Přejít k hlavnímu obsahu

Jak působí antioxidanty a kde je najdeme

20. Březen 2020

Antioxidanty jsou látky, které zabraňují působení volných radikálů.

Za normálních podmínek existuje mezi antioxidanty a volnými radikály rovnováha. Dojde-li však k narušení této rovnováhy, je potřeba přísun antioxidantů zvýšit.

Jak antioxidanty působí a kde je najdeme?

Co je potřeba

Antioxidanty

1

Volné radikály

Volné radikály mohou v organismu napáchat nevratná poškození. Způsobují oxidační stres, pozměňují strukturu buněk, způsobují rychlé opotřebování tkáňových buněk, můžou způsobovat nádorové bujení atd.

2

Porušení rovnováhy mezi antioxidanty a volnými radikály

Pokud však dojde k porušení rovnováhy mezi antioxidanty a volnými radikály, pak příjem antioxidantů může například zmenšit riziko rakoviny (prostaty, děložního čípku, rakoviny trávicího traktu) nebo zabránit oxidaci LDL cholesterolu (ochrana před kardiovaskulárními onemocněními).

3

Co jsou silné antioxidanty

Jsou to například:

  • vitamíny C, A, E,
  • beta-karoten,
  • lykopen,
  • zinek,
  • měď.
4

Kdy je třeba zvýšený přísun antioxidantů

Zvýšený přísun antioxidantů je třeba u lidí, kteří pracují ve znečištěném prostředí, kouří, jsou vystaveni stresu a velké psychické zátěži, trpí degenerativním onemocněním, pobývají déle na slunci atd.

5

Jaké potraviny jsou bohaté na antioxidanty

  • Zelenina

Rajčata, brokolice, kapusta, červená řepa, papriky, listová zelenina, špenát, zelí, česnek, cibule, řeřicha, tykev, mrkev, hrášek, kopr atd.

  • Ovoce

Černý rybíz, borůvky, brusinky, jahody, maliny, třešně, hroznové víno, švestky, jablka, citrusy, kiwi, avokádo, rozinky atd.

  • Bylinky

Rozmarýn, máta peprná, šalvěj, tymián, oregano, zelený čaj atd.

Se zvyšujícím se věkem klesá množství antioxidantů, které se přirozeně vyskytují v našem těle. Postupně nám ubývá energie a spouští se degenerativní změny. Proto dbejte na kvalitní zdravou stravu s dostatkem zeleniny a ovoce. Zelenina a ovoce obsahuje kromě antioxidantů i velké množství dalších prospěšných látek.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak jíst před ranním cvičením
Jak jíst před ranním cvičením | rady a tipy. Ranní cvičení má řadu výhod. Probudíme a protáhneme tělo, celý den jsme více motivování jíst lépe a…
Teď už vám neuteče žádný recept nebo návod.

Všechny nové recepty, sezónní rady, tipy a návody najdete v pravidelném JakTak zpravodaji ve své e-mailové schránce. ZDARMA.