Co je potřeba

1 vyfouknuté vejce
1 špejle
malý kousek plastelíny
1 bílá voskovka
1 barevná voskovka
svíčka
papírový ubrousek

1

Příprava
Nejprve si vše přichystáme. Pracovní plochu pokryjeme starým ubrusem, zapálíme svíčku a vajíčkem opatrně prostrčíme špejli, kterou na obou koncích upevníme kousky plastelíny. Čím menší, tím lepší. Pod plastelínou totiž zůstane nenavoskovaná plocha, kterou budeme muset dodatečně navoskovat.

2

První barva
Voskovky, pokud je to nutné, zbavíme ochranného papíru. Jako první budeme pracovat s barevnou voskovkovou. Přiblížíme ji k plameni, krátce nahřejeme a rozehřátý vosk obtiskneme na skořápku vajíčka. Pracujeme rychle, protože vosk téměř okamžitě chladne a na skořápce nedrží.
Tvoříme větší či menší barevná pole, mezi kterými necháváme místo pro bílou voskovku. Všeobecně platí, čím tmavší barvu použijeme, tím méně plochy s ní pokrýváme, jinak by nám při následném rozpouštění úplně přehlušila bílou. Chce to trochu cviku.

3

Bílá barva
Když jsme s nanášením první barvy spokojeni, vyplníme vynechané místo stejným postupem bílou barvou. Opravdu vyplňujeme jen vynechaná místa a snažíme se vosky příliš nepřekrývat. Bílou voskovku nestrkáme přímo do plamene, protože by se nám na povrchu vytvořila nehezká černá vrstva zplodin, která by celý efekt pokazila. Pokud se nám to stane, hodí se mít po ruce nějaký bavlněný hadřík na utření.

4

Rozpouštění
Nyní přichází rozhodující chvíle. Navoskované vajíčko musíme opatrně přiblížit k plamenu svíčky a pomalu a rovnoměrně s ním otáček, aby se vždy vrchní vrstvička vosku rozehřála a barvy se spolu promísily. Chce to pevnou ruku a trochu cviku.
Když jsme s výsledkem spokojení, zapíchneme vajíčko do vhodného podkladu a necháme zaschnout. Trvá to minimálně čtvrt hodiny. I když se vosk zdá být tuhý téměř okamžitě, nedokonale ztuhlý je křehký a snadno se ze skořápky sloupne.
Po čtvrt hodině velmi opatrně odstraníme plastelínu (v případě potřeby si pomůžeme nožem) a holá místa zakryjeme rozpuštěnou voskovkou.

5

Ještě vyleštit
Na závěr dokonale ztuhlé vajíčko přeleštíme papírovou utěrkou a použijeme do libovolné dekorace.

Tipy

Pokud máte trochu větší vajíčko, může se stát, že budete potřebovat více než jednu voskovku od každé barvy. Spotřeba materiálu je totiž opravdu vysoká.

K dekorování skořápky můžete použít i tři barvy. Více raději ne, nedopadá to kompozičně dobře.

Hodnocení

Vaše hodnocení: Žádné
4
Average: 4 (1 vote)