Co je potřeba

Kolik tekutin vypít?
Únava, bolesti hlavy, nevolnosti a křeče… To je jen krátký výčet důsledků nedostatku tekutin ve vašem těle. Kolik tedy denně vypít? Zapomeňte na rady, které říkají, že to jsou přesně dva litry apod. Potřeba tekutin je individuální záležitost. Záleží na naší hmotnosti, na naší psychické a fyzické zátěži, v jakém pracovním prostředí i domácím prostředí se pohybujete… Obvykle se hovoří o 30 ml na jeden váš kilogram, pokud tedy vážíte 70 kg, potřebujete 2,1 l denně. Tělo si ale říká samo. Při hubnutí a sportování je vyměšování tekutin vyšší, proto budeme potřebovat tekutiny také doplnit. Při zvýšené tělesné námaze a vedrech mohou ztráty vody potem dosahovat až 10 l.

Pro obrázek orientační denní ztráta tekutin z vašeho organismu:
Vyměšováním 1 – 1,5 litru
dýcháním 0,4 litru
pocením 0,5 – 2 litry
odpařováním 0,5 – 0,8 litru

1

Co pít?
Při zvýšené fyzické zátěži se vyplavují z našeho těla také minerály. Ty můžeme nahradit neslazenou a neperlivou minerální vodou. Lze samozřejmě pít vodu z kohoutků. V místě se zhoršenou kvalitou přefiltrujeme. Kamenem úrazu jsou džusy a zejména 100% džusy a zda jsou pro náš pitný režim vhodné. Odborníci o džusy vedou spory. Džusy jsou zdravé nápoje díky obsahu vitamínů a minerálních látek. Jejich nabídka je široká, stejně tak ale i jejich kvalita (cukry, umělá sladidla). 100% džusy mohou být zátěží pro náš organismus, a proto tyto džusy ředíme. Čaje a káva stimulují náš organismus, ale na druhou stranu jej odvodňují. Pokud pijeme čaj, nesladíme jej.

2

Pitný režim v praxi
Pitný režim upravujeme podle potřeby. Pijeme menší množství častěji, nikoliv že do sebe nalijeme najednou toho co nejvíc. V druhém případě totiž zatěžujeme ledviny. Neexistuje žádné doporučení, kdy pít. Záleží na individuální snášenlivosti. Pro náš oběhový a vylučovací systém je lepší pít v průběhu celého dne po malých doušcích, pít tekutiny začínáme krátce poté, co vstaneme.

3

Pitný režim při zvýšené tělesné zátěži
Společně s tekutinami odcházejí při pocení z těla i pro organismus důležité minerální látky. Při sportu a zvýšené tělesné námaze je proto vhodné přijímat tekutiny a zajistit pitný režim v podobě iontových nápojů. Doplňují množství tekutin, minerály a ionty, dodávají energii a zabraňují např. křečím či kolapsům organismu.

Tipy

Chcete-li se s někým poradit o vašem pitném režimu, kontaktujte výživového poradce nebo prodejce ve specializovaných obchodech pro sportovce.

Varování

Sladké nápoje podporují pocit žízně. Omezte konzumaci sladkých limonád, které také zvyšují příjem energie.
Pokud trpíte chronickým onemocněním a rozhodnete se nějakou minerální vodu pít dlouhodobě, poraďte se se svým lékařem o vhodnosti tohoto kroku.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.57143
Average: 3.6 (7 votes)