Co je potřeba

  • Prkénko
  • Ostrý nůž a něco na míchání (lžíce, vařečka)
  • Miska
  • Suroviny podle návodů
1

Rajská jablíčka, rajčata, si ceníme pro jejich osobitou chuť, vysoký obsah karotenu a vitaminu C, vápníku, draslíku, sodíku, hořčíku a železa. Odrůdy rajčat mají rozličné plody – kulaté, vejčité, laločnaté, drobné i velké. Rajčata se liší i barvou. I když nejčastější je červená, můžeme si koupit i rajčata oranžová, žlutá nebo až čokoládově hnědá. Přes rozličnou barvu je chuť rajčat až na mírné nuance vždy stejná – rajčatová.

2

Na rajčatový salát používáme zralá a pevná rajčata. Nedozrálá nazelenalá rajčata necháme buď na misce dozrát nebo je použijeme na přípravu čatní (chutney). Na rajčatový salát nepoužíváme příliš zralé a měkké plody (ty se zase hodí na rajčatovou omáčku, polévku, protlak nebo kečup). Rajčata nahnilá nebo plesnivá rovnou vyhodíme (hniloba a plísně jsou zdraví nebezpečné).

3

Rajčatový salát sice můžeme díky nabídce trhu připravovat po celý rok, nejlépe ovšem chutná z rajčat, která se přímo z políčka dostala na trh a neprošla „chemickou mučírnou“ dozráváren. Rajčatový salát z bledých načervenalých koulí koupených mimo sezonu v supermarketu a rajčatový salát připravený z čerstvých letních plodů – to jsou dvě úplně jiná jídla.

4

Rajská jablíčka na rajčatový salát důkladně omyjeme ve studené vodě, opláchneme proudem vody a necháme okapat. Na čistém prkénku, které je určeno ke krájení zeleniny, nakrájíme rajčata na plátky nebo měsíčkové dílky (osminky). Na jednu porci počítáme jedno nebo dvě rajčata, když se jedná o přílohový salát, a nebo alespoň čtyři rajčata na jednu porci, jestliže budeme salát podávat jako samostatné jídlo. Záleží ovšem i na tom, pro jak zdatné jedlíky salát připravujeme.

5

Rajčatový salát nejčastěji kombinujeme s cibulí, která chuť rajčat dobře doplňuje. Přílohový rajčatový salát nejčastěji zaléváme sladkokyselou zálivkou připravenou z vody, octa (citronové šťávy), soli a cukru. Do zálivky na rajčatový salát přidáváme olej – pro lepší chuť, stravitelnost a pro lepší využití provitaminu A – karotenu. Na olej nezapomínáme hlavně tehdy, když připravujeme rajčatový salát pro lidi se zhoršeným zažíváním.

6

Saláty, které budeme kombinovat s dalšími přísadami a podávat jako hlavní jídlo spojujeme zálivkou z oleje (nejlépe olivového), majonézou, jogurtem či zakysanou smetanou. Zálivky buď přímo vmícháme do směsi (olej, majonézu) nebo je podáváme zvlášť a přeléváme jimi jednotlivé porce. Rajčatový salát můžeme nechat rozležet v ledničce, ale stačí jen tak půl hodina před podáváním, delší skladování rajčatovému salátu naopak škodí – rajčata v koncentrovaném prostředí pouštějí vodu a „hadrovatí“.

7

Když chceme připravit rajčatový salát jako hlavní jídlo, můžeme rajčata (a cibuli, bez té saláty chutnají fádně) doplňovat: vejcem vařeným na tvrdo, sýry (eidam, čedar, jadel, balkánský, strouhaný parmezán nebo rozdrobená niva), šunkou, kvalitní uzeninou, kuřecím masem, vařenými těstovinami. Ze zeleniny můžeme do rajčatového salátu přidat zeleninovou papriku, okurky, na hrubo strouhanou cuketu, na jemno pokrájený pórek, na skus uvařený a na drobné růžičky rozebraný květák, plátky čerstvého česneku, olivy (zelené i černé).

8

Rajčatový salát kořeníme solí, cukrem octem (citronem) a mletým pepřem – základní dochucení. Zálivky na rajčatový salát (majonézové, jogurtové a smetanové) můžeme dochutit česnekem, kerblíkem, bazalkou (zejména čerstvá bazalka rajčatový salát znamenitě dochutí), mletou paprikou nebo chilli, karí kořením.

9

Rajčatový salát chutná s chlebem a s celozrnným i bílým pečivem. Podáváme ho v miskách, v pohárech, „jumbo“ hrnkách či v bujonkách.

Autorská práva ZDE

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
5
Average: 5 (5 votes)