit ji můžete i ve svazcích.

6

Na zimu je zapotřebí meduňku na zahradě zahrnout zeminou a listím, aby jí bylo tepleji. Doma s meduňkou neděláte nic, snad jen snížíte zálivku. Meduňka vám tak na zahradě vydrží 4 – 5 let.

Když meduňka žloutne, může to znamenat, že je na příliš slunném místě, kde ji sluníčko spaluje.

Autor: chorche
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak pěstovat medvědí česnek
Jak na domácí kopřivový med | recept
Jak úspěšně pěstovat diviznu | rady
Jak pěstovat devětsil | rady
Obrázek není k dispozici
Jak pěstovat diviznu | rady