Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pěstovat vánoční kaktus

Pěstovat vánoční kaktus? Barevný vodopád květů vánočního kaktusu je jednou z nejkrásnějších ozdob našeho vánočního interiéru. Péče o něj není náročná ani složitá, jak se někdy mezi pěstiteli traduje. Stačí při ní respektovat několik jednoduchých pravidel.

Co je potřeba

vánoční kaktus

1

Schlumbergera – vánoční kaktus Schlumbergera k nám přicestovala z jihoamerických deštných pralesů. Najde tedy o klasický pouštní kaktus, ale o kaktus vlhkomilný. V našich podmínkách vykvétá v době, kdy se většina ostatních rostlin ukládá do zimního spánku. Proto velmi brzy získala milou přezdívku vánoční kaktus.

2

Vánoční kaktus – substrát, světlo a zálivka Světlo je spolu s okolní teplotou základním faktorem pro úspěšné pěstování vánočního kaktusu. Rostlinky vánočního kaktusu umísťujme nejlépe v polostínu ideálně na severním nebo západním okně. Zaléváme umírněně vždy, když substrát vánočního kaktusu úplně vyschne. V době květů je to cca 1x za 5-7 dní, v klidovém období 1x za 14 dní. Volíme odstátou vodu z běžného vodovodního řádu. Vánoční kaktus vyžaduje lehčí zeminu s přídavkem písku, ale vyhovuje mu i běžný substrát pro kaktusy. Mladé rostliny přesazujeme každé jaro, ty starší pouze tehdy, začnou-li kořeny prorůstat odtokovými otvory v květináči.

3

Jak na kvetení vánočního kaktusu Základem úspěšného kvetení vánočního kaktusu je tzv. klidové období. Trvá od září do poloviny listopadu a během této doby je třeba rostlině zajistit teplotu mezi 14-18°. Zálivku silně omezíme, zato rostlinu bohatě rosíme – min. 1x denně. Jakmile vánoční kaktus nasadí růžová poupata, můžeme ho přenést třeba do obýváku. Postavíme ho na parapet a až do odkvětu s ním neotáčíme ani ho nepřemisťujeme, hrozí opadávání poupat. Někdy se stává, že poupata vánočního kaktusu začnou opadávat ještě předtím než rozkvetou. Na vině je téměř jistě příliš nízká vlhkost vzduchu. Květináč proto postavíme na misku s vlhkými oblázky a rosíme častěji. Po odkvětu umístíme rostlinu zpět na chladnější stanoviště. Od dubna do září také nezapomeneme na pravidelné přihnojování hnojivem pro kaktusy.

4

Letnění vánočního kaktusu Letnění velmi prospívá bohaté násadě poupat. Vánoční kaktus umístíme na polostínu na zahradu nebo balkon od června do září. Pozor dáváme na výskyt přízemních mrazíků a při déletrvajícím období dešťů ho raději přeneseme zpět do bytu, aby nedošlo k uhnívání rostliny.

5

Množení vánočního kaktusu Vánoční kaktus můžeme množit řízkováním kdykoli během roku. Odlamujeme články, u kterých jsou již patrné drobné kořínky (obvykle 2-3 článek od konce větvičky). Řízky sázíme do vlhké písčité zeminy a střídmě zaléváme. Zakořeňování můžeme urychlit umístěním květináče do plastového sáčku nebo pod celofán. V takovém případě ale nezapomeneme na pravidelné větrání. Od druhého roku života můžeme mladým rostlinkám naordinovat klidovou periodu a přimět je ke kvetení.

Na trhu je k dostání mnoho barev květů vánočního kaktusu. Tady jsou ty nejznámější: Delicatum nebo Wintermärchen -bílý Frankenstolz – oranžový Andenken an Rudolf Zenneck – rubínově červený Königer`s Weihnachtsfreude – červený Le Vesuv - fialově červený

Velmi rozšířeným mýtem je tvrzení, že vánoční a velikonoční kaktus je jedna a ta samá rostlina, která pouze kvete v různém období. Není to pravda. Velikonoční kaktus se jmenuje Rhipsalidopsis a vyžaduje trochu jiné podmínky. Nejste-li si jistí, kterou z těchto rostlin máte doma, nechte ji určit odborníkem (poradí vám třeba v botanické zahradě).

Autor: notburga | Zobrazit autorská práva

Foto: Danny Crump; zdroj: sxc.hu;
Foto: Boris Gomiunik; zdroj: sxc.hu;
Foto: Jozsef Szasz-Fabian; zdroj: sxc.hu;
Foto: Boris Gomiunik; zdroj: sxc.hu

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak o Vánocích nepřibrat
Jak vypěstovat bazalku ze semen
Obrázek není k dispozici
Jak vyrobit niťovou kouli
Jak pěstovat vánoční hvězdu