Přejít k hlavnímu obsahu

Jak porazit afty

30. Květen 2017

Afty jsou jakési vřídky, které se vyskytují v dutině ústní. Jestliže jste se s nimi již někdy setkali, tak jistě víte, jak dokážou člověka potrápit. Jedná se o velmi drobné onemocnění, jež vám ale pořádně znepříjemní život. Afty vás bohužel mohou velmi omezovat a to zejména v jídle, pití a dokonce i mluvení, jelikož jen nepatrný pohyb či otření sousta vyvolá palčivou bolest.

1

Afty a jejich příčiny

Tyto vřídky se objeví, ani nevíte jak. Často to může být právě po nepříjemném kousnutí, kdy narušíte sliznici. S mechanickým poškozením souvisí také špatně sedící protéza či rovnátka. Dalšími příčinami vzniku může být nadbytečný stres, nedostatek vitamínů a dokonce i konzumace některých jídel (zejména citrusové plody, kořeněné pokrmy či brambůrky atd.). Nakonec klidně mohou afty být i virového původu, protože v ústech se nachází mnoho organismů a právě při velké zátěži začne váš imunitní systém reagovat přehnaně.

2

Afty a jejich léčba

Léčba není tak úplně jednoduchá, jelikož afty jsou velmi odolné a jen tak se jich nezbavíte. Můžete si pravidelně kloktat a tím trochu utišit bolest. Vhodné jsou v tomto případě i bylinky (heřmánek, měsíček, echinacea). Pomoci vám může pití těchto bylinných čajů. V lékárně se dají sehnat různé přípravky a bez předpisu: Mundisan gel, ústní voda či gel Aloclair, ústní voda Tantum Verde, roztok Herbadent, Urgo afty a mnohé další. To co pomáhá jednomu člověku, bohužel nemusí druhému, proto je léčba aftů velmi individuální.

3

Prevence

Pravidelně si čistěte zuby a případně i kloktejte, zaručíte si tak hygienické ústní prostředí a bakterie nebudou mít šanci. Posilujte svou imunitu a užívejte pro tělo tolik potřebné vitamíny.

Jestliže máte afty každou chvilku, nebo pokud při nich trpíte horečkami a nemůžete jíst a pít, tak neprodleně navštivte lékaře. Lékař může zjistit příčinu vzniku aftů a podle toho vás léčit.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak předejít kinetóze
Jak využít majoránku pro zdraví
Jak využít majoránku pro zdraví | rady a tipy. Majoránka zahradní patří mezi nejpoužívanější bylinky. Hodí se k dochucení masa, polévek, a t…