Co je potřeba

  • rozkvetlé bezinkové květy
  • krystalový nebo krupicový cukr
  • citrusový pektin
  • citrusová kůra chemicky neošetřená
  • citronová šťáva
  • koření na ochucení (vanilka, celá skořice, hřebíček, badyán)
  • voda
1

Na sběr květů se vydejte v pozdním dopoledni, květy budou suché a plné pylu (květy se nesbírají po dešti). Vezměte si s sebou nůžky a květy odstříhávejte s co nejkratšími zelenými třapci. Ušetříte si práci s jejich odstraňováním doma. Zelené části mají nepříjemnou vůni a někomu vadí. Dávejte pozor, aby keř nebyl napaden mšicí makovou. Tato mšice miluje bezové květy.

2

Ihned po sběru květy dejte do nádoby, přidejte citronovou nebo pomerančovou kůru, šťávu z citronu a vody tolik, aby po zmáčknutí květů byla voda aspoň 2 cm nad nimi. Záměrně neuvádím množství květů. Platí pravidlo, že čím víc květů a méně vody, tím tmavší barvu a silnější chuť bude mít hotové želé. Květy s vodou nechte přejít minutu varem a odstavte do druhého dne. Květy se budou louhovat, nechte nádobu přikrytou pokličkou.

3

Druhý den, po 24 hodinách louhování, přecedíme vyrobený bezový nálev. Síto vyložíme tkaninou, všechnu vodu necháme vykapat a květenství pomocí tkaniny vyždímáme. Zbytky bezových květů vyhodíme.

4

Vymačkaná šťáva má krásnou žlutou barvu (viz ilustrační fotografie). Získanou šťávu z květů odvážíme a podle výsledné hmotnosti nadávkujeme citrusový pektin. Pokud chcete použít želírovací přípravky běžné v obchodech, postupujte podle návodu na obalu.

5

Citrusový pektin seženete v internetových obchodech. Vyplatí se porovnávat ceny. Citrusový pektin je na přípravu džemů nejlepší. Je bez chuti a nechá vyniknout chuti hlavní suroviny. K dostání je i jablečný pektin, ale ve výsledném produktu je cítit chuť jablek, což je ne vždy žádoucí. Pektinu budete potřebovat 10 g na 1 kg bezinkové šťávy.

6

Pektin smícháme s malým množstvím cukru, stačí 100 g cukru na 10 g pektinu. Vsypeme do bezinkové šťávy, kterou jsme přivedli k varu. Přidejte třeba kousek celé skořice nebo jiné výrazné koření, ozvláštní to chuť. Mícháme pečlivě 1 minutu a přidáme zbytek cukru. Cukr nadávkujte podle chuti. Já dávám půl kila cukru na jeden kilogram šťávy. Var se přidáním cukru přeruší, zvyšte tedy teplotu a od doby, kdy se začne želé znovu vařit, vařte ještě 7 minut. Sbírejte odpěňovačkou pěnu, která se tvoří. U jiných džemů ji nesbírám, ale u bezinkového se to vyplatí, želé je pak hezky čiré.

7

Po ukončení varu přidejte hrst otrhaných bezových kvítků a dobře je zamíchejte, aby nezhnědly. Přibližně 5 minut promíchávejte a teprve poté bezinkové želé plňte do sklenic. Do každé skleničky dejte kousek skořice, vanilky nebo jiného použitého koření.

8

Sklenice vybírejte raději menší se šroubovacím uzávěrem. Musí být čisté a suché. Po naplnění otřete okraje, uzavřete a na 10 minut postavte dnem vzhůru. Nezapomeňte je po uplynutí této doby obrátit zpátky. Kdybyste to neudělali a nechali želé v této poloze vystydnout, budete mít mezeru mezi dnem a zavařeninou. Želé se nemusí zavařovat, vydrží do další sklizně květů. Má ovocnou pikantní chuť, hodí se na chléb s máslem.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4.77778
Average: 4.8 (9 votes)