Přejít k hlavnímu obsahu

Jak správně pěstovat a přesazovat bougainvilleu

12. Duben 2012

Tato rostlina si v posledních letech získala velkou oblibu mezi pěstiteli. Ve velkém množství si ji z výstav odvážejí nadšení zahrádkáři. Obvykle je totiž uchvátí velká násada krásně barevných listenů obklopujících drobné bílé kvítky.
Málokdo však asi ví, že se hrdě nazývá po svém dovozci – mořeplavci jménem Louis Antoine Comte de Bouganville.

Co je potřeba

květináč, bougainvillea, zemina, lopatka

1
Jedná se o popínavou rostlinu ze slunného jihu – pochází z Brazílie. Rostlina vyžaduje dostatek vláhy zvláště v parném létě. Odpařuje totiž značné množství vody. A tak vám bude vděčná i za přídavek tekutého hnojiva. To vlijte do zálivkové vody 1x týdně.
2
Při přesazování buďte opatrní, ať nepoškodíte její kořeny. Jsou totiž jemné a snadno se trhají. Pokud už je květináč s rostlinou zcela vyplněn kořenovým systémem je na přesazení vhodný čas. Jestliže bude rostlina přesazena nejpozději v první polovině srpna, vytvoří do zimy ještě dostatek nového kořenového systému na to, aby zimu bez úhony přežila.
3
Nesmíme zapomenout, že rostlina není mrazuvzdorná a tudíž ji musíme přesunout na zimu do prostor s teplotou kolem 8 – 12 °C. Na světlo v průběhu zimy není náročná. Shazuje totiž listy. Bohatě znovu vyraší až v příští sezóně.
Autor: ZBohdalova
Hodnocení
Hana Krafková (neověřeno) | Pá, 09/23/2016 - 12:55

Dobrý den, poprvé letos mi nekvetla na otevřené lodžii letitá Buganvillea a obrovský kaktus Epifilum.
Oba přes léto obrostly velmi početnými novými listy,ale bez květů. Už je budu oba stěhovat do bytu jako obvykle, kde udržuji teplotu vždy max. do 17-20 st. C a nikdy neměly rostliny problém. Protože je nedostanu takto košaté balkonovými dveřmi, vždy je musím pokrátit ještě v těchto dnech, kdy se začínám obávat nočních mrazíků-nebo je ještě brzy? Přes den je i 20 st., tak je mi líto brát je domů, ale v noci??? Bydlím v 6. patře, takže "přízemní mrazíky" je ještě neohrozí? Hlavní dotaz: co mám ořezat a co ponechat na těchto rostlinách, aby příští léto kvetly? Můžu připravit Epifilum o všechny staré (strupaté apod.) výhony nebo kvetou na starých a nových ne? Děkuji moc za vaše rady a doporučení
ing. Hana Krafková

Dobrý den,
s touto nádhernou rostlinou je to také jako s muškátem, čím méně místa má v květináči, tím více kvete. Vytahuji ji na slunečné místo za okno v únoru, kdy ji také lehce zastřihnu. Jeden rok jsem zastřihla moc a málo kvetla. V létě nemá ráda teploty pod 15, ale u nás se otužila, takže mi kvete i v chladnější léta. Jinak má ráda moc sluníčka a dostatek závlahy, kvetla mi i v polostínu, ale nebylo to jako na plném slunci.
Snad se Vám podaří ji přemluvit...

Dobrý den,
předpokládám, že Vaší rostlině se s kvetením nedaří kvůli tomu, že má takřka celoročně stejnou teplotu prostředí, tedy ovzduší zimní zahrady.
Bougainvillea kvete pouze při správném přezimování při teplotě 5 – 7 °C a při velice mírné zálivce. Od května rostlina vyžaduje pobyt venku na slunném stanovišti při jižní zdi, takzvané letnění. Příčinou nedostatečného kvetení může být rovněž příliš tmavé nebo špatně větrané stanoviště po dobu pěstování v období klidu. Právě příliš tmavé stanoviště způsobuje, že rostlina v létě nekvete. Dobré je pravidelné větrání, pozor však na průvan, ten jí škodí. Další možností může být přemokření substrátu. Rostlinu zaléváme vždy tak, kdy substrát mírně vyschne.
Snad Vám rada pomohla.
S pozdravem Zuzana Bohdalová

Martina F. (neověřeno) | St, 06/22/2016 - 01:31

Dobrý den, mám dotaz ohledně bougainville, mám již několik let starou (asi 4roky) velkou bujně rostoucí rostlinu ale bohužel nikdy nekvete,před dvěma roky se objevil 1kvítek toť vše. Je celoročně v zimní zahradě, zastrihuji na podzim, letos jsem zkusila jarní řez, nádherně opět obrostla ale je to pořád stejné... Nekvete. Pravidelně hnojím kristalickým hnojivem. Děkuji za pomoc.

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Postup pěstování tulipánů znali v Turecku a Persii už od poloviny 15. století, původně se však tulipány vyskytovaly zřejmě už v Číně na jižních svazíc…
Obrázek není k dispozici
Zahrádkáři a pěstitelé se dnes už nebojí pustit do pěstování tak exotického ovoce jako je papája. Aby ne! Papája je lahodné ovoce plné vitamínů C, nav…
Obrázek není k dispozici
Je vhodná doba na přesazování pokojových rostlin? Na některé z nich si kromě speciálního substrátu jistě zakoupíme i nové květináče. Avšak některé st…
Obrázek není k dispozici
Ke škodě současných zahradníků je rebarbora pěstována stále méně. Je to však chyba, neboť je to velmi chutná a zdravá rostlina vhodná do koláčů, na dž…