Co je potřeba

Vařené fazole
Cibule
Olej nebo jiný tuk
Sůl, mletá paprika, kmín
Základní kuchyňská výbava

1

Fazolový guláš je z nutričního hlediska zdravé jídlo. A jej připravujeme z „prvosurovin“ (tedy nikoliv z konzerv a polotovarů), je fazolový guláš levný. Nevýhodou je poměrně dlouhá doba vaření fazolí, a tedy spotřeba energie. Dobu varu se ovšem sníží až o dvě třetiny, když fazole předem namočíme a k vaření použijeme tlakový hrnec.

2

Fazolový guláš připravujeme nejčastěji z barevných fazolí: červených, strakatých i černých. Bílé fazole nebo zelené fazole mungo mají trochu jinou chuť, která je předurčuje spíše k jiným typům úpravy (zadělávané, na kyselo, s rajskou omáčkou a podobně). Fazole kupujeme v běžných obchodech obvykle v půl kilovém balení. Velké ploché strakaté fazole se objevují na tržnicích jako zboží prodávané na váhu.

3

Před úpravou je třeba fazole nejprve propláchnout, aby se zbavily mechanických nečistot a příměsí. Potom fazole na několik hodin namočíme, čímž až nabobtnají. Objem vody musí proto být asi dvojnásobný. Fazole vaříme ve vodě, v níž se máčely, pouze ji doplníme. Protože budou fazole zpočátku varu pěnit, použijeme hrnec s dostatečnou prostorovou vůlí.

4

Fazole na fazolový guláš vaříme bez soli, se solí by ztvrdly. Od dříve doporučovaného používání jedlé sody k vaření se už upustilo, podle odborníků na výživu prý soda zapříčiňuje ztrátu některých hodnotných látek – zejména vitaminů. V papiňáku fazole namočené vaříme asi 25 až 30 minut, v obyčejném hrnci 80 až 100 minut. Záleží na druhu fazolí. Stav uvaření (a to i v tlakovém hrnci) kontrolujeme. Uvařená fazole je celistvá, ale uvnitř dokonale měkká. Nesmí být na jazyku krupičkovitá

5

Uvařené fazole scedíme, ale vodu z vaření nevylíváme. Na třech lžicích oleje nebo větší lžíci sádla zpěníme dvě cibule nakrájené na půl kolečka nebo na měsíčky. Když je cibule zlatá, přidáme vrchovatou lžíci mleté sladké papriky a lžičku drceného kmínu. Koření necháme jednou zpěnit a hned na ně nasypeme fazole. Promícháme a podlijeme vodou z vaření, aby byly fazole ponořené.

6

Uvedeme k varu, přisolíme nebo do budoucího fazolového guláše přidáme bujonovou kostku. Chvíli vaříme, aby cibule změkla. Některé fazole se rozvaří, prasknou a samy začnou guláš zahušťovat. Některým fazolím „pomůžeme“ tím, že je rozmačkáme. Proto někdy není třeba zahušťovat moukou. Jen v případě, že se jedná o druh fazolí, které moc nepraskají, zahustíme fazolový guláš zátřepkou z vody a mouky. Nakonec doladíme chuť přidáním drceného česneku, pálivé nebo chilli papriky, mletého pepře.

7

Fazolový guláš vylepšíme, když: na cibulový základ přidáme nakrájenou dobrou uzeninu nebo vařené či uzené maso; když základ utvoříme z podušené cibule, zelených paprik a rajčat; když zátřepku rozmícháme ve smetaně; když fazole přidáme na podušené brambory; když do fazolového základu přidáme zbylý hovězí guláš.

8

Fazolový guláš podáváme v hlubokých talířích, jumbo-hrnkách nebo v bujonových miskách. Obvykle je zvykem přikusovat k němu chleba nebo jiné pečivo. Fazolový guláš jíme teplý, ale některým lidem chutná fazolový guláš i mírně prochladlý.

Tipy

Podívejte se také, jak zahustit guláš bez mouky

Klíčová slova

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
3.714285
Average: 3.7 (7 votes)