Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct věnec z kynutého těsta s ořechovo-medovou náplní

Recept na kynuté těsto z následujícího článku se hodí i na pečení vánočky, mazance a jiných druhů pečiva ( do těsta přidejte jen rozinky). Stejné je to s náplní, popsanou ořechovou snadno zaměňte za nádivku z tvarohu, jablek nebo jen před zavinutím těsto potřete rozpuštěným máslem se skořicí. Věnec peču hlavně na Velikonoce. S naaranžovanými barevnými vejci nebo cukrovinkami v jeho středu mu to na stole sluší.

Co je potřeba

Těsto:

  • 500 g polohrubé mouky
  • 80 g másla
  • 70 g krupicového cukru
  • špetka soli
  • 2 žloutky
  • kůra z 1 citronu nebo pomeranče
  • kostka droždí
  • 250 ml mléka

Náplň:

  • 250 g mletých vlašských ořechů
  • 100 g másla
  • 5 lžic medu
  • 3 lžičky mleté skořice
  • vejce na potření
  • mandle na ozdobu
1

Mléko zahřejte a rozpusťte v něm cukr. Do vlažného mléka s cukrem rozdrobte droždí a nechte ho vzejít. Přidejte žloutky, sůl, rozpuštěný vlahý tuk, kůru a mouku. Vypracujte tužší těsto a nechte na teplém místě vykynout. 

2

Na pánvi lehce opražte strouhané ořechy na másle. Oslaďte medem, okořeňte mletou skořicí a dobře promíchejte. Med můžete podle chuti ubrat i přidat. Náplň musí před užitím vychladnout.

3

Vykynuté těsto přendejte na moukou posypanou desku a vyválejte z něj obdélník. Rozetřete na těsto náplň a zarolujte roládu. Tu pak spojte do kruhu.

Velikost kruhu se odvíjí podle velikosti vyváleného obdélníku. Proto tloušťku vyvalovaného těsta zvolte podle toho, jak velký chcete mít výsledný věnec.

4

Ostrým nožem udělejte po obvodu zářezy, ale nedokrojte je do konce, ve středu těsto musí zůstat spojené. Nakrojené části pootočte, aby byla vidět náplň. Věnec potřete rozšlehaným vejcem a ozdobte mandlemi nebo celými ořechovými jádry podle fantazie.

Pečte 10 minut při 180 °C a dopečte při 160 °C. Před podáváním pocukrujte.

Aby střed věnce zůstal při pečení pravidelný, před tím, než jej vložíte do trouby, dejte do středu sklenici nebo hrnek.

Autor: Mirka K.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak upéct mrkvový bochánek (mazanec)
Jak upéct mrkvový bochánek (mazanec) | recept na mazanec z mrkvového těsta. Těsto s přídavkem strouhané mrkve má krásnou sytou barvu. Do mrkvových těs…