Přejít k hlavnímu obsahu

Jak si vyrobit domácí ořechový likér | recept

Recept na domácí ořechový likér ze zámku. O tom, že ořechový likér není žádná novinka, nás přesvědčuje recept na ořechový likér, jak se prý dělal v kuchyni zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jako snad v jediném z mnoha, je v tomto receptu uvedeno, jak následně efektivně naložit s lihem a kořením nasáklými použitými ořechy. Jak si vyrobit domácí ořechový likér po zámecku?

Co je potřeba

Suroviny a přísady podle receptu
Demižonek nebo sklenice
Láhve na likér

1
Asi přesně nezjistíme, zda tento ořechový likér na zámku doopravdy pili, ale recept je vyzkoušený – a funguje. Ořechový likér ze zámku Jaroměřic nad Rokytnou. Základní chuťovou složkou jsou nezralé vlašské ořechy, které se mají trhat „od svatého Jána do svatého Jakuba“. Ne snad, že by svatí Jan a Jakub nějak bděli nad výrobou, ale v tuto dobu (od konce červa do konce července) jsou ořechy ještě měkké, dají se rozkrájet.
2
Třicet nezralých a ještě měkkých plodů ořešáku nakrájíme na osminky a na dvanáct hodin (třeba přes noc) naložíme do studené vody. Druhý den vodu slijeme, ořechy dáme do menšího demižonu (nebo alespoň třílitrové zavařovačky) a zalijeme litrem a půl žitného destilátu.
3
Demižon nebo sklenici povážeme kouskem igelitu a postavíme na čtyřicet dnů na slunné místo. Poté kořalku slijeme do jiné láhve a uchováme v chladnu.
4
Na použité ořechy nalijeme znovu půl litru žitného destilátu a 125 mililitrů konzumního lihu, přidáme pět celých hřebíčků, kousek celé skořice, pět koleček kandované nebo čerstvé pomerančové kůry, kousek puškvorce (když se nám ho podaří sehnat), větvičku máty, snítku pelyňku a sirup z půl kila cukru svařeného v půl litru vody. Demižon či sklenici postavíme na slunné místo, tentokrát na tři týdny.
5
Nakonec destilát z ořechů slijeme, smícháme s prvním likérem a dobře promícháme. Přecedíme přes filtrační papír nebo alespoň hustou čistou plátěnou utěrku, nalijeme do láhví, zazátkujeme a uchováme v chladnu.
6
Šetrné hospodyňky mohou zbylé ořechy podle potřeby použít kupříkladu do bábovek nebo do bílkových chlebíčků. (I tato rada pochází ze zámecké kuchyně v Jaroměřicích nad Rokytnou.)

Zámecký ořechový likér můžeme označit vlastními etiketami a věnovat rodině či blízkým přátelům jako osobitý dárek
.

Ořechový likér by neměli pít lidé s lupénkou.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto: Ben Johnson, ID: 1329241, sxc.hu. Zdroj info: Vysočina - noviny Třebíčska, 2.7.2002 (z archivu autorky)

Hodnocení
Zatím žádné komentáře. Buďte první!

Další zajímavé články

Ořechovka – recept. Ořechový likér (ořechovka) je oblíbenou domácí lihovinou sladké ořechové a kořenité chuti s nižším obsahem alkoholu. Připravujeme…
Mini trdelníčky | recept. Každý z vás se už jistě setkal se „staročeským“ trdelníkem. Tato pochoutka, prodávaná ve stáncích s občerstvením na nejrůzně…