Přejít k hlavnímu obsahu

Jak získat účinné látky z koření

Že koření chutná a léčí víme již od pradávna. A že se tedy hojně využívá v potravinářském průmyslu, v lékárenství i v kosmetické oblasti, je také nám běžně známé. Doma většinou koření sušíme, abychom jej uchovali. Koření podporuje spalování toxinů a pomáhá, aby se živiny z pokrmu vstřebaly do organismu. Také však mění vlastnosti potravin, že se stávají lehce stravitelnými. Připomeňme si, jaké další metody můžeme využít k získání účinných látky z koření.

1

Nejběžnější postup je výluh. Macerát je výluh za studena ─ přelijte koření šálkem vody a nechte stát několik hodin, případně i několik dnů. Pokojová teplota by měla být 15 °C až 20 °C. V průběhu této doby občas promíchejte. Výluh za studena se nehodí pro každé koření, používejte tento způsob jen pro koření obsahující sliz a škrob (například pro lněné semínko, kořen kozlíku nebo kořen ibišku).

2

Nálev je za tepla získaný výluh. Pro tento typ výluhu přelijte koření vroucí vodou, nechte 15 minut v zakryté nádobě vyluhovat a pak scedíte. Tento typ výluhu používejte například u máty, anýzu, meduňky, kmínu nebo fenyklu.

3

Odvar si připravíte tak, že koření povaříte ve vodě 10 až 15 minut. Dalších 15 minut ponecháte v přikryté nádobě a pak scedíte. Tento typ se hodí pro přípravu nápoje z tvrdých rostlinných částí, jako je dřevo, kořen, kůra, pokud neobsahují větší množství silic. Doba přípravy odvaru se u různých produktů může lišit. Tady doporučujeme se poradit v lékárně nebo se striktně držet návodu prodejce. V případě nedodržení návodu riskujete, že účinné látky znehodnotíte nebo nezískáte vůbec.

4

Dále můžete koření zpracovávat jako tinktury neboli výluhy rostlinných látek připravené nejčastěji pomocí alkoholu.
Další možností jsou sirupy ─ koncentrované roztoky cukru v ovocných šťávách nebo ve výluzích z drog (sušených bylin). Domácí výrobou můžete také získat léčivá vína ─ jsou to rostlinné výtažky vyluhované ve víně.

5

Bylinky, koření ─ čtyři naši hrdinové. Možná tušíte méně nebo více, že skromné zelené bylinky a barevné koření mají podpůrnou moc a sílu poprat se i s nejzákeřnější chorobou dnešní doby. Nádorové buňky nemají kořeněná jídla vůbec rády! Primární vlastností bylinek a koření je vysoký obsah protizánětlivých látek, které dokáží mírnit zánětlivé procesy, kde se nádorové buňky nacházejí. Zajímá vás, které to jsou? Zázvor, kurkuma, chili a hřebíček.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak vyrobit rychlý kompost za 18 dní
Jak vyrobit rychlý kompost | postup. Kompostování organických zbytků jak z kuchyně, tak i ze zahrady, je skvělým způsobem jak získat přírodní hnojivo…
Jak zpracovat a uchovat houby
Houby jsou zvláštním a voňavým darem přírody. Tento každoročně relativně krátkodobý dar lesa se lidstvo od pradávna snažilo uchovat tak, aby byl použi…