Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udržovat knihy v čistotě - domácí knihovna

Knihy, to je hodnota pro každého subjektivně rozdílná. Ale ať už si jich ceníme více nebo méně, je potřeba o ně pečovat tak, aby nám vzácné svazky zůstaly uchovány v co nejlepším stavu. Domácí knihovna může vypadat honosně a nebo knihy vyplňují regál smrkového nebo borového dřeva. V obou případech se musí z knih otírat prach. Jednak pro zachování efektu, estetiky i zdravotního zřetele. Kdo by ten prach dýchal?

Co je potřeba

malířská štětka
plastový sáček
lednička
stelivo pro kočky
pudr
kukuřičný škrob

1

Perfektní je čistá malířská štětka

Štětkou očistěte jednu knihu po druhé a to desky i hrany a vnější okraje stránek. Na oprašování knih je nevhodná péřová prachovka. Ta jen rozvíří prach a usadí se na knihách znovu.

2

Zbavte se hmyzu

Hmyz se mohl usadit v knihách. Dejte zamořenou knihu do plastového sáčku a na dva dny ji umístěte do mrazáku. To znamená pro larvy a brouky konec. Definitivní.

3

Kniha je napadená plísní?

Udělejte si roztok z bílého octa. Na 1 díl octa 8 dílů vody a plíseň odstraňte hadříkem namočeným mírně v tomto roztoku. Stránky otevřete a usušte na skunci. Ale pozor, nenechávejte je vystavené slunci dlouho, protože papír by mohl vyblednout a zežloutnout. Jen asi půl hodiny.

4

Bezvadné je stelivo pro kočky

Pokud chcete knihu osvěžit a zbavit ji zatuchlého pachu, jděte na ni se stelivem pro kočky. Knihu vložte do papírového sáčku a do něj zároveň dejte trochu čistého steliva pro kočky. Asi za týden knihu vyndejte, stelivo oprašte nebo okartáčujte. Zatuchlost je pryč! Už nemusíte mít obavy, že zatuchlý pach nepříjemně zamoří prostor.

5

Chcete vysušit zvlhlou knihu?

Připravte si kukuřičný škrob nebo tělový pudr (i pudr pro miminka). Stránky knihy rozložte do vějíře a posypte je tímto pudrem. Působit nechte cca 6 hodin a pak prášek vyklepte nebo okartáčujte čistou malířskou štětkou.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udržet koupelnu dokonale čistou?
Koupelna je jednou z nejvytíženějších místností domácnosti. Každý člen rodiny ji navštíví několikrát za den. Časté využití kouleny se samozřejmě podep…