Přejít k hlavnímu obsahu

Jak působí antioxidanty a kde je najdeme

20. Březen 2020

Antioxidanty jsou látky, které zabraňují působení volných radikálů.

Za normálních podmínek existuje mezi antioxidanty a volnými radikály rovnováha. Dojde-li však k narušení této rovnováhy, je potřeba přísun antioxidantů zvýšit.

Jak antioxidanty působí a kde je najdeme?

Co je potřeba

Antioxidanty

1

Volné radikály

Volné radikály mohou v organismu napáchat nevratná poškození. Způsobují oxidační stres, pozměňují strukturu buněk, způsobují rychlé opotřebování tkáňových buněk, můžou způsobovat nádorové bujení atd.

2

Porušení rovnováhy mezi antioxidanty a volnými radikály

Pokud však dojde k porušení rovnováhy mezi antioxidanty a volnými radikály, pak příjem antioxidantů může například zmenšit riziko rakoviny (prostaty, děložního čípku, rakoviny trávicího traktu) nebo zabránit oxidaci LDL cholesterolu (ochrana před kardiovaskulárními onemocněními).

3

Co jsou silné antioxidanty

Jsou to například:

  • vitamíny C, A, E,
  • beta-karoten,
  • lykopen,
  • zinek,
  • měď.
4

Kdy je třeba zvýšený přísun antioxidantů

Zvýšený přísun antioxidantů je třeba u lidí, kteří pracují ve znečištěném prostředí, kouří, jsou vystaveni stresu a velké psychické zátěži, trpí degenerativním onemocněním, pobývají déle na slunci atd.

5

Jaké potraviny jsou bohaté na antioxidanty

  • Zelenina

Rajčata, brokolice, kapusta, červená řepa, papriky, listová zelenina, špenát, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev, hrášek, kopr atd.

  • Ovoce

Černý rybíz, borůvky, brusinky, jahody, maliny, třešně, hroznové víno, švestky, jablka, citrusy, kiwi, avokádo, rozinky atd.

  • Bylinky

Rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, zelený čaj atd.

Se zvyšujícím se věkem klesá množství antioxidantů, které se přirozeně vyskytují v našem těle. Postupně nám ubývá energie a spouští se degenerativní změny. Proto dbejte na kvalitní zdravou stravu s dostatkem zeleniny a ovoce. Zelenina a ovoce obsahuje kromě antioxidantů i velké množství dalších prospěšných látek.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak jíst před ranním cvičením
Jak snížit bolest kloubů
Bolest kloubů se od určitého věku stane častým společníkem. Může být způsobena velkým zatěžováním kloubů, stářím, zánětem nebo nadváhou. Nemoci jako a…